FRÅGOR inför helg med hund :)
De flesta här inne har ju hund eller har i alla fall haft en hund. Det har inte jag. Däremot har jag passat andra hundar (dogwalking) och bor med mina två katter.
Nu ska jag eventuellt ha min "hundpassningshund" här över en helg och om det blir av vore det så himla roligt. Jag har ALDRIG i hela mitt liv vaknat med ett djur hund som måste upp och morgonkissa, gå ut flera gånger per dag, få mat på bestämda tidpunkter osv, så trots att det bara är en kort period så hade det varit jättespännande och lärorikt.
I alla fall. Nu har jag ju två katter. De har träffat hundar tidigare och ogillar framfusiga hundar, men är supernyfikna på lugna och timida hundar. Den här lille killen är rätt "sprallig" men helt ointresserad av random katter på promenaderna, så risken att han skulle jaga dem är minimal. Jag har planerat att ta hit hunden minst en gång innan helgen ifråga, så att det hela inte blir en total chock.
- Hur introducerar jag bäst hunden och katterna för varandra? Inomhus eller i trädgården?
- Hur introducerar jag hunden "i lägenheten"? Dvs, ska jag låta den nosa sig fram fritt (medan sambon är ute med katterna så de inte stör) eller ska jag bara visa ett rum i taget?
- Sen undrar jag vad jag gör om hunden blir låg/nervös/rädd för att den känner sig otrygg hos mig..? Eller om den blir rädd för katterna?
Hade varit så himla trevligt om det gick någorlunda bra i alla fall. Så hundens matte/husse slipper oroa sig och jag själv får "testa på" hur det är att ha hund :).
1. inomhus, utomhus kan katterna får svårare att hitta gömställen, inne kan dem ofta gömma sig under eller bakom soffan eller på andra trygga ställen om dem vill slippa hunden + att många hundar hellre jagar utomhus än inomhus :)
2. Om det är en lugn och trygg hund så skulle jag bara släppa den och låta den kolla runt själv, är den med osäker och rädd skulle jag vissa rum för rum.
3. Svårt att säga beror ju på varför den skulle bli rädd. Men tror chansen är ganska liten att den blir rädd att vara där, rädd för kattterna brukar ge sig av sig själv om inte katterna är elaka :)
1) Jag är nästan mer orolig att hunden ska springa och gömma sig under soffan, haha, då den är så liten (katterna hoppar uppåt). Kanske ska ha koppel på hunden och katterna lösa vid första mötet? Tyvärr har jag inga "grindar" eller annan avskärmning.
2) Hm, ja det får vi se. Lugn och trygg är han kanske inte riktigt :P. Så får nog introducera hans bädd och matskål i vardagsrummet först.
3) Hunden blir lätt nervös, även om den för det mesta är alert och glad. Så jag tänkte att det kanske kunde bli "för mycket" för honom, men det får jag kanske fråga då, om det väl skulle hända ^^.
#2 ja om du vill kan du ha koppal på hunden, och se till att du kan säga till katterna att låta hunden vara om dem är jobbiga emot varandra :)
Hundar är ganska tåliga ;)
#3. Beror kanske på vad man menar med tålig. Den här lille plutten börjar darra och springer och gömmer sig om den ser min klicker eller om jag säger ett kommando den inte förstår.
Då förstår du kanske att jag misstänker att den kan bli nervös/otrygg i mitt "okända hem", hehe.
Men vi har flera veckor på oss innan helgen i fråga så han lär ju ha blivit mycket tryggare med mig till dess i alla fall. Och om den får se lägenheten innan så ska det nog gå bra. 
#4 ta hem han några stunder i taget innan så ni får se hur han blir + ta med hans favorit korg så han har sin trygga plats :)