Boxerkennel?
Efter många om och men så har jag bestämt mig för att bli boxer ägare. Har länge varit stört kär i denna ras men det är nu på senare dagar mitt liv har börjat ordna upp sig och jag känner mig redo för en hund igen! Kommer vänta ca 1 år innan jag skaffar boxer men känner att jag vill kontakta uppfödare redan nu. Jag tänker satsa ganska hårt på spår, sök och endel lydnad. Jag vill att hunden ska ha sunda och friska linjer. Stammen ska ha gott resultat på MH. Så jag söker alltså en "bruksboxer" med frisk stam! Till frågan, känner ni till någon bra boxeruppfödare som satsar på det jag söker? Eller bara i allmänhet någon riktigt duktig boxeruppfödare? Tack i förhand!
Putt
Hej! Kul att du har fallit för Boxern :) riktigt härlig ras. Har själv en 1-årig Boxerhane här hemma.
Jag kan PMa dig med några tips på bra kennlar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja, av det jag har läst så verkar det vara en underbar ras som passar mig väldigt bra! Gör jättegärna det! :) Skulle värkligen vara tacksam med hjälp om bra kennlar. Riktigt fin kille du har! :)
Haha, såg att du hade skrivit nu. :) Tack
#3 Har skickat ett PM till dig nu med några länkar. Undrar du nåt mer eller så, så är det bara att fråga :) Tack så mycket!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Kolla på Jipotimas.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har en boxerhane på snart 2 år som tränas i lydnad, spår och svensk skydd. En underbar ras att äga!
Det är dock inte den lättaste rasen att träna då de inte har så mkt förighet som andra raser utan väldigt gärna hittar på egna saker o egna sätt att göra allt på. Men det är även det som är charmen!
Det är så roligt när folk som är intresserade av bruks, eller träning över huvudtaget får upp ögonen för denna underbara ras! Är alldeles för många som gör dem till soffpotatisar och inte tar tillvara på dem, enligt mig.
Om man letar efter hundar som gillar att arbeta så finns det några kennlar som enligt mig ligger lite över andra och det är bland annat Queensies (som min är ifrån och som jag valde efter noga övervägande), Engelaiz, Swedbox, Jipotimas och Hausse. Ja det finns säkert fler men dessa är några som jag skulle kunna tänka mig köpa hund ifrån om jag köer någon från Sverige igen.
Vad jag tycker man ska kolla på noga är ju självklart hälsostatistik. HD, AD, knä, spondylos (rygg), hjärta, njurar. Själv är jag övernitisk på att kolla och försöker verkligen kolla allt! Jag kollar hur uppfödarens tidigare kullar ser ut, hur syskonen till föräldrarna och deras syskon ser ut och även deras avkommor. Varför jag kollar uppfödarens tidigare kullar är för att bilda mig en uppfattning kring hur uppfödaren är seriös eller inte i mina ögon.
Jag ställer oerhört stora krav på mentaliteten hos hunden och lusläser MH och MT resultat i samma utsträckning som ovan skrivet om hälsan.
Sen, något som jag också lägger stor vikt vid är att man får en bra kontakt med sin uppfödare och att denne välkomnar en hem till sig så man får träffa hundarna i den miljön de lever i så man kan se hur de beter sig i olika situationer där hemma. Verkar de trygga, lugna, stressade osv. Är uppfödaren villig att svara på frågor? Tränar ägaren själv med sina hundar (är för mig viktigt!) Hur många hundar har uppfödaren hemma?
Ja, det var väl lite som jag tänker kring hundköp. Nu har du säkert en egen uppfattning om vad som är viktigt för dig men ville ändå dela med mig. Speciellt då boxern ligger mig väldigt varmt om hjärtat och jag vill rasen allt gott!
Lycka till med hundköpet o grattis till att du valt en underbar ras! :D
//Sofia
Ps. Slänger med en bild på Prinsen (Queensie´s James Bond) när vi spårar. Bilden är dock precis vid påsläppet efter en apport och då har vi problemet att han inte direkt drar ner nosen så noga som jag hade önskat. Men det blir bättre från gång till gång.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar