Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1531 ggr
Julle-A
0

Rashjälp och funderingar

Har under en lång period funderat på att skaffa mig en finsk lapphund.

Eller lång och lång period, under cirka 1 och ½ år, kanske lite mer. Jag har läst en hel del om dem, och även träffat ett par stycken, och jag tycker personligen att dem är helt underbara. Nu undrar jag bara om rasen faktiskt skulle passa mig, jag har ju läst som sagt, men jag vill höra utav folk som har egna erfarenheter utav rasen, om ni tycker att rasen skulle vara något för mig.

Jag studerar på distans så jag kommer ha väldigt mycket tid åt hunden, och jag vill prova på det mesta inom bruk, men även agility, och utöver det bara mysiga långpromenader i skogen, joggingrundor, och massa lek och bus. Jag gillar utmaningar så om hunden inte är jätte lättlärd så gör det inte mig något, utmaning är alltid roligt.

En vanlig dag kommer väll se ut ungefär såhär:

• 60 minuters promenad på morgonen
  • 2-3h långpromenad någon gång under dagen
  • ca 4-5 kortare rundor, var av 2 utav dem ligger på 30-60min
  • någon typ utav träning 2-3 gånger i veckan
  • ca 30-60 minuter mental träning om dagen
  • 30-60 minuters promenad innan läggdags
  • och självklart en massa gos och bus under dagen

Några vilodagar här och där kommer jag självklart att ha, då vi kanske bara går en liten långpromenad i skogen, myser och leker, och ja.. bara spenderar en lugn dag tillsammans helt enkelt.

Jag har växt upp med hundar, så jag har erfarenhet, även jobbat på ett hunddagis:)

EmelieKelly
2

Jäkla vad många och långa promenader! 8 timmar promenad blir det ju per dag sammanlagt om man räknar max . Då måste du gå ut med den typ varje timme om det ska gå… En finsk lapphund behöver inte alls så mycket, ingen hund behöver det anser jag då det stressar dom och även hundar måste vila. Tyvärr har jag inte så stor erfarenhet av finsk lapphund men det är en ras som inte kräver så mycket men gärna hänger med och tränar. Låter som det passar dig!

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Julle-A
0

Inte 8 timmar, står ju 2-3h och 30-60min, beroende på hur jag och hunden mår, samtidigt hur dagen ser ut.

så vissa dagar kan det bli upp till 7 timmar, andra dagar kan det bli ca 4 ½ timmar. På långpromenaderna i skogen tänker jag dock inte gå hela tiden, utan släppa hunden lös och leka en hel del. Men mycket utomhustid blir det allt, då jag gillar att vara aktiv och älskar naturen!:D

Maja2
0

Det är ju lite skillnad på att vara ute i naturen, och att promenera. Jag kan nog tycka att mellan 4.5 och 7 timmars promenad varje dag, plus 30-60 minuters mental stimulans, plus en massa bus kan bli för mycket för vilken hund som helst. Vad väldigt många inte har i åtanke är överstimulering och stress,

EmelieKelly
0

Jag anser fortfarande det är för myclet om du går så länge. En lappis skulle bli glad av typ 5 promenader på sammanlagt 4 timmars gående. Men sedan är det ju stor skillnad på att gå och vara i skogen utan att gå. Ute skadar ju inte att vara men 7 timmar är en promenad varannan timme, alldelses för mycket enligt mig. Men lycka till, jag tror absolut en lappis skulle passa, om den orkar vara ute så mycket som du vill ;)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Julle-A
0

Självklart skulle jag kunna dra ner på promenaderna och gå lite färre timmar i så fall!

Julle-A
0

Det är inget krav att behöva vara ute så mycket, jag skulle kunna dra ner på det helt klart, man måste ju anpassa sig lite efter vad hunden orkar också:)

Julle-A
0

Har ni några raser ni tror skulle passa mig bättre så tar jag gärna emot förslag och tips!

Emaljoh4
0

#6 De flesta hundar orkar röra sig fysiskt långt mer än människor. Men om det är bra eller inte är en annan fråga. Flört Leder ju lätt till stress kan jag tycka.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maja2
0

I boken "Stresade hundar" av Martina Nagel och Clarissa v. Reinhardt, med förord av Anders Hallgren,  får man lära sig en hel del kring hundars mående kontra aktivitet. Intressant läsning som jag rekommenderar.

Julle-A
0

#9 Tack för tipset, ska se om den finns att beställa hem!:)

Maja2
0

Kolla på Adlibris, jag har för mig att jag köpte den där

Julle-A
0

Är det den som heter rädda, arga och stressade hundar? fast den är ju från Anders Hallgren

Maja2
0

Nej, den heter "Stressade hundar" Där finns fallstudier och undersökningar som är jätteintressanta att ta del av.

Julle-A
0

Hittade den inte på adlibris, men sökningen efter boken fortsätter, hittar jag den inte är det väll bara till att åka till biblioteket någon dag och låna hem den! :)

Maja2
0

såg nu att den är via ICA bokförlag :)

RedMonsters
1

Kommer du verkligen att ha tid och ork att gå så mycket? :o. Jag ser mig själv som väldigt aktiv men jag orkar inte gå så mycket som du skriver att du ska gå. Min hund får ca 3 timmars promenader utöver hans träningar som brukat bli allt från 15 min- en hel dag beroende på vad vi gör (nej vi tränar inte i en hel dag utan vi hjälper träningskompisar, kollar på osv). Vi springer 1-2 mil 2 ggr/v och jag är helt slutkörd efter ett så kort joggingpass (Nåja kort för vissa långt för andra, men jag har orkat jogga längre och snabbare en gång i tiden ;) ). Jag lägger även ner otroligt Mycket tid på min hund men 7 timmar har jag tyvärr inte tid med pga skola, dela med dig av din tid, haha :D

Medarbetare på brukshundraser.

Julle-A
0

Jag har mycket tid, som sagt, jag studerar hemma på distans, så jag har inte 7 timmar i sträck då jag måste sitta i skolan, utan pluggar lite när jag vill under dagen, och har där med mycket tid över, vilket är väldigt skönt! jag är en ute-människa, jag älskar att vara ute, och när det är fint väder tar jag gärna med mig mitt material och sätter mig på något fint soligt ställe i skogen eller på berget som inte ligger allt för långt ifrån:D sen har jag väldigt mycket energi, jag gillar att röra på mig, och allt blir roligare när man har en hund att göra allt med, en bästa vän helt enkelt som inte säger nej till att umgås annat än i stan för att "åh va trist det är att vara ute, jag vill ju shoppa och gå i affärer i 7 timmar" XD