Fästingmedel till valp?
Idag hämtar jag min lilla valp som blev 8 veckor igår! Jag har lite funderingar kring fästinghalsband/medel… Jag har hört att man inte ska använda det på valpar? Är det sant eller finns det speciella medel just för valpar?
Det går alldelss utmärkt att köra med Frontline på valpar. Du kanske inte behöver just första veckorna (beroende på vart du bor) om den bara mest gå ut och snabbkissar - men har ni mycket gräs/högt gräs där ni är så skulle nog jag sätta på direkt - annars vänta tills den är 12-14 veckor eller så
Frontline VET räknas som det "snällaste" medlet, men det räcket gott och väl tilll mina vuxna och det är okej att använda på valpar från 8 veckors ålder (ej yngre).
#1 Okej tack!! :)
Vad är det för ras, flera raser kan vara känsliga mot droppar i nacken. jag kör aldrig med full dos utan tar lite varje år i början för kolla av att de tål den. Sen ger jag lite mer om de funkar bra på den men ändå inte full dos. Jag ger hellre lite oftare än ger för mycket.
#3 har aldrig hört att vissa raser är mer känsliga för fästingmedel. Vad syftar du det på ?
Avmaskningsmedel ja, men inte vanliga fästingmedel som finns på apotek.
4, jag vet flera som blivit mycket sjuka när dom andvänt fästinghalsband och droppar i nacken. Collie o sen känner jag en Pudel pudeln där vet jag var frontline som de gav antagligen för mycket men fick åka aktu till vetrinären. Jag ger själv frontline vet till mina pudlar funkar bra inga konstigheter. Men iaf man ska inte ge full dos o verkligen prova om hunden tål den.
Min kompis har en gammal collie (12 år nu) och han har haft Scalibor i många år hela sommarhalvåret och aldrig haft problem.
Det är snarare individuellt om ett fästingmedel ger biverkninga och inte rasrelaterat.
6 nehe det trode jag eftersom syrrans (alla 3) lh collie´s vart känsliga men förvisso är det halsbanden o ena tålde inte dropparna änds så jag trode det var så med alla collie. men kul då fick man lära sig något nytt iaf ej insatt alls i rasen mer än känner flera :)
Schoo Tag?
#8 Jag har provat shoo tag och vi var inte nöjda eftersom Shanti fick fästing i alla fall.
Frontline är super bra.
Finns hemmakurer med som är skonsammare för hunden.
Sen vill jag tillägga att det är dropp medlet scalibor som är farligt.
#9: Scalibor är ett fästinghalsband eller menar du Expot? Varför ska just det vara farligt?
Scalibor och Expot kan ge anfall likt epilipsi hos vissa raser som tex collie, jag har själv varit med när en aussie fick anfall av scaliborhalsbandet. Det finns hundar som tyvärr dött av dem också.
Har man katt som leker med sin hund så ska man absolut inte använda expot då endast en liten droppe kan ta död på katten. Varningstext finns om det på förpackningen om ag inte minns fel.
Frontline är det snällaste medlet som kan användas på alla hundar från 8 veckor samt på katter och ger ett bra skydd.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har också hört att Collie raser skulle vara extra känsliga mot fästingmedel och vågade aldrig sätta sånt på min BC.
Vi har testat elektronisk fästingvakt ett par säsonger och det fungerade jättebra!
Helt giftfritt det gillar jag.
Zabelle
Scalibor och Exspot innehåller ingenting som de collieraser med MDR1 gen är känsliga mot. Däremot kan vissa individer vara känsliga givetvis, men det har inget med rasen att göra.
Vet fler än kompisens collie (och flera sheltie) som använder antingen Scalibor eler Exspot utan problem.
Här kan ni läsa mer om just MDR1 och det är i stort sett bara Ivermectin som är farligt - eller risk att ge en sådan hund (finns i vissa avmaskningsmedel). Övriga saker ger man inte till en hund normalt…