Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1531 ggr
Julle-A
0

Rashjälp och funderingar

Har under en lång period funderat på att skaffa mig en finsk lapphund.

Eller lång och lång period, under cirka 1 och ½ år, kanske lite mer. Jag har läst en hel del om dem, och även träffat ett par stycken, och jag tycker personligen att dem är helt underbara. Nu undrar jag bara om rasen faktiskt skulle passa mig, jag har ju läst som sagt, men jag vill höra utav folk som har egna erfarenheter utav rasen, om ni tycker att rasen skulle vara något för mig.

Jag studerar på distans så jag kommer ha väldigt mycket tid åt hunden, och jag vill prova på det mesta inom bruk, men även agility, och utöver det bara mysiga långpromenader i skogen, joggingrundor, och massa lek och bus. Jag gillar utmaningar så om hunden inte är jätte lättlärd så gör det inte mig något, utmaning är alltid roligt.

En vanlig dag kommer väll se ut ungefär såhär:

• 60 minuters promenad på morgonen
  • 2-3h långpromenad någon gång under dagen
  • ca 4-5 kortare rundor, var av 2 utav dem ligger på 30-60min
  • någon typ utav träning 2-3 gånger i veckan
  • ca 30-60 minuter mental träning om dagen
  • 30-60 minuters promenad innan läggdags
  • och självklart en massa gos och bus under dagen

Några vilodagar här och där kommer jag självklart att ha, då vi kanske bara går en liten långpromenad i skogen, myser och leker, och ja.. bara spenderar en lugn dag tillsammans helt enkelt.

Jag har växt upp med hundar, så jag har erfarenhet, även jobbat på ett hunddagis:)

EmelieKelly
2