Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 18426 ggr
Flaxa
2

Hur mycket lek är lagom för valp?

Hej! För en vecka sen hämtade jag hem min lilla valp, han är idag 9 veckor gammal och av rasen schapendoes.

Jag har lite funderingar kring det här med lek. Tänkte jag kunde rådfråga er mer erfarna hundägare om hur länge/ofta ni rekommenderar att man leker med sin valp? Sen tar jag även gärna emot tips på bra lekar som lämpar sig i en så pass liten valp. Jag vill ju leka mycket med honom för att på så sätt få en god relation men utan att för den delen orsaka stresspåslag på honom. Han brukar slå över och bli lite väl intensiv i bitandet så fort jag börjar leka med honom. Då slutar jag leka och går där ifrån vartefter han brukar hänga i byxbenen på mig. Jag har ju förstått att detta är ett vanligt förekommenade problem för valpägare men finns det några bra lite lugnare lekar, som valpen ändå kan tycka är skoj, men som inte triggar igång bitandet? Som det är nu hinner vi knappt leka någonting innan han är på och hugger och jag måste avbryta.

Passar även på att fråga efter tips på litteratur som innehåller bra övningar man kan träna in med klicker på en valp? Tänkte börja klicka in honom nu snart nämligen :). Andra tips på bra valplitteratur mottages tacksamt! Jag har redan "kontaktkontraktet" och från "valp till unghund utan problem".

Jenniferri
0

tass

// Hannah

russin
5

Jag börjar väldigt tidigt med att kampleka med mina valpar - oavsett rasGlad

Jag tycker det är lättare då att så fort dom låter bli mina händer när vi leker, så blir belöningen lite kamp i en leksak istället och jag tyker dom lär sig rätt snabbt att då får man sätta tänderna i lovliga sakerSkrattande

Små enkla övningar som "stopp", sitt osv och minsta ansats till att stoppa i rörelse och göra det man vill så kamplek med leksak. Det får även en liten valp att lära sig fokusera om så bara för en microsekund.

Jag passar då även på att gosa efter en liten kamp/lekstund och då får leksaker vara kvar i munnen på valpen när den ligger i mitt knä.

Valpar biter oavsett ras och det är bättre ge utlopp för bitandet än att bara försöka få bort det - och lära dom bita i rätt saker.

Flaxa
1

#2 Tack! Det har faktiskt hjälpt! Eller snarare, tagit bort en hel del stress! Nu kan jag fokusera på relationen istället för att bråka om bitningen hela tiden! ;). Hur långa pass skulle du säga är lagom? 5 min/10 min?

russin
0

#3 jag har aldrig räknat minuter när vi gör någotGlad

Vi kanske knatar ut en liten sväng, kommer in och gör en pytteövning och så busar lite. Varvar ofta bus med kel, för att få in koppla av och valpen lär sig även ganska snabbt att det är både kul och mysigt hos matteSkrattande Man märker rätt bra hur mycket som varvar upp för mycket och när det är hög tid varva ner och bara kela.

Hellre många korta microstunder, än få långa.

russin
0

Förutom det så får valpar hos mig (även vuxna) ofta märgben eller andra ben - just för att stilla gnagbehovet.

pehu
0

#4 Bra tips! Även jag har detta problem. Dock är min valp inte så sugen på kel efter att vi har lekt, brukar du hålla fast valparna då samtidigt som du myser och släpper sen när de är avslappnade för att då fortsätta leken? Jag brukar köra avslappningsövning (hålla fast, vänligt men bestämt, tills valpen är lugn) efter en aktiv period varpå han somnar, men kanske ska lägga in det lite oftare och inte kräva sån pass avslappning att han somnar varje gång?

Kanske lättare om jag beskriver hur jag brukar göra, så kan ni gärna komma med tips på hur jag kan göra det bättre!

Efter att han har sovit någon/några timmar går vi ut för att kissa och/eller bajsa i koppel. Sen går jag in en bit i skogen och släpper honom lös där vi går runt och storsar lite. Jag byter riktning de gånger jag tycker han vandrar iväg lite för långt bort från mig och när han kommer tillbaka till mig så har vi lite dragkamp en stund. Sen kastar jag leksaken längs stigen och även in i skogssnåret så han får leta lite. Sen avbryter jag och går hem. Ofta försöker han dra igång mig på lek igen men jag ignorerar. När vi kommer hem blir det lite lek igen vartefter jag avbryter och går och gör något annat. Då kan han ibland slå över och börja bit frenetiskt i möbler, byxben, ja allt. Då gör jag avslappningsövning med honom och då brukar han somna ganska snabbt!

pehu
0

#0 Förresten, jag har också schapendoes ju! Haha, vad kul! Kan inte du PMa mig? Vore kul att ha lite kontakt med annat schappefolk och så kan vi kanske få tips och så av varandra :).

MoaW
6

När jag leker med min valp så brukar jag bygga in olika lekövningar som bygger på att få hunden att kunna gå ner i passivitet efter leken, samt att det är passivitet och inte aktivitet som leder till lek. Det är inte ofta jag "bara" leker, just för att då tenderar leken att spåra ur.

En lekövning är tex. att jag tar tag i halsbandet/selen i leken och när hunden släpper leksaken så fortsätter leken. Öka sedan på med att hunden ska sätta sig, lägga sig osv. innan leken fortsätter. det här har hjälpt mina hundar att kunna varva ner i leken, samt lära sig att passivitet leder till lek, dvs. dom pockar inte på lek precis hel tiden.

Man kan också ha två likadana leksaker, en i vardera hand, och växla genom att leksaken "dör" (blir stilla), medans den andra börjar röra sig. Hunden lär sig då växla mellan olika leksaker, samt att släppa när leken "dör". Senare kan man här lägga på loss kommando precis innan leksaken dör, samt lek kommando innan den andra börjar "leva". Även här kan man jobba in passivitet genom att vänta med att leksak nr2 börjar röra på sig tills hunden är lugn.

Då min valp har mycket resursförsvar också så brukar jag köra mycket med att byta leksak med henne. Hon komer in med en leksak, då börjar jag leka med en annan.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Flaxa
0

#4 och 8
Vad många bra tips ni kommer med! Ska testa att varva leken lite mer och träna in passivitet även under leken! TUSEN tack!

#7 Vad kul! Inte den vanligaste rasen som folk har vad jag förstått :). Många tror att min valp är en spanielras av något slag ;). Vi kan PMa och hålla kontakt, absolut!!