Aktivitetstips Schäfer/BC
Jag har en Schäfer/BC-mix på 6 månader och hon har varit väldigt vaksam mor främligar. I början var hon livrädd, men nu har hon lugnat sig (hon är en omplacering) och är nu hyfsat tillfreds med tillvaron. Mitt problem är att jag är rädd att jag brister på att ge henne mental stimulans. Fysisk stimuland finns det gott om, då vi har fri tomt och en 10 mån kompis. Hon tröttnar snabbt på det mesta och går iväg, har mycket mycket prestationsångest och osäkerhet för att göra fel. Så att träna vanliga trix är inte aktuellt mer än ett par minuter då och då.
Jag har köpt div. ''godisbollar'' och det tycker hon är kul, men räcker inte känner jag. Har ni några ''uteaktiviteter'' där man kan blanda in fysisk/mental stimulans allt ihopa? Vore underbart med tips från er vana hundtränare!
Förlåt att jag frågar men kan du lägga upp en bild? Min förra hund va den blandningen :)
Jag kan rek att du andvänder hennes nos lite mer kasta ut hennes mat eller godis i halvhögt gräs så hon itne ser dom utan måste andända nosen. När man lärt dom använda nosen kan du öka lite svårighet på detta då genom gömma godis i abrken på träd,under stenar osv ja lite halvhögt o lågt. :) Hon är inte så gammal men ändå i den fasen man kan göra lite mer med henne. Jag körde lite springa i korta agilitytunnlar korta stunder o bara lekträna :)
Tycker #2 ger dig bra tips (som hon alltid gör
)
Gömma godis är jätte bra, ta det godaste godiset hon vet så motiverar det ännu mer.
Har skrivit lite om vardagsaktivering inomhus på jack russell terrier iFokus, du kan läsa den artikeln här. Kanske finns det några övningar du kan ha användning för.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
tack Lina det var snällt sagt :)
Det vart lite fel i mitt 2 inlägg abrken= barken 

Hej igen!
Tack för alla jättebra tips, fler ska testas imorgon!
Idag har lilla Mollie lekt med Sola och Milou, så hon är alldeles slut. Jag hann dock träna lite igår, både ''gömma godis-leken'' och att träna vacker tass. Jag kan stolt berätta att hon nu börjar haja grejjen med det hela och har lyft upp tassen självmant ett pat gånger! Jag är så stolt över lilla pärlan.
LinaK : Hihi, den atrikeln läste jag igår innan jag lade ut detta, superbra!