Dräktig utan löpning???
Min tik har inte löpt på länge nu… Men magen börjar bli rundare… kanske inbillning!? Men jag undrar förstås nu - kan en tik bli dräktig om hon inte löper? Min tik bor ju numera med en icke steriliserad hane och de är ju "på" varandra hela tiden… lika mycket faktiskt!
Eller är det så att en tik blir lite rund innan löpningen? För hon har inte gått upp i vikt, utan hon är bara rund precis över bakre delen av magen.
Hua, säg inte att det är så att jag hela tiden bara "trott" att hon bara kan bli därktig då hon löper!!
Tacksam för svar!!

Ingen aning men om du är orolig så kan du ju få göra ett grav.test hos vetten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja, det får väl bli ett besök där för vi börjar verkligen undra!!
Är det ett enkelt test eller? vet du?

Tiken har kanske tysta löp? Då märker man inte om de löper, om man inte känner sin tik väl. Tyst löp = inga blodsdroppar.
En tik säger ifrån till en hane om hon inte är i höglöp. De kan rida på varann, men de har ingen fullbordad parning.
En tik som löper/ har löpt kan "lägga på sig" precis som vi kvinnor kan göra.
Om hon inte har löpt är det ju svårt att bli dräktig =) Men som #3 skrev kanske du inte märker när hon löper? Min vet. sa att det är olika mellan olika tikar hur lång tid det går mellan löpen.. Ibland har det gått 9 månader innan Ginza har löpt. Så det behöver ju inte alltid vara precis 6 månader mellan varje gång =) Men är du orolig kanske du ska kolla upp det =)

Hur gammal är hunden? Alla tikar löper inte heller 2 ggr om året. En del löper bara en eller om man har otur tre/år.

Min tik är tre år gammal och har bara löpt en gång förut. Så jag har faktiskt ingen aning om när denna egentligen borde komma. Har inte heller haft så många tikar, bara en före denna och hon löpte var åttonde månad.
Har också hört att det inte går att bli dräktig om hon inte är i andra löpveckan och hon har faktiskt inte släppt en droppe blod… jag hra kollat henne noggrant eftersom vi har en hanne i huset.
Kanske hon hoppat över en löpning och skenlöper… kan hon bli tjock avv det???
Tack för alla svar… behöver dem!

putt….

#2 Grav testet på hundar har jag för mej bara är ungefär likadant som för oss men jag kommer inte ihåg helt säkert…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Många tikar löper så att man inte ser att de gör det. Dock brukar man märka det på hanen. Han vill då vara på tiken massor. Och efter ett tag ser man det tydligt på tiken att hon viker undan svansen. Då är hon i höglöp och vill gärna ha lite bebisar.
Så svaret blir. Hon kan inte bli dräktig utan att ha löpt. Men hon kan ha löpt utan att du märkt det. Börjar magen synas så är hon dessutom en bit på väg och du borde också kunna se att hon fått större tuttar. Då skulle jag bli verkligt orolig för valpisar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är ganska vanligt med tikar som löper "tyst" alltså utan att man ser det… du skriver att dom är på varandra lika mycket. Tycker att det låter så typiskt att hon löper. För tikar kan rida på hanar eller andra tikar lika mycket. Framför allt när dom löper.
Jag hade en tik som löpte "tyst/osynligt" att jag såg att hon var pågång var just att hon började rida på dom andra tikarna.
Normalt så är inte hundar i en flock på varandra hela tiden utan "anledning" t ex nykomling i flocken o det ska rangordnas eller då när tikar löper…
Så jag tror nog att du har en dräktig tik om dom varit på varandra o hon börjar bli rund…

Fast hon kan lika gärna vara skendräktig, det ger exakt samma symptom.