hjälp tack
Håller på att försöka lära min hund att backa.. men nu är det så att vi har kört fast eller rättare sagt jag vet inte hur jag ska få han till att förstå vad jag vill…
Jag har bara prövat en sak än så länge och det är att ha han framför mig och gå imot honom och säga backa och belöna när han rör sig bakåt, MEN till problemet, när jag sätter igång till att få han till att backa så kastar han sig till marken och börjar att rulla runt mig istället ? :S * haha *
var så där lagomt skojigt när man var på rallylydnaden i fredags :P
Lägg köksstolar så att det bildar en smal gång … då finns lixom inget annat alternativ än att backa. Så har jag gjort med hundar jag velat lära back, när det inte funnits djupsnö att träna i :)
När jag lärde min hund att backa så ställde jag några stolar var vardena sida så det blev en gång. Gick och ställde mig på ena sidan av "gången" och lockade dit hunden, enda sättet för honom att komma därifrån var att backa. Så fort han tog ett steg bakåt så klickade jag (använde klicker) sedan när han började backa flera steg och fattade vad jag menade så la jag till komandot backa. Sen gjorde jag gången bredar och bredare, tillsut tog jag bort stolarna och han backade självmant. Det tog knappt 20 minuter så satt det som en klocka! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag lärde in genom att bara sitta och vänta tills hon bara la tyngden bakåt/ flyttade en tass backåt, då klickade jag :) gick hanska fort att lära henne
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Har gjort som #3 på båda hundarna :)
Gjorde som #3, shejpade in det :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
aah! tusen tack! haha kanske jag slipper det där clown beteendet hahaha