Dogue de Bordeaux
Läste precis den jätte sorgliga tråden "Min bebis :'/" och vill börja med att ge dom styrkekramar!
Kollade upp lite vad det är för hund, har aldrig sett en sån förut men den föll mig i smaken pladask! Blev väldigt nyfiken. Letar efter en framtida (långt in i framtiden) kompis till min lilla fralla tik.
Vad är det för hundar? Hur är dom? Vad ska man tänka på?
Någon här som har erfarenhet av dom? Berätta allt! :)
Härifrån kan du surfa dig vidare: http://www.skk.se/hundraser/dogue-de-bordeaux/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag var själv inne på en bordeaux, men efter att jag letat runt i hela sverige efter en bra kennel och inte hittade någon så gav jag upp!
jag tycker de är sjukt fina, men när uppfödare avlar på c höfter och d höfter så bör man dra öronen åt sig. Som hon nämde i sin tråd så finns det inte alls många som är helt fria på höfter och man har nog större chans att få en "dålig" hund än en frisk…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Läste också om att dom inte kan bada ute pga att de får exsem på huden.
Jag älskar muskliga underbettshundar just för utseendet. Men man vill ju gärna ha en frisk hund och inte bara köpa för sin egen skull. Och en hund som passar mig som person. Vilket jag känt nu i efterhand att jag kanske gjorde med min fransk bulldog tjej.. hon har haft så mycket problem :(
Vill hällre satsa på en hund som inte är "känd" för problem i framtiden.
Jag känner en sån hund, mycket trevlig. Han är 5 år och han har vissa problem allergi det är nästen värre för varje år tydligen. Det är ingen lätt ras direkt och det är mycket sjukdommar tyvärr. Om du vill skaffa rasen så läs på mycket o leta ufd som avlar på sunda linjer.
Absolut, det är klart jag gör det! Jag sitter mest bara och drömmer nu ;)
Trodde jag visste allt om fransk bulldogg också och tyckte att uppfödaren var bra, seriös och hade fina linjer osv. Men min tik har haft iprincip alla "vanliga" fralla-fel ändå. Så man vet inte.
Ville egentligen mest kolla om detta var en sjuk ras :)
Vågar inte direkt ge mig in på det igen känner jag.
Ojojoj, det är inte bara höfterna på den här rasen. Många dör knall och fall av hjärtat. Problem med pälsen. Bogar som går sönder innan hunden ens blivit året. Kölskörteln krånglar. Det är tragiskt.
Ts. Drömma måste man få göra och som du säger, om många år så kanske denna ras är friskare än nu
Det har varit kallabalik och rasklubben har tydligen legat nere. För bara något år sedan hade dom inte ens RAS=Ras Specifik Avels Strategi. Men tror dom har det idag. Ett steg åt rätt riktning.
Men nu har ju en del riskraser fått extra koll över sej, så vi får väl hoppas på att det kommer gå åt rätt håll.