Kelpie?
funderar lite på vad en kelpie behöver i motionsväg… och då menar jag inte vad för aktivering utan på hur mycket tidsmässigt eller hur långa deras promenader bör vara per dag… med promenader menar jag promenad i olika terräng (skog, torg, villaområde, alltså omväxlande miljö, simma på sommaren)+träning. träning kan vara allt från passivetetsträning till fotträning till mer roliga onödiga trick och vardagsagility.
men som sagt, hur mycket motion behöver dom per dag i form av det jag beskrivit, eller behöver dom annat också. obs! per dag :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är inte så insatt i rasen men det jag vet är att kelpien är outtrötlig :P Brukar sägas så iaf. Så jag tror den behöver mycket motion och mental stimulans… tidsmässigt vet jag inte då jag själv inte har en kelpie men tror nog det är rätt mycket. Vet också att den är en allroundhund så kan ju användas till det mesta… :)
#1 aa men jag har hört väldigt olika om det, vissa säger att dom är jämförbara med bc, vissa säger att dom inte behöver mer än två timmars motion (promenad) per dag.
tror ni 2-3 timmar skulle räcka?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Alltså det beror väl helt på hur långt du går på 2-3 timmar. När jag är på långpromenad så får inte Ronja gå och lukta och ha sig utan då ska hon trava. På 1,5 timme har vi hunnit gå 1mil. Så jag tycker det beror helt på hur fort och hur långt du går. 
#2 Ja 2-3 timmars motion per dag räcker. Vad för aktivering har du tänkt dig? Hur ofta tänker du ge hunden mentalträning?. Jag tar aldrig tid på hur länge jag tränar min hund, utan våra pass brukar vara korta men väldigt intensiva när det gäller lydnad. Spår, sök och uppletande brukar bli betydligt längre.
Medarbetare på brukshundraser.
#4 på promenaderna: som sagt, vanlig passivetetsträning, fotträning, inkallning och sådana viktiga grejer, men även trix och agility om jag ser te x någonting som liknar slalompinnar, balansera på murar, m.m. sedan såklart hälsa på massor av hundar ooch lössläppning i skog eller på fält så hunden får springa av sig
varje dag tänker jag använda mig av klickerträning till att träna in olika trix (vill komma långt inom helst agility men även freestyle) och sedan lite godissök och sånt där hunden får tänka själv vid tex "hundspel"
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Du får nog slänga in en hel del mer "seriösa" nosövningar så som spår, sök och/eller uppletande om du vill ha en riktigt nöjd kelpie :).
Om man ska ha en kelpie så tycker jag att man ska ha den och träna med, alltså tex satsa på agility och åka iväg och låta den jobba ordentligt minst en gång i veckan :) den ska göra det den tycker är kul- träna, sedan anser jag att promenader är inte lika viktigt men kanske gå 2 timmar per dag. Detta är då vad jag anser att dom behöver efter att ha läst på om rasen :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Om man ska ha en kelpie så tycker jag att man ska ha den och träna med, alltså tex satsa på agility och åka iväg och låta den jobba ordentligt minst en gång i veckan :) den ska göra det den tycker är kul- träna, sedan anser jag att promenader är inte lika viktigt men kanske gå 2 timmar per dag. Detta är då vad jag anser att dom behöver efter att ha läst på om rasen :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#8 Håller absolut med mig. Det ÄR en krävande ras. Det finns många andra hundraser som skulle vara nöjda med det TS har att erbjuda.
Varför just kelpie?. En nyfiken fråga :) .
#9 funderade bara, för den stämde in på allt annat :) vill ha en hund med mycket motor och arbetslust, lättlärd och inte för mycket päls iochmed att vi bor i radhus, vill satsa främst på agility och freestyle :) rätt storlek dessutom… men förmodligen lite för krävande då, synd!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)