Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2912 ggr
jaco
0

adoptera en utsatt hund

Jag är så otroligt sugen på att skaffa mig en till vovve, och undrar om det är någon som har erfarenhet av att ta in en hund som har varit utsatt för något dåligt och behöver lite extra kärlek och omvårdnad, eller någon vovve som helt enkelt blivit utkastad på gatan för att ägaren inte orkade med den längre.

Anledningen till att jag helst vill adoptera en hund är för att jag anser att det finns så många hundar i stort behov av ett hem, hundar som har tappat tilliten till oss människor pga en hemsk bakgrund, och behöver all hjälp och kärlek dem kan få. Sedan finns det så många som föder upp hundar, medans dem då, bara väntar på att någon ska komma och ta hand om dem. Jag säger inte att det är fel att föda upp hundar, jag tycker bara att det är synd att många väljer att köpa en valp just för dens utseende, ras eller liknande, innan de ens har kollat på hundar som är i mycket större behov av ett hem, och kan vara minst lika underbara.

Jag vill hjälpa en hund till ett bra liv, och vill därför veta så mycket som möjligt från er som har erfarenhet av detta.

Changrila
2

Här skriver hundstallet en del om sådant: http://www.hundstallet.se/index.php/varverksamhet

Jag har själv tagit en "omplacering" (rättare sagt, jag kidnappade en tik från uppfödare som inte trivdes där). Det krävdes mycket, mycket, mycket jobb för att få det att fungera. Men hon var en fantastisk hund och jag lärde mig supermycket.

Mitt enda tips om man ska ta en omplacering - ta en svensk hund! Köp från en seriös säljare som låter dig ha hunden på prov så att du kan lämna tillbaka hunden om det inte fungerar. Skriv ordentliga papper på allt INNAN hunden flyttat till dig, se till att den är veterinärbesiktad och vaccinerad som den ska. Förbered dig på en oerhörd mängd jobb. Inte alla vuxna hundar som behöver nya hem är "problemhundar" men det är ofta mer jobb med att rätta till "problem" som blivit befästa än att uppfostra en valp.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maja2
3

Jag har 4 st. fd gatuhundar, tre från spanien och en från portugal.  Det viktigaste, vare sig du köper en fd gatuhund, eller en svensk omplacering, är nog att du inte köper för att du tycker synd om, om det betyder att du kommer att behandla hunden som att det är synd om den. Det är inget vidare . En hund är en hund .. vare sig den tidigare blivit illa behandlad eller inte.

jaco
0

tack för era svar!

jag anser aldrig att en hund är en "problemhund", snarare anser jag att problemet ligger i hur hundens ägare behandlade hunden. En utsatt hund må ha en annan syn på saker och ting, pga hur den tidigare har blivit behandlad, och har där med utvecklat en annan syn för saker som den har blivit utsatt för. Dvs, vissa hundar kanske är extra rädda för vägar, vatten, män/kvinnor, små utrymmen, osv. Men jag förstår hur du menar.

Jag vill inte adoptera en hund pga att jag tycker synd om den, utan för att jag vill hjälpa en hund i behov av hjälp, omvårdnad och kärlek. Jag anser även att när det finns hundar som verkligen behöver ett hem, och man faktiskt funderar på att skaffa sig en till hund, att i alla fall tänka på att adoptera en, då det redan finns så många som hellre köper från uppfödare, vilket leder till att hundarna i behov av ett hem, får vänta mycket längre än hundar från uppfödare, som får en massa intresserade människor snabbt som attan

LindaBlue
0

Jag har en gathund från rumänien, som kom till oss i januari, och måste säga att det har gått underbart bra! Om jag var du skulle jag absolut ta emot en hund från ett annat land, de förtjänar verkligen en chans! Se bara till att välja en seriös organisation, kolla gärna runt med folk som adopterat därifrån tidigare osv. Du får jättegärna höra av dig till mig via pm, då jag inte orkar sitta och skriva jättelångt här idag. Svarar gärna på frågor om hur det gick till och vad man ska tänka på, kan ge dig länkar till en lite mindre organisation osv.

[Doglovers]
2

Om jag var som du TS så skulle jag försöka ta hand om våra svenska hundar som behöver nya hem.

Lycka tillSkrattande