Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1324 ggr
Flaxa
0

Lära valpen leta/söka

Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan lära valpen (9 veckor) leta/söka efter godis eller leksaker som jag gömmer? Kanske även att lära den leka kurragömma med mig? Hur börjar man?

Charlotta-B
0

När jag lärde min hund leta/sök så började jag inne. Tog en godis, satte valpen, visade godis väl. Sen fick valpen sitta kvar medans jag gick fram några meter. La godisen väldigt synligt i början tills han förstod vad jag ville. sen gömde jag mer å mer.
Ute gjorde jag lika dant.
Med godis/leksaks sök. =)
Lycka till!

Charlotta-B

Flaxa
0

#1 Tack! Ska testa detta! :)

Flaxa
0

#1 Fast i och för sig är problemet med min valp att om jag visar godis och går iväg så följer han efter :P. Har du lärt in "stanna kvar" innan du började med godis-/leksakssök?

EmelieKelly
0

Om ja var du skulle ja inte öva sök så tidigt eftersom jag inte ser någon nytta med det, utan det är bättre att öva kontakt och följsamhet. men när hunden kan grund kommandon så skulle jag göra som #1, då går det fort att lära in :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Charlotta-B
0

Ja du kan lära han stanna :) börja med bara ett par steg, sen utveckla. Men tänk på att allt ska va en lek i början. Så man får inte för höga krav i den åldern. :)

Charlotta-B

Flaxa
0

#4 och 5 jag hade inte tänkt att det skulle vara ett krav på honom utan att det skulle vara i lekform såklart! Jag vill variera hur jag leker med honom och vet att mina föräldrars hund älskade (och älskar fortfarande) att leta efter saker när han var valp! Fast han kanske var lite äldre än 9 veckor, minns inte! Ni tror det kan vara för tidigt alltså?

EmelieKelly
0

Jag tycker det är för tidigt, men du kan ju börja lite smått att försöka få upp intresse för leksaken och bara busa :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com