Bra och dålig hundägare
Jag kom o tänka på dethär med "bra och dåliga hundägare" i tråden "sover utan hunden i sängen!" just för att flera där pratade om att man inte är en dålig hundägare bara för att man inte sover med sin hund i sängen.
Vad är det som gör en dålig hundägare till en dålig hundägare egentligen
och vad är det som gör en bra hundägare till en bra hundägare egentligen?
Nån som kan svara på detta? :)
Tycker en bra hundägare, först o främst är en ägare som respekterar hunden och tillgodoser hundens behov :)
Mvh Jenna
På rak arm vill jag säga brister i en del grundstenar så som empati, ansvarskänsla och hänsyn kan leda till en dålig hundägare.
Men mycket är en tolkningsfråga.
≧◔◡◔≦
Att sätta sin hunds behov före sina egna :-)
Jag tycker att man är en dålig hundägare om man inte ser till hundens bästa, hela tiden gör själviska val som innebär negativa konsekvenser för hunden, och inte heller tar hänsyn till jordbruksverkets lagar/rekommendationer.
Enligt mig är man också en dålig hundägare om man tränar med metoder som innefattar bestraffning, dominans, och rangordnings-snack.
Finns massa olika sätt att vara dålig hundägare på!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag tror jag måste sova på den frågan för o komma fram till nått själv :-) hehe
Men jag håller helt klart med er i det ni skriver! ansvar empati och respekt.
Hmm, himla klurig fråga. Man kan ju fråga sig om en person som gör allt för sin hund, men som inte har resurserna för att ge hunden det liv (ett bättre liv) som den kunde haft hos någon annan är en bra hundägare eller inte. Tycker det är en väldigt spännande fråga så jag lämnar en tass här, har själv inget bra svar.
Man är en bra hundägare när man tillgodoser hundens behov och berikar dens liv med saker som den behöver i form av träning, lek och avslappning. När man har ett bra förhållande med sin hund utan våld och skrik.
Man är ju då dålig om man inte gör det som en bra hundägare gör :)
Man är en dålig hundägare om man inte tillgodoser hundens behov och om man låter andra "lida" för att man själv valt att skaffa hund, genom att tex inte plocka upp hundens bajs, låta den springa lös lite här och där osv..
Man är en bra hundägare om man ser till att hunden alltid har det bra och om man tränar hunden i iaf vardagslydnad så att vardagen blir enklare för både ägare och hund
minavitas.wix.com/kennel
Håller med i det många redan skrivit:
Man är en bra hundägare om man aktiverar sin hund, tillgodoser dess behov, undviker att träna med att bestraffa hunden och inte vill få den att lyda genom att lära den att det gör ont om man inte lyder. Man följer även de lagar och regler som finns samt ger hunden bra och ordentlig hundmat som den fungerar bra på. Sedan är det för mig omöjligt att vara en bra hundägare om man inte tar hunden till veterinär när den behöver det.
En dålig hundägare är man om man inte följer allt ovanstående.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

EN extremnt dålig husse matte är när den "agar " hunden .. å "misshandlar " den .. ja har sett på så många ute som har gjort ja vill bara kräkar .. dom tar kopplet å piskar dom .. inte undra på att de blir hundar som biter .. ja blir så jävla ledsen på folk som gör illa sin hund å inte inser att dom känner lika mycket som du själv gör.. är de nån mer som tycker som mig eller är ja ensam om detta
Jag funderar lite över svaren och ifrågasätter om man verkligen är en dålig hundägare om man inte alltid sätter hunden främst? finns det aldrig några situationer där man får tänka på sig själv före hunden eller skall hela hundägarens liv kretsa kring hunden och dess behov?
Vidare lurade jag på om man är en dålig hundägare för att man inte aktiverar eller berikar hundens liv med diverse aktiviteter? tänker att majoriteten av alla pensionärer borde då vara usla hundägare, och jag tror även att många hundar faktiskt nöjer sig med ganska enkla liv, att dom blir nöjda av att bara vara med.
Jag har sett hemlösa med enormt fina relationer till sina hundar, men som verkligen inte kunnat sätta hundens behov före sina egna alla gånger, som inte aktiverar eller berikar men som har en stark relation och en hund som följer i vått och torrt är det dåliga hundägare?
Jag måste säga att det är enormt svårt att generalisera, vad som gör en hundägare dålig gör inte nödvändigtvis en annan det.
≧◔◡◔≦

Jag är inne lite på samma linje som #11 fast tvärtom 
Jag tänker då på folk som liksom älskar ihjäl sina hundar. De ger dem för mycket och fel mat och de uppfostrar dem inte utan de får dra i kopplet tills de storknar. De skäller och ylar och bits osv osv.
Otränade och feta hundar som inte mår bra. Ibland smutsiga och toviga. Ägaren förstår inte att klorna ska klippas och att man måste sköta tänder m.m.
I sin okunskap tror de att de gör det bästa för sina hundar. De är människor som verkligen inte skriker åt eller slår sina hundar men är de verkligen bra som hundägare?
>>>Malum domesticum<<<
#12 Precis.
Tror även jag läste en diskussion på något forum hur vidare människor med div. bokstavskombinationer eller mentala diagnoser ansågs som lämpliga.
Svaren var väldigt varierande eftersom det i slutet berodde helt på individen, två människor med samma diagnos kunde vara helt olika i sin lämplighet som djurägare.
≧◔◡◔≦
vilka spännande och intressanta kommentarer!
Jag har jättesvårt för att komma på något eget i denhär frågan så jag håller med tillexempel #8 :)

ja var tydligen ensam om mitt tycke
För mig är en bra hundägare, en som tar hand om sin hund på det sättet hunden och rasen kräver, samt visar sin hund och övrig omgivning hänsyn och respekt.
#15 absolut inte ! det du skrev är nog nått som alla håller med om
Om "de gamla pensionärerna" som bara går små promenader med hundarna skulle ha brukshundar, ja då vore de dåliga hundägare. Om de istället köper raser som passar dem, så kan de plötsligt vara jättebra ägare.
Själv får jag ofta höra att jag är en jättebra hundägare, men jag lovar, sätt en krävande brukshund eller liknande i min ägo och jag kommer inte alls framstå som lika bra, helt enkelt för att jag och en sådan hund mest troligt inte passar lika bra ihop som jag och mina salukis.
När jag skriver att en bra hundägare aktiverar sin hund osv, så menar jag självfallet INTE att alla ska hålla på med lydnadsträning i några timmar per dag, sedan spåra lite, därefter ägna timmar åt den perfekta pälsvården osv. Jag menar att man tar hand om sin hund på ett sätt som gör att den hunden mår bra och är lycklig. Vad som gör hunden glad och lycklig, ja det varierar ju mellan de olika raserna och även mellan de olika individerna.
Kan man inte tillgodose sin hunds behov, ja då är man i mina ögon inte en bra hundägare. Sedan behöver man absolut inte kunna tillgodose alla hundars behov, men väljer man att bli hundägare så är det ens fulla ansvar att faktiskt ge hunden ett bra liv. De förtjänar det.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
I min mening, är en dålig hundägare någon som inte kan se en hund för vad den är, och låta den vara just hund. Med allt vad det innebär.
En bra hundägare ser till hela flockens bästa, med ödmjukhet och förståelse för vad alla individer i flocken behöver och vad deras natur faktiskt är. Man behöver alltså inte sätta hunden före en själv (förminska sig själv) utan bara veta om att hunden är lika viktig som en själv och att det är ett samarbete där man själv behöver föregå med gott exempel.
Till skilnad från Linn på #4 vill jag anse att just hierarki är bra, men för att faktiskt ha ledarrollen i en hunds liv måste man förtjäna den rollen och det gör man bara genom att vara äkta och ärlig i allt man gör. Våld, hot om våld eller otrevliga överraskningar inger aldrig respekt hos en hund, bara olycka och förvirring.
Man behöver vara den luttrade och erfarna, tillbakalutade men ändå målmedvetna varelsen i hundens liv. Så det gäller att man alltid är den trygga, varma och generösa människa man förhoppningsvis innerst inne är, då minsta brist gör att man tappar respekt i hundens ögon