Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 3686 ggr
Sigriiid
0

Valp rädd för skällande hund

Jag fick hem min lilla kooikertjej Bira 8 v igår och hon är verkligen helt fantastiskt! Men imorse råkade vi ut för en, enligt Bira, otäck situation.

Vi skulle ut och kissa lite utanför porten och jag satte ner henne på gräset som vanligt och hon började nosa runt. ca 20 m bort så finns det ett utebord där det satt två tanter men vad jag inte såg var att de hade en Chihuahua med sig. Den lilla rackaren for snabbt upp då den såg Bira och sprang emot henne och tokskällde. Den kom bara någon meter innan flexikopplet tog stopp, sedan stog den och skällde som en galning (den stog då ca 10 m bort). Det är en totalt ouppfostrad liten råtta på ett år ungefär och ägaren tycker inte att det gör något när hon skäller så hon fick stå och skälla på oss.

Bira hon blev skiträdd och jag hann inte reagera riktigt. Bira sprang till porten och dunsade in i dörren och försökte ta sig in. Jag gick långsamt efter henne och satte mig brevid henne vid porten och bara satt egentligen och försökte vara så lugn som möjligt. Jag försökte efter en stund ge henne lite godis (hon är väldigt matglad) men hon ville inte ha.

Då den lilla råttan inte slutade skälla så såg jag inget annat allternativ än att ta oss därifrån. Så jag bar Bira bort en bit där vi inte såg chihuahuan, men hörde den, och vi satte oss i gräset. Bira ville inte heller här ha godis utan var ganska orolig. Jag vet att man inte ska pjoska så jag försökte väl själv slappna av och bara sitta. Efter ett tag lugnade hon sig + att sambon kom och Bira blev jätteglad och glömde nästan bort den lilla otäckingen som skrämt henne. Då gick det bra med lite godis! :) Jag och sambon satt och diskuterade lite hur man egentligen ska göra för vi vill ju inte att hon ska bli rädd för andra hundar.

När tanterna och chihuahuan hade gått så gick vi till bordet där de satt så att Bira fick nosa + att vi gick dit där hon var då hon blev skrämd. Där var hon orolig och gnällde en massa och sprang till porten. Jag och sambon satte oss i gräset och lät henne springa ikring lite tills hon slutligen lugnade sig och la sig hos oss, och vi satt kvar så att hon fick sova där en stund innan vi fick in igen.

Så, det blev en lång berättelse men jag vill få med alla detaljer för jag vill veta vad jag gjorde fel, hur man ska göra och inte göra. (det här är min första valp - har bara haft omplaceringar innan)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

joheck
0

Väldigt intressant fråga. Tyvärr va jag med om en del otrevliga händelser med andra hundar när min var valp. Typ dagen efter jag fått han va vi ute på gräset utanför lägenheten. Då kom det en kvinna med en valp som va ett par veckor äldre än min. Den här valpen va ju jätteglad av att se min och ville leka och ha sig. Så han rusade skällande fram mot min valp (båda valparna va lösa). Min valp blev ju livrädd och sprang hem utan migObestämd. Inte alls kul. Har även hänt flera gånger att hundar har rusat fram till honom och han har blivit jätterädd. En gång rusade han till och med till en granne för att söka skydd, och han är och va väldigt osäker kring människor så det va himla förvånandeSkrikandes. Han va väldigt rädd och osäker mot andra hundar när han va mindre, men nu älskar han verkligen hundar! Kan fortfarande va lite osäker speciellt om den andra hunden skäller.

Ska bli intressant att se vad andra svarar då jag känner igen mig endel.

annika85
0

Jag känner igen det där, när man får hem en valp så vill man så gärna att ALLT från dag 1 skall bli perfekt. Tyvärr funkar ju inte livet så, och en massa oväntade saker kan ju inträffa även om man bara är ett stenkast hemmifrån. Om jag var du så skulle jag glömma hela incidenten, jag tror att de flesta hundar som av en eller annan annledning blir "traumatiserade" blir det mest på grund av oss människor och hur vi reagerar. Lättare sagt än gjort jag vet. Men eftersom vi människor har så svårt för att reagera på "rätt" sätt när det inträffar något, så brukar jag tycka att det bästa är att inte reagera alls (också lättare sagt än gjort). Naturligtvis hade det varit bättre om din valp inte blivit rädd speciellt om han/hon är lite osäker från början. Men nu blev det som det blev och vissa saker är helt enkelt utom vår kontroll. Om jag varit i din situation så skulle jag fortsätta med livet som om ingenting hade hänt. Håll inte på och försök att leka och ge godis eller göra en stor grej av platsen där valpen blev rädd. Om du inte reagerar på något sätt, vare sig positivt eller negativt på platsen, så kommer nog valpen att glömma tillbudet snart. Bara att ta nya tag imorgon:0) Grattis och lycka till med valpisen. MVH

Sigriiid
0

#2 Jag går absolut inte och ältar det utan som du sa, det är sånt som händer. Jag försökte att vara så avslappnad och "normal" som möjligt just för att inte göra någon grej av det, vilket det heller inte var. Min fråga var snarare riktad åt hur jag gör nästa gång. För vi delar gård med chihuahuan så vi kommer säkert ses så gott som dagligen - och chihuahuan kommer att skälla. Dessutom så finns det ju bra många andra hundar i området som skäller… Frågan är ju då hur jag ska agera. Att bära iväg henne från platsen kändes fel för mig men jag var inte helt bekväm med att gå ifrån henne och låta henne springa efter. Men vad gör man liksom? Står helt frågande… Det vi har funderat på är att ge henne köttbullar då vi hör andra hundar som skäller. Varje kväll kl 21 så är det ett gäng i området här som ses nedanför oss och låter sina hundar busa. Då skäller de alltid så vi tänkte om vi skulle börja med att träna inne. Låter det som en bra ide eller är vi helt ute och cyklar?

// Emmily

russin
1

Jag tänker på en kall öl i sommarvärmen när jag hör namnet BiraFlört Härligt namn.

Du gjorde rätt tycker jag. Ni kommer möta på och höra många skällande hundar under valpens uppväxt och den kommer så småningom upptäcka att alla inte skäller för att den ska vara elak. Valpar är ofta rädd för främmande hundar som skäller.

Jag har själv en ynglig som fortfarande tycker att skällande hundar är läskiga, men det är bara att fortsätta vara lugn själv och låtsas som det regnar. För eller senare så brukar dom vänja sig vid alla hundar i grannskapet och hur dom låter.

annika85
0

TS.

Var absolut inte riktat som kritik, bara en observation.

Men du är nog inne på rätt spår, tror inte att bära iväg valpen är idealiskt. I valpens ögon blir ju detta, översatt till hundspråk, att du avlägsnade den från fara som tiken skulle ha gjort.

Alla har ju olika sätt att miljöträna valpar, och hur du vill göra är ju din ensak. Du är ju den enda personen här som känner valpen och vet därför bäst hur den reagerar.

Men eftersom du ställer en fråga så svarar jag att jag personligen inte skulle hålla på och ge köttbullar när hundar skäller, det är ju enbart att göra valpen uppmärksam på något du inte vill att den skall reagera på.

Men som sagt, du vet nog bäst vad som funkar med din valp.

Lycka till:0)

MVH

Sigriiid
0

#4 Ja, jag älskar namnet! Jag tycker att det är så vackert och så är det lite småroligt att alla reagerar på det :)

Hur agerar du när din hund blir rädd?

#5 Åh, förlåt! Jag tog det inte alls som kritik! Är jätteglad över dina svar :) vet ju inte riktigt hur jag ska göra och att få lite tips är alltid välkommet :) Jag skrev lite hastigt i mobilen så det lät kanske lite kort…

Jag har nog hoppat köttbulleiden där då det precis som du säger (tack!!) gör att hon blir uppmärksam på det vi inte vill ha någon reaktion på. Frågan är ju bara vad man ska göra då andra hundar skäller?

Nu på kvällen här så mötte vi chihuahuan igen här ute på gåren men nu var vi på ett bättre avstånd och på väg bortåt. Vavvan skällde såklart direkt och matte stod utanför porten och rökte i 5 min medan hunden skälle… så enormt irriterande alltså! Men iallafall så ignorerade jag den andra hunden totalt och lockade bara jätteglatt på Bira då hon stelnade till och kikade mot chihuahuan. Vi busade lite och sen så struntade hon faktiskt i den fast den stod och skällde ett tag :)

// Emmily

Maja2
0

Håller med #4 Ni kommer att möta på både det ena och det andra både vad gäller skällande hundar och människor som inte bryr sig så mycket. Fokusera inte så mycket på vad andra gör och inte gör, utan fokusera på att lära DIN hund hur DU vill att den ska agera och hantera olika situationer

Sigriiid
0

Det är just det som är grejen… Hur lär jag en valp att vara lugn och sansad då andra hundar skäller eller om det händer något annat konstigt? Att själv vara lugn och låtsas som ingenting känns ju som en bra början men när hon satt där vid porten och var så rädd så var det inte lätt. Vad gör man? Har som sagt bara haft omplaceringar innan och det är klart annorlunda med valp måste jag säga :)

// Emmily

Maja2
0

Man visar genom att, precis som du säger, låtsas som ingenting. Om valpen är normalt funtad (utan nedärvda rädslor) så kommer den snabbt att inse att den kan lita på dig, och att omvärlden inte är farlig. Förutsatt att den inte hamnar i situationer där den blir traumatiserad förstås, men det är ju en annan femma.

Sigriiid
0

Så vi säger att samma sak händer imorgon igen. Vi hamnar utanför porten och chihuahuan står och skäller. Ska jag bara knata på som ingenting och vänta på att hon kommer efter? Eller sätta mig bredvid henne och bara sitta?

Hur kan jag på bästa sätt visa henne att det inte gör någonting? Jättetack för att du tar dig tid att hjälpa :)

// Emmily

Maja2
0

Du ska knata på för att visa din hund: Hey, vi bryr oss inte, vi behöver INTE stanna, utan vi går vidare precis som vi planerat.  Du visar det på bästa sätt genom att visa henne att det INTE är ok att stanna och bli rädd, utan bara gå vidare. Ha en sele på henne för att inte dra i halsen är mitt tips. Har du sele så kan du helt enkelt visa att: stanna och vara rädd är inget alternativ. Vi går. Punkt.

Sigriiid
0

Precis så gör jag då jag har vuxna hundar och det har ju alltid fungerat bra men det känns lite svårt att dra i henne… Hon är ju så liten.. men då skaffar jag en sele åt henne imorgon och så kör vi på det!

Har inte hittat någon som verkar bra riktigt. Alla är antingen för stora eller så är remmarna så väldigt tunna… Får gå ner till zoo och se vad jag hittar imorgon och så kör vi på den stilen som vi brukar alltså :)

// Emmily

MoaW
0

när jag haft min valp i tre dagar så blev den biten och lyft i nackskinnet, och sedan ruskad i luften.

Men tom hon kom över det, och jag har gjort ungefär som du genom att vistas på platsen där hon blev skrämd, samt i närheten av andra hundar utan att själv bry mig eller låtsas som ingenting. Tänk bara på att låta henne få träffa hundar som hon är trygg med.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

russin
0

#4 - jag vil att min unghund tar kontakt med mig när hon blir rädd eller osäker, så då matar jag på med godis. Det kanske inte fungerar i början på en riktigt liten valp (min har dock alltid varit matglad och mat lugnar).

Hon är inte så mycket för främmande hundar över lag, utan tycker dom är lite läskiga i början och hon har lärt sig vända sig mot mig och försöka nonchalera andra hundar - inte alltid lätt då min andra hund är översocialFoten i munnen

[Forest]
0

Tycker du fått många mycket bra tips av Maja o Lo-katt jag har kört med både kontakt=godis och som Maja säger knata på utan att stanna upp o stirra för sen blir rädd. Tyvärr kommer du träffa på många andra hundar som beter sig helt illa o då är det bra att hunden märker av att matte är cool=ingen farligt :)