Rädd valp
Sen min valp blev skrämd av en bil med flak som körda upp precis intill trottoarkanten där vi stod utanför huset har han blivit störträdd för alla plötsliga ljud som uppstår (en bildörr som smäller, en skramlande lastbil osv). Han har tidigare varit väldigt trygg och skakat av sig sådana skrämselfaktorer tidigare när han märkt att jag inte bryr mig. Men nu går han in i panik och vill fly tillbaka till lägenheten med svansen mellan benen när bilar eller cyklister kör förbi eller det uppstår någon hög smäll.
Hur ska jag hantera detta så han inte bygger på denna rädsla ytterligare? Kan jag göra något för att ta bort rädslan så han blir lika trygg som tidigare med mig?
Ingen som har något råd?
Hur gammal är valpen?
#2 10 veckor
3 Bara 10 veckor. Det är itne många dagar h*n vart så rädd från trygg till spattig. Jag skulle någ sätta mig på ett ställe/parkbänk kanske o låta valpe få se på lagom avstånd lite trafik o rörelse. Ge han gottis när han är lugn o du ska vara lugnande allså i din röst o vara lugn harmonisk själv :) Det brukar smitta av. men du måste oxå tänka på att valpen är så ung den orkar inte ta in allt en längre tid. Sen är det oxå så att jag tror att många valpar mår bra att vara på ett ställe bor du i lägenhet kanske finns det en gräsplätt inärheten bara det räcker för valpen att vara men den ska känna sig trygg oxå. Gå med den o locka, jag har alltid kört med det var inget kom så får vi med lugnande röst utan att rycka på axlarna. Donna våran omplaceringsvalp var spattig men eftersom jag var så lugn har hon insett att så här är livet, det händer saker o ting utan att man behöver bry sig :)
#4 Tack för tipsen! Grejen är att när han får panik, verkligen panik så går det inte att få med honom…har ser inte mitt lugnt utan är så uppe i panik och försöker bara kuta hem igen (har honom i koppel som tur är) :/. Men vi har en gräsplätt intill vägen utanför huset så ska sätta oss där sen när det slutar regna :)
Får han verklige panik, så skulle jag vänta en tid innan jag utstätter valpen för det den verkligen är oerhört rädd för - det finns så mycket annat ni kan göra istället för att hjälpa upp självförtroendet och viktigast av allt….få trygghet. Utan trygghet riskerar du att förvärra istället för att hjälpa.
I detta läget är trygghet det viktigaste av allt och att utsätta valpen för saker som den verkligen låser sig av lär inte ge mer trygghet, utan skynda långsamt.
Håll er från vägen istället en tid - det är mitt råd och öva på att få valpen trygg på andra ställen. Ni kan senare närma er vägen efter hand med kanske bara en eller två meter i taget. En valp på 10 veckor har inte hunnit utforska omgivningen runt er, så det finns så mycket annat att kolla på - hundar, människor, barnvagnar osv.
I dagsläget tycker jag ni ska fokusera på rumsrenhetsträningen och enbart kortare pass ute. Gå till en lugnare plats ute för både behov och lek, samt att kunna sitta där och bara filosofera och titta på saker so händer runt om - men då inte saker den får panik av. Kör kontaktövningar inomhus och busa mycket, så valpen verkligen har kul tillsammans med dig - det har ni igen på när ni kommer ut. När du märker att valpen är mer trygg på den/dom platser ni är på så gå vidare lite försiktig i träningen och förflytta er lite. Hur mycket lär du märka, för blir valpen för rädd ska du backa - fast utan att göra någon större affär av det. Håll er en tid till platser där valpen hinner bli tillräckligt trygg för att våga leka med dig.
Detta är min personiga åsikt, men en riktigt skrämd valp skulle inte jag utsätta för det den verkligen blev skrämd av direkt - det har ni all tid i världen med senare när den fått mer självförtroende 
5 får han sån panik så hade jag verkligen tagit det lungt som 6 säger. Gör ett ställe till safe-place där han ska rastas o vara ute. Han är som sagt var väldigt ung bara 10 veckor :)
#6 Tack så jättemycket för dina goda råd! :). Ska ta det lite lugnt med honom nu ett tag till han finner trygghet igen!
#7 Ja, det är min första egna valp så jag håller på och lära mig hans signaler och så. Ska ta det lugnare med honom, har ju stora ambitioner men som ni säger finns det all tid i världen för sånt senare :).
Grejen är bara att det går en väg precis utanför dörren, är det kanske bättre att bära honom över vägen då? Nu har jag låtit honom gå själv och han är så duktig på att be om lov för att gå över vägen. Men kanske ska lägga den träningen på hyllan och bära över honom nu till en början?
Edit:
Förtydligande: måste korsa vägen för att komma in i skogen här utanför :)
Helt okej att bära honom den biten - en valp behöver ju ändå lära sig bli lyft lite då och då och det passar ju utmärkt just den biten där det är läskigt - och då är det en trygghet även för dig att den inte kan kasta sig iväg i panik.