Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2112 ggr
hanna-jo85
0

problem med värmen!

min sheltie har fått väldigt problem med värmen som kommit hit dom senaste dagarna och jag fasar för hur det kommer bli senare i sommar. nu har temperaturen legat mellan 23-26 grader och hon orkar inget i denna värmen och flåsar hela tiden. jag har med mig vatten hela tiden så hon kan dricka. går så korta promenader som möjligt, men går inte så bra då det är typiskt för henne att det tar minst 20-30 min innan hon vill göra sina behov. går på gräs och i skugga så mycket jag kan, går sakta. har fått ett kylhalsband av en kompis, men det blir vääääldigt lite skillnad. men halsbandet är också gammalt och ev inte fungerar helt som det ska så jag ska köpa ett nytt. försöker kyla ner hennes tassar, men hon tycker detta är jätteobehagligt då hon inte gillar vatten..

så.. är det nån som har mer tips? fungerar kyltäcke? finns det något annat?

Viccan92
0

Kanska bäst att klippa av henne lite eller all päls. Det blir ju iaf bättre för henne. Min hund blev jättemycket piggare förra året när jag klippte av all päls.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

hanna-jo85
0

vad jag har förstått så är det från ras till ras om det är bra eller inte. och att man absolut inte ska göra det med en sheltie då pälsen ska vara värmeskyddande. har hört så mycket skräckhistorier om folk som gjort det och det blivit 1000 gr värre.. så vågar inte det..

Viccan92
0

#2 Okej då vet jag faktiskt inte riktigt. Kan ju vara värt att prova kyltäcke.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

eskilpeskil
0

Min hund är ungefär likadan… fast jag har ingen päls att klippa av.. (fralla) Hon älskar dock vatten och går gärna ner och svalkar sig i vattnet. (vi bor fem minuter från en strand där hundar kan bada) :P

russin
0

Sheltien har ju en päls precis som collien och den borde skydda även mot värmen, men även där finns klart skillnader.

Kompisens gamla collie klarar värme kaonbra, precis som kyla.

Ett tips är klippa magen och bröstkorgen, samt insidan av låren. Då kommer inte solen åt och hunden får lättare att svalka sig i t ex gräs.

russin
0

Vissa hundar klarar värmen dåligt (fin fd shar-pei hade jobbigt) och då får man anpassa efter det och låta dom vila när det är varmast.

Mina heeler fungerar bra och dom pinnar på som vanligt, förutom mitt på dagen när det är som varmast - men då går vi bara en superkort kissrunda.

[Driva]
0

jag hade blött ner hunden. Det kyler även när vattnet dunstar ifrån pälsen eftersom den energin tas ifrån hunden och den blir kall.

Fridaaaa
0

Vår hund har med problem i värmen. Hln vill helst ligga inne vid fläkten. Brukar spola av henne ute och gå promenader i skogen där det är svalt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

joheck
0

En liten fråga baraFlört. Hur märker man att de mår dåligt i värmen? Min hund flämtar endel nu när vi är ute och det är varmt, men han är lika pigg och alert som vanligt. Är det just flämtningarna som man ska se upp för?

En till fråga^^. Vid vilken temperatur bör man ta det lite försiktigt?

hanna-jo85
0

har varit hemma hos en kompis i ett par dagar, där vi varit i en stor trädgård, där har det fungerat riktigt bra, hennes hund håller sig till skuggan, och min hund håller sig till hennes hund=) sen har vi även haft framme en stor balja i skuggan där hon hela tiden gått i och plaskat.. hon gillar att gå i vatten, men inte att få vatten på sig av ex mig.. sen på kvällen åkte vi till en sjö då simmade hon faktiskt sin första meter någonsin=) hoppas hon kommer lära sig att älska vatten snart!! sedan verkar det även som hon kommit in i hennes första fällningsperiod så hon har tunnare päls nu. samtidigt som temperaturen sjunkit med 10 grader så nu mår hon jättebra=) har även köpt  ett kyltäcke som jag tänkte testa när värmen kommer tillbaka.

det med att att raka bröstkorg och insida lår har jag nu hört på flera ställen, så det kan jag också tänka mig att testa om det inte räcker med pälsfällning.

har även testat att ta in henne i duschen för att blöta ner henne helt innan jag tar ut henne, men efter 10 min är hon torr, men det hjälper liite iaf.

#9 ja min hund bli fruktansvärt slö och flämtar väldigt mycket, men det är ju skillnad på flämt och flämt.. men jag tycker inte om när min hund flämtar alls, men jag kanske är överdriven :P men mycket märker jag ju på att hon inte orkar något och hon går fruktansvärt sakta på promenaderna. sedan när det är väldigt varmt har jag även märkt att hon dricker dåligt, och då gäller det att hitta på sätt att få henne väskta så hon inte blir uttorkad..

vet inte om man kan säga att det finns någon temperatur som man borde ta det försiktigt vid, det är från hund till hund hur mycket den klarar, men jag vet ju hundar som har problem redan vid ca 18 grader sen känner jag en hund som älskar att ligga i 45 grader sol ..

Cassii
0

Jag tycker du ska köpa ett kyltäcke helt enkelt och blöta tassar samt under magen även fast h*n inte gillar det. Och klipp för gudsskull inte av pälsen! Obestämd