Jaaahopp...
Hmm… Jag är lite smått fundersam och irriterad över situationen som jag hamnat i. Sen jag och Indra tävlade i lydnad den 5 Maj, så har vi inte tränat speciellt mycket lydnad. Bara vilat upp oss ifrån det. Jag har tränat nån dag här och där. Men jag har märkt att hon har noll intresse helt plötsligt. Hon tycker det är skit tråkigt. Använder jag leksaken så går det, men hennes motivation saknas. Idag testade jag till och med med grillad kyckling, men den dög knappt heller. Hon har helt plötsligt även "glömt bort" ställande under gång, och lägger sig bara ner varje gång… Det var just det momentet vi fick bäst på efter platsliggning. Vi fick en 9:a.
Problemet är att vi ska tävla nu den 6 Maj, alltså på onsdag. Men jag tänker nog avanmäla mig, eftersom hon knappt vill. Men jag förstår inte varför?! Riktigt konstigt alltihop! Kan det vara värmen tror ni?
Är lite frustrerad över hela situationen eftersom jag inte vet vad som är fel.. 

Det där är nog helt normalt skulle jag säga. Hon är fortfarande en unghund, och motivationen kan svaja då. Det blir fort en ond cirkel, eftersom hon snabbt snappar upp att du blir irriterad och frustrerad. Jag skulle rekommendera att du, precis som du säger, avbokar tävlingen och hittar lusten hos hunden igen innan ni tävlar igen.
Ja det måste ha med ålden att göra, hon fyllde ju precis ett. (4 Maj).
Tycker du att jag ska lägga lydnaden på hyllan ett tag och köra med lite annat så hon börjar "sakna" lydnaden? Jag ska ju börja träna skydd med henne nu på fredag och tänkte då istället bara fokusera på det och lägga lydnaden åt sidan så länge. Det kan nog hjälpa hoppas jag.
Eller så tycker hon inte att det är så roligt helt enkelt. Ni kanske får hitta något annat att satsa på som hon tycker är roligare. Eller så är det bara en svacka.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#2 Ja, ska du börja med skydd redan på fredag så tycker jag helt enkelt att du inte fokuserar på lydnad, inte tävlingsmässigt i alla fall. Jag tror inte att hundar tänker i termer: saknar, däför blir det roligare när man saknat ett tag, men däremot så hamnar framför allt unghundar i perioder när det händer mycket annat, både i kroppen och knoppen … och ställer man då för stora krav, och visar irritation och frustration … så blir det inte bra i relationen.
Slappna av och gå på skyddet på fredag, och ha kul :)
Är det bitarbete du ska träna i skyddet?
#3 Men det är de som är så konstigt.. Hon ÄLSKAR lydnad egentligen, hon har alltid gjort det. Men nu helt plötsligt bara så känner hon inte för det. Men jag tror absolut att hon kommit in i nån svacka, så vi lägger det åt sidan lite om kollar om ett tag igen.
#4 Ja det låter klokt, jag kör på skyddet istället. Och testar lydnad om ett tag igen. 
#5 Skallövning vet jag iallafall. Vet inte riktigt vad som planerats in av tränaren. Ska bli riktigt roligt detta! Men jag har fått träningsuppgifter att göra under veckan med skallträning, vilket går kanon. DET tycker hon är jätte kul.
Vad fick du för uppgifter då? Nyfiken då jag oxå tränar in skallmarkering på min dam inför söket 
Att leka upp henne med en leksak och få henne väldigt intresserad av den samt att ge henne en stor lust att kampa med den osv. Sen hängde jag upp den bakom ryggen, (höll den med handen över axeln) och gjorde lite väsliknande ljud, samtidigt som jag jobbade med kroppen (ryckiga rörelser kan man väll säga) för att få igång henne att komma mot mig och skälla. När hon skäller så slänger jag leksaken bakåt så hon lär sig att komma tätt inpå :)
okej, ja jag jag ska ju inte ha min dam tätt in på
Men alltid kul att höra lite olika tips :)
Ja du ska ju ha till söket, medan jag till skyddet. Jag tränar ju in tätt inpå till bevaket :)
#10 Hoppas det går bra med skyddträningen och att lusten till lydnaden kommer tillbaka :)
#11 Tack! :)