vill tipsa om en bra sida.
Ni som bryr er om era hundar och som inte vill ge era hundar "Nervgift" som finns i det som Apoteket säljer mot Fästingar.
Kolla in på sidan "Fastinghalsband.nu på nätet.
Till er som INTE bryr er, skulle ni själva vilja ha Nervgift?
jag förstår inte de hundägare som använder det som Apoteket säljer och som vet att det är Nervgift i. De hundägarna måste väl endå va känslokalla?
Nej, man måste inte vara känslokall för att man köper fästingmedel med nervgift. Däremot kanske man har vägt fördelar mot nackdelar och insett att fördelarna med det överväger nackdelarna med att ha en oskyddad hund. Det finns många olika giftfria medel, ytterst få (om ens något) verkar fungera lika bra som de med gift, tyvärr.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Att påstå att man inte bryr sig för att man väljer ett medel som fungerar, känns lite väl magstarkt.
Ja, jag är en vansinnigt elak och empatilös hundägare som väljer välbeprövade, testade fästingpreparat med en läskig bipacksedel som nämner riskerna istället för att köpa dyrt krimskrams som kanske kan ge en placeboeffekt.
≧◔◡◔≦
Ts, det där var väldigt otänkt skrivet kan jag tycka.
Man kan använda Bärnstenshalsband mot Fästingar (har ni testat det någon gång på era hundar? och har ni läst vad en SNÄLL hund gjorde mot sin matte när hunden hade fått Nervgift efter en längre tid?Läste att Hunden ansågs som snäll och social av både sin matte och många andra , när plötsligt hunden en dag blev som helt galen.Hundens matte slutade med att ge sin hund nervgift och då blev hunden som vanligt igen. jag vill bara uppmärksamma er om att det finns en risk att ge hunden nervgift och när det finns Bärnstenshalsband mot fästingar till hundar (som inte har någo farligt i sig , varför ska man då ens tänka på att ge sin hund gift? Vill man inte sin hund,s bästa?Bärnsten fungerar bra.Allting som säljs som "välbeprövade testade fästingpreparat" är inte alltid så bra som det skrivs och sägs. Joheck, jag beklagar verkligen över den stackars hunden som avled. Changrila, Nervgift kan väl aldrig vara bra i längden att ge varken till djur eller människor? Mischa, vad menar du med att köpa dyrt krimskrams som kanske kan ge en placeboeffekt? Bärnstenshalsband mot fästingar till hundar r är INTE något dyrt krimskrams och inte heller förändrar det hundarna som Nervgift kan göra efter en tid. Har ni testat att använda Bärnstenshalsband mot fästingar till era hundar? Hera, visst det kanske fungerar.Men skulle du själv vilja ha nervgift mot fästingar? Visst är väl våra djur lika värda som vi att slippa få detta hemska? Och det behöver man inte vara någon Veterinär för att förstå.
Tyvärr så äter min hund upp bärnstenarna om han har dem som halsband. Däremot har jag upptäckt en viss positiv effekt om jag mal ner dem, blandar med vitlök, shy feeder, citronella, deltametrin, stormhatt, beladonna + ett uns Clostridium botulinum.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Ja, jag hade kunnat tänka mig att använda det mot fästingar på mig själv. Vill inte ha sjukdommarna som kommer med fästingar.
Bärnstenshalsband i all ära, men det är ingen universal lösning som fungerar på alla pälstyper, vilket jag förmodar att du vet om du är så insatt i det som du vill få det till.
nackdelen med bärnsten är att har man en hund som gillar att bada så är ju effekten borta :-) själv så har jag som en liten bricka (ser ut som ett kontokort fast mindre) som hänger på halsbandet som han kan bada med (shoo tag tror ja de hette) :-)
#6 har haft fästinghalsband på många hundar, helt utan problem, aldrig har dem fått konstigt beteende. Sett endel hundar som fått reaktioner på halsbandet i form av klåda eller röd hud, bara att ta bort det så så blev dem friska.
Beteende störningarna beror troligen inte på halsbandet. Tror tyvärr bara sånt där är "skit snack", antingen fick hunden en reaktion i huden där halsbandet satt och när matte tog där sved det eller liknanade.
Jag menar att jag hellre köper beprövade medel än att chansa på något som jag inte tror gör susen, även om det skulle underlätta så vill jag inte riskera några fästingar, speciellt inte när jag dessutom bor i närheten av ett TBE-område.
Jag har tidigare kört på B-vitamintillskott som fungerade ok, skulle inte hunden tåla några medel så skulle det vara det jag återgår till.
Har även sett effekten av naturmedel som folk köpt i tron om att naturligt=ofarligt och hunden sedan inte tålt det, skillnaden är att det är sällan som "naturpreparat" upplyser om några sådana risker, vill jag veta något om scaliburhalsbandet så kan jag läsa det på fass eller läsa bipacksedeln.
≧◔◡◔≦
Håller helt med Maja inlägg 5. Själv bor vi fästingrikt här får man oxå fästingar på sig själv. Min syster fick avliva sin hund efter blivit svårt sjuk av en fästing då det är lh collie så gav hon han inte droppar i nacken han tålde inte sånt. Så ser jag någ hellre ge liten dos nervgift än att behöva se mina små svårt sjuka o sen behövas avlivas.
Hunden du drar upp inlägg 6 var det inte förra året och det var en bc? rätt så känt att collies kan vara känsligare. Dessutom ska man inte överdosera jag gör helt tvärtom ger hellre lite för lite o sen ser jag om det räcker/hur länge det räcker.
# 6 Har den eventuella biverkningen av apotekets fästingpreparat anmälts till läkemedelsverket?
Om inte, varför?
Folk som äger raser som riskerar att ha MDR1-mutation måste överlag vara noggranna med medicinering om dom inte säkert vet att hunden är fri från defekten, inte ens alla veterinärer är medvetna.
≧◔◡◔≦
Jag har testat massor av olika saker (bärnstenshalsband, hemmakok, PROB-schampo mm) under åren och ingenting fungerar.
Kom inte och säg att jag inte bryr sig om mina hundar, för det är just därför dom får fästingmedel som fungerar på sig !
Det är nervgift ja - men för fästingar, inte hundar. Jag har aldrig haft en hund som mått dåligt av fästingmedel, men däremot så känner jag flertalet hundar som blivit kroniskt sjuka eller dött i förtid pga fästingsjukdomar som vi har gott om här.
Bärnstenshalsband är skräp enligt mig, för ingen hund jag provat det på har fått mindre fästingar och jag tänker inte riskera få en sjuk hund för att andra säger att jag är känslokall som inte hellre har ett värdelöst halsband än gift
det får stå för dom själva.
Själv kör jag stenhårt med ett kombinerat mygg-och fästingmedel på mig själv för att kunna gå i skogen och även jag mår bra fortfarande…..
# 14
Inga av de fästingpreparat som finns på marknaden har relevans för MDR1 debatten.
14, vad menar du med det att bara dom blir drabbade?
det ska tydligen vara hundar som blivit rätt så sjuka av Ombergsfästingar, minns jag inte helt fel så sa även syrran att nån granne blivit sjuk själv men vad h*n fick kommer jag inte ihåg. Efter detta går vi inte just på omberg utan håller oss till kanterna 
#16 Nej, det var enbart en avstickare som svar till #12
#17 var det riktat till mig?
≧◔◡◔≦
# 18
Då kanske du inte skulle varna för varg där inen varg finns?
Varna? för att jag nämner att folk med mdr1-raser bör vara medvetna och att inte alla veterinärer vet/tänker på det.
Är man medveten så känner man väl också till vilka ex. parasitmedel man kanske skall undvika, det finns ju alternativ.
≧◔◡◔≦
18 jag menar MDR1-mutation blir dom mer drabbade av fästingsjukdommar. 
#21 Nej, det tror jag absolut inte.
Dom är enbart känsligare för vissa kemiska preparat, jag minns att jag kikade på en bipacksedel jag hade här hemma där vissa raser avråddes tror det var Advocate…
≧◔◡◔≦
# 20 Det finns inga antifästingmedel i Sverige som är skadliga för hundar med MDR1 deffekt.
22, mjo collie är ju rätt så vanligt att de är känsligar därmed kan man inte ge allt. Så visst är risken större att de råkar illa ut att få äkliga färstingar.
#23 Bra, då har du bekräftat det.
≧◔◡◔≦
Fästinghalsband är totalt värdelöst på vår hund. Förra året körde vi på Scaliborhalsband - inte en enda fästing. I år provade vi med bärnstenshalsband och sedan en giftfri fästingbricka - totalt värdelöst båda två. När vi var ute på landet fick jag plocka bort flera fästingar om dagen från Skade. I hennes tjocka päls missade vi ändå flera som hann växa sig stora trots att jag kände igenom henne varje dag. När vi kom hem åkte vi direkt till apoteket och köpte ett nytt scaliborhalsband. Jag kommer att köpa det varje år från och med nu.
Ett svagt, beprövat nervgift får anses acceptabelt i vårt fall när vi vistas i ett område där det är vanligt med både TBE och Borrelia. Och på frågan om jag skulle använda gifter själv så ja, det skulle jag. Jag är vaccinerad med TBE och vaccin innebär alltid en risk, men då får man väga riskerna mot varandra. Jag tar hellre bieffekterna av vaccinet än en hjärnhinneinflammation av TBE.
Däremot skulle jag aldrig utsätta varken mig eller min hund för gifter i onödan.
Jag har bärnstenshalsband här hemma. Jag körde en sommar med bärnsten på mina korthåriga hundar som inte gillar att bada. (tvärt om så undviker de ofta vatten). Trots det fick de lite fästingar och en av dem blev kanske sjuk av det (hon visade alla symptom på borrelia, behandlades i sista sekund och klarade sig bra, men blodproven visade ingenting, men, tydligen kan blodproven "luras" ibland). Därför hade jag sedan på Frontline.
Den här sommaren började jag med bärnstenshalsbanden igen, just för att jag inte vill ha gift på, men, idag hade jag ändå på henne frontline av den enkla anledningen att det inte kändes tillräckligt säkert med bärnsten. Dock är jag medveten om riskerna, och därför valde jag frontline till hundar som väger mellan 10-20kg och inte mellan 20-40 (eller vad det nu blir som är från 20kg och uppåt), trots att hon väger ganska exakt 20kg. Till nästa gång kanske jag tar för ännu mindre hundar, bara för att få på precis så mycket som behövs och inte mer. Anledningen till att jag väljer just frontline är för att det tydligen ska vara snällast av de olika medlen med gift i.
Är jag pga detta känslokall och dum som inte vill använda de "fungerande" bärnstenshalsbanden?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ang "Skulle ni själva vilja ha nervgift?", Ja .. nikotin! ;)
Nä, men jag håller med svar #1.
# 24 Kan du påvisa vilka fästingmedel just collies, till skillnad mot andra raser/individer med MDR1 deffekt skulle ha lägre tolerans mot apotekens fästingmedel?
Vilka är apotekets fästingmedel egentligen?
Själv har jag just MDR1-hundar och har valt att helt enkelt plocka fästingar.
Förra året hade jag en som vid blodprover i samband med ormbett även testades för anaplasma o borrelia och självklart hade hon båda delarna …
Frontline vet jag fungerar på hundar med MDR1, det har jag sett här hemma.
Det fungerar däremot inte särskilt bra mot fästingar, det får dom ändå här.Det blir kanske något färre fastsittade fästingar med Frontline men det är absolut inte hundraprocentigt.
Andra med samma ras har använt Advocate på MDR1-hundar utan problem.
Men jag har mängder med fästingar här. Just i år verkar det vara extremt, har plockat fastsittande fästingar den här veckan inte bara på hundarna utan även på mig själv vid 3 tillfällen.
Scalibor använde jag på en Borzoi en gång och han tappade all päls på halsen. Sen har jag aldrig försökt mig på det nåt mer…
Hemma på tomten gäller det att hålla gräset klippt, det verkar ge mindre fästingar, om det nu är för att dom är längre ner på marken och inte kan hoppa på hundarna eller om dom väljer andra ställen att sätta sig o vänta på, det vet jag inte.
Efter varje promenad i skog o mark borstas hundarna och kollas av efter krypande fästingar INNAN vi kommer hem på vår infart så att vi bär hem så lite som möjligt.
Har haft en hund som dog av sekundära problem från anaplasma år 2000.
Kanske dags att börja kolla på dagens fästingmedel och se om det kommit nåt mer verksamt än Frontline som inte är Scalibor.
Några tips?
Nervgift sprutat ju folk in undrer panbenet helt frivilligt o betalar dyrt. Att ca 100 möss plågats ihjäl på grund av den dosen skiter de i. O detta bara för att få en rynkfri panna.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
+ Så är flour nervgift 
# 31 o 32
Sen när blev flour = mjöl ett nervgift? Avser du fluor så är det ett grundämne http://sv.wikipedia.org/wiki/Flour
Vilket nervgift sprutas in under panbenet o i vilket syfte?
Ja de är väl igentligen under huden i pannan. O jag vet inte vad de är för nervgift men de förlamar musklerna en tid o man får en rynkfri panna för en tid. Samma gift andvänds i medicinskt syfte mot spasmer tex. O då är de väl ok.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Där jag bor finns det fästingar. Jag vistas i områden där det finns fästingar. Vi åker en hel del på tävlingar/prov runt om i landet där risker för fästingburna sjukdomar varierar.
Så jag vill verkligen skydda både mig själv och hundarna så gott det går från fästingburna sjukdomar.
Jag har provat diverse naturpreparat genom åren… tyvärr utan tillfredsställande resultat. Bärnstenshalsband är nog det enda jag inte provat.. av den anledningen att de kostar en slant samt att det inte alls verkar fungera särskilt bra på alla hundar.
Nu tidigt i vår satte jag igång en *kur* och gav hundarna diverse örter, B-vitamin m.m. som ska vara bra mot insekter/fästingar…
När det är dags för schampobad så blir det schampo/balsam av mer naturligt innehåll… med örter/oljor som ska hålla insekter/fästingar borta…
De fick fästingar ändå. Möjligen att antalet fästingar kanske minskade något men… njä… inget mirakel på mina hundar i alla fall.
Så nu har de Scaliborhalsband samt att jag ändå ger dem lite örter m.m. då och då. och jag fortsätter med naturliga schampobad… men vågar inte vara utan Scaliborhalsband.
Själv har jag vaccinerat mig mot TBE så även jag är väl *besprutad*. Men… hellre vaccinerad än utsätta mig för risk att få TBE.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#33 Botox är en försvagad dos av ett nervgift.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
FLOURIDE.
Jag väljer Frontline till mina hundar. Dels för att skydda dem men även för att skydda mig själv och mina barn. Jag väljer ett medel som dödar fästingarna när de sugit sig fast på hunden hellre än något som gör att fästingarna väljer att gå ifrån hunden för då kan de gå över på människor.
Min äldste son hade borrelia när han var fem år, det hann sprida sig i nervsystemet innan läkarna här förstod vad det var (en del år sen, de påstod att det inte fanns borrelia i Värmland då) och han fick antibiotika intravenöst i fjorton dagar. Han kunde ha dött eller fått bestående skador, guskelov är han helt utan men.
Jag skulle ALDRIG våga förlita mig på något alternativt medel eller bärnstenshalsband, kan precis lika gärna vara utan för jag skulle vara helnojjig och gå igenom hundarna femton gånger om dagen…