Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1586 ggr
[bittek]
0

Hjälp! Hur lugna ner min tik?

Vi har en underbar drygt 4-årig kastrerad tik, Disa, som är Cavalier King Charles Spaniel. Hon är ljuvlig, och vi är så glada för henne!

Men. När vår tioåriga dotter går hemifrån blir Disa helt spattig. Hon krafsar deseperat på dörren och springer runt i huset för att kolla om hon kan se vår dotter nånstans.

Vi har provat att vara jättestränga, att ta fram leksaker för att distrahera henne, försöka ta upp henne i knät för att lugna henne. Men inget funkar.

Efter kanske en kvart, tjugo minuter lugnar hon ner sig. Och blir då världens olyckligaste hund tills dess dottern är hemma igen.

Jag har förstått att en del tikar har ansvaret för valparna i just sin flock, och tar detta ansvar på mycket stort allvar. Kanske är det därför Disa är som hon är.

Har någon några råd och tips om hur vi kan lösa detta? Mest för Disas skull, för det är verkligen jobbigt för henne.

[RMSLiners]
0

Passivitetsträning är en idé. En annan är att ge henne en sysselsättningen innan någon går så hon kan fokusera på det. Vi ger exempelvs våran tik ett smarrigt ben innan vi går för då bryr hon sig inte om oss utan fokuserar på benet.

[bittek]
0

Så gör vi när vi alla lämnar huset. Det hjälper, helt klart! Men skulle Disa få ett litet ben varje gång dottern springer ut och in ur huset skulle hon bli riktigt, riktigt tjock Skrattande

Ska kolla upp passivitetsträning!

[RMSLiners]
0

#2 Om hon blir så som du beskriver när er dotter springer ut och in ur huset så skulle jag säga passivitetsträning direkt, hon blir alltså stressad och behöver lära sig varva ner. Viktiga är att ni aldrig under några omständigheter för vara stränga eller blir arg/frustrerade på henne när hon blir sådan det gör att hon bara går mer i varv. Läs om passivitetsträningen, tror med säkerhet att det är det hon behöver.

[bittek]
0

Tack så jättemycket!

Loveradio
3

#2 Fast ben blir hundar inte tjocka av Tungan ute

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[bittek]
0

Har du ju rätt i ;-)