Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5102 ggr
Gullan402
0

Matvrak, han stjäl mat hela tiden

Min blandras Felix, (1-åring, schäfer + labbe) stjäl mat hela tiden. 24h /dygn försöker han hitta ngt att äta. Han äter ALLT. Drar fram soppåsar, äter gamla kaffefilter (vält kaffebryggaren får att komma åt ) äter fruktskal, öppnar skafferidörren. Är vi ute och går så försöker han hitta allt som är ätbart. Har fått ställa in soptunnan i vedboden annars kan jag inte ha honom lös på tomten. Han har bara mat i huvudet och kan nog göra vad som helst för ngt att äta. Är det ngn med samma problem och hur kommer man till rätta med det?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

blondifire
0

Låter som labben i honomSkrattande.har tyvärr inga råd..

S*Winsnes Wilda

Johanna
0

Min tjockiskorv vill oxå äta.. på allt.. hela tiden…finns nog inget hon inte stoppar i munnen när vi är ute..,. o man får ha bra koll på det som ligger på bordet lr framme på annat sätt… annars hamnar det i hennes mage

jag bannar henne varje gång hon tar ngt hon inte får… för jag tycker inte det är okej att promenade innebär 1miljon stopp för att hon ska smaka på saker, lr att jag inte ska kunna lämna min mat på bordet för att hämta ngt annat.. haha.. o det börjar bli lite bättre…

Mimmi89
0

vad får hon för mat? kolhydrater (om jag inte minns helt fel läser foder just nu men är inte klar med kursen) fyller ut buken och ger extra mättnadskänsla. men antar att hunden äter oavsett hur mätt den är?

funderar på om det kan vara att den behöver mer/mindre aktivering? för mycket gör hunden ännu mer uppvarvad och för lite.. ja Tungan ute men säg nu att man går 1mil om dagen med hunden då vänjer den ju sig vid det och behöver ännu mer för att bli trött. om detta skulle kunna vara problemet så låt hunden arbeta och använda huvudet mer. problemlösningar, lära sig nya trix mm.

peronligen hatar jag då hundar tigger och skäl mat och accepterar inte detta dock har jag börjar slarva… min hund fick ALDRIG mat direkt efter att jag ätit utan kanske 3h senare i sin mat. samt att mina gammla tallrikar med matrester alltid låg på golvet.

snor hunden mat från tex bordet då du inte ser kanske du kan lägga ner en mattallrik brevid soffan då du kollar på TV? det är inte meningen att du ska skälla på hunden utan helt enkelt "putta bort han" om han försöker ta och samtidigt bara säga Nej. efter ett tag kanske han lär sig och ligger längre bort och har koll på om du rör dig eller likande. får han aldrig maten kommer han till slut tröttna.

personligen gillar jag sådan TV-tittar-träning Glad

Tror du något av detta kan vara till hjälp eller känns det som att något annat är problemet??

Gullan402
0

#3 Alla tips och råd mottages tacksamt!
Nej, tigger gör han aldrig (skulle bara våga!).
Och han blir aldrig mätt… rättare sagt han borde vara mätt men kan ändå äta hur mkt som helst. Frågade en vet som sa att det är nog labben i honom som visar sig. De är tydligen kända för att vara just matvrakt. Senaste veckorna har det varit dåligt med motion, jag låg först i influensa och sen lunginflammation (stort tack till min grannfamilj som gått flera långpromenader med mina vovvar). Tjejerna har tränat lite med hundarna på tomten. Sen har vi tränat mkt tänkaktiviteter inne. Nu har jag dock piggat på mig och kommit igång med träningen och långpromenader igen.
Problemet blir när jag inte är i närheten, om jag t ex går på toa lr duschar lr är i källaren. Har kommit på honom så många gånger att han faktiskt slutat när jag finns i närheten. Det kanske är en utvecklingsfas? Ibland blir jag bara så trött på honom. Att inte kunna lämna honom själv hemma eftersom han verkligen gör ALLT för att hitta mat. Men skulle jag få ett jobb har han ju hundgården. Annars så gillar han att  åka bil så han är oftast med när jag ska någonstans lr så har jag hundvakt/barnvakt.
Aktivitetsmässigt går det inte att trötta ut honom, han är ett yrväder. Medans Findus kan sova flera timmar mer lr mindre efter ett träningspass och promenad sover Felix 10 min…

Magdalena12345
0

vad har han för mat foder? Prova att satsa på nåt dyrare (bättre) märke på hundmaten. När det är lite näring i billig (dålig) hundmat så gör den allt för att få i sig näring! Vad har ni för märke på maten?

Anett Lindbom
0

Har ni kollat så att hunden är fullt frisk, så att det inte ngt annat bakom som gör att han äter så mycket, Och är han avmaskad? om en hund har mask så kan även det göra så att den ständigt känner sig hungrig.

Om han är fullt frisk poch redan är avmaskad så kan det vara av ren trots som han håller på som han gör med att sno allt ätbart..

Gullan402
0

#5 Just nu Tasty torrfoder.
#6 Ja, har varit hos vetrinär med honom som inte hittade ngt fel, möjligen lite för rund Tungan ute men inte överhängande…
Avmaskad för ca 3 v samtidigt med katterna.
Tror mer på trots faktiskt. Han är inte som tidigare hundar jag haft lr känt. Han är mkt dominant även om vi givetvis tränar mkt på det.
Men samtidigt världens goaste yrväder och supersnäll. Har dock tendenser att försöka "ta över" och inte ge sig när vi har främmande etc. Likadant med barnen. MEN jobbar mkt på det och det mesta har försvunnit, var värre för några månader sen.

rulda
0

#0 jobnbigt problem, jag har en katt som är lika dan. Han tar allt som är ätbart. Idag fick han med sig en hel kebabrulle som han sprang iväg med.
Nu har det blivit en vana att gömma allt ätbart, gränsen gick när han åt upp en hel burk med ölkorvar och spydde över hela lägenheten.
Hunden har börjat ta efter men vi lärde in komandot "usch" vilket hjälper väldigt bra när vi är ute.
Han hittar någonting på marken, vi säger usch och han äter inte upp det.
Lycka till

Zebben
0

Även jag undrar om han varit hos vet och hos en som verkligen undersökt honom? Har vetten tittat ordentligt i halsen och svalg?

Visserligen är det labbe i hunden, men det låter inte som ett sunt beteende ändå. Är han stressad? Hur ser motion, aktivering och vardagen ut för honom?

Gullan402
0

Ja, vi har varit hos vet. som ansåg att han var frisk.

Stressad, inte mig veterligen. Om du med stressad menar att han har överenergi ochsvårt att koppla av och varva ner så stämmer det. Morgonrunda vid 6.00-6.30 (endast kisserunda + promenad i koppel.) Någongång under fm. en promenad med lite träning och får leka lös i skogen 1-2 timmar. Hemma aktiverar vi hundarna mkt med "problemlösning" inne. Em en promenad lr lek+ träning på tomten ca 1 timme. Sen en kvällspromenad (samma som morgon vid 21.00.tiden. ) Leker/busar med Findus samt 3 katter varje dag. Samt mina barn förstås.
Idag har vi varit i skogen hela familjen. Stora flickan har fått springa och gömma sig sen har en hund fått leta upp henne, Ngt båda hundarna älskar (och stora tjejen.)
Har idag (av en slump) träffat en av kullsyskonens husse som har samma problem! Deras hund är oxå ett matvrak. Träffade hunden oxå men den var mkt tjockare än Felix. Deras hund har oxå överenergi.
Men Felix har totalt sett blivit en mkt bättre hund än för några månader sen. Då var han mer sjövild samt att det han en gång lärt sig var totalt bortblåst. Antar att det hade med könsmognaden. Då en period lyssnade han inte alls på ngt.

Pilon
0

Hm

Hur gick det sen tro

Undrar vad det är för sorts "träning" dom pratar om att dom har utför på sina hundar här i denhär tråden.

Gullan402
0

… Det har gått bra. Hunden är fortfarande matglad men inte ett matvrak!:)

Han har blivit äldre och lugnare liksom matte och barnen. Numera jobbar matte så det blir inte så mycket tid med hundarna längre :(

Träning, som vi gjorde då var rent allmän lydnad och " skogsagility" och allehanda lekar. Idag går det mesta på rutin.