Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3370 ggr
[Surina]
0

Varit till uppfödaren idag!

Hej alla där ute Flört

Jag har varit till uppföddaren idag och prata om tik valpen osv… Hon är inte helt säker på hur hon vill göra med tik valpen än dock. Men hon ska ha kvar henne iaf.

Men även om hon inte hamlar hos mig så blir jag faktiskt inte allt för ledsen.. Men jag kunde få känna idag att det ska komma en tik till mig!

Hon berättade om en annan tik som är parad som de hoppas mycket på! Den tiken är lite speciell och fadern är också speciell.. så inga valpar i den kulle kommer att säljas!

Så om hon kommer att behålla den här valp tiken hemma hos sig så har hon iaf sagt att hon kan garantera att den hör speciella kullen kommer jag få en fodervalp ifrån! Om det kommer en tik då… Men det känns ju lite som om det är lite meningen nu?

Men visst är jag lite nere men samtidigt så är detta nått man får ta, men allt har en anledning vill jag tro… det kanske kommer en vacker princessa som jag kommer falla direkt för?? Glad

Michaela-N
1

Men åh vad länge du får vänta! Har ju hängt med ända sedan du blev rekommenderad pomeranian här på HIF och du har fått vänta alldeles för länge…

Maja2
0

Vad menar uppfödaren med att den andra tiken och hanen är så speciella att inga valpar ska säljas?

[Surina]
0

Det är att det är en väldigt unik kombinitation som kommer bli väldigt unika här i Sverge.

Så hon vill behålla dem i hennes kennel

joheck
0

Vad tråkigtObestämd. Men spännande med den andra kullen!

[Surina]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder från dagen :)

[Surina]
3

10 veckor valp.

[Surina]
1

Glad

[Surina]
1

Glad

Noa-Nisse
0

åh så synd :/ jag håller tummarna för dig! är du bara inne på denna uppfödaren eller du har fler uppfödare som du kan tänka dig ha valp ifrån?

Medarbetare på Hundar.ifokus

[schäfernronja]
7

Måste säga att jag börjar bli otålig. Vill att du ska få din valp, det förtjänar du! Glad

[Surina]
0

Bara inne på den här uppföddaren :) Det funkar så bra ihop med henne! Så jag skulle inte vilja ha en valp av någon annan än henne :)

[Surina]
0

Glad

Maja2
0

Det är bara för oss att fortsätta hålla tummarna då :)

[Surina]
1

Ja det är ju inte mer än det man kan göra! Man får vara postiv!

joheck
1

En sak som jag undrar lite över är att om uppfödaren vetat att hon kanske vill behålla valpen själv varför har hon inte sagt det till dig tidigare? Jag menar du har ju suttit och vart jätteglad och förväntansfull. Eller är det något som uppfödaren kommit på nu? Bara en liten fundering från migFlört, hoppas du inte tar illa upp.

[Surina]
0

Nee men det har ju varit så att hon har inte vetat hur hon ska göra riktigt :) Hon har ju varit lite kluven om hon skulle sätta ut den på foder eller ha kvar henne så det har aldrig varit spikat :)

Förstår helt varför du frågar så ^^ Men det är nog därför jag inte är så ledsen som jag annars kunde ha blivit… jag visste ju att chancen var ca 50/50 .. så jag var förberedd redan :)

joheck
0

#16 Ok, då förstår jag! Trodde det va något helt nytt det här med att hon kanske ville behålla henne.

[Forest]
0

Lite besviken måste du ändå vara, jag hade vart mycket besviken iaf. Får vi hålla tummarna att det blir en tikvalp i nästa kull. Flört

[Surina]
0

Ja men jag försöker att inte tänka på det direkt xD förösker hitta på annat att fokusera mig med istället så att jag inte hinner känna besvikenheten ;)

JA nu är det väl snart min tur!

russin
2

#19 varför inte en köpa en valp istället för att vänta kanske i flera år på en valp som aldrig kommer ?

Även om du är intresserav av framtida avel, så går det alltid att skaffa en mentor - alla har varit nybörjare en gång.

[Surina]
0

Har funderat på det ibland.. men samtidigt så känner jag att väntar jag som jag gör så kommer det nog bli bra med.

Jag har gott om tid att få lära känna min uppföddare mer och jag ska få gå med på utställningar osv.

Som jag har förstått ifrån uppföddaren så trodde hon verkligen inte att jag skulle behöva vänta i 1 år.

Hon tror verkligen på mig så jag vill hedra det! Jag har haft så många neråt så nu vill jag stanna kvar och stötta den uppföddaren som verkligen tror på mig.

Sen som hon sa så går det knappt att få köpa en hund av henne, hon har ingen kö men valparna ofta sålda långt innan de äns är födda… och blir det någon tik så kommer de nästan aldrig bli tillgängliga.

[Tess86]
6

#21 Jag menar inte att vara elak men det låter lite fult om hon säger att hon verkligen tror på dig och vill hjälpa dig med din framtida uppfödning men inte vill sälja en valp till dig.

Jag vet inte exakt hur det går till hos populära uppfödare men om hon säger att tikarna aldrig blir tillgängliga antar jag att hon bara säljer dem till andra uppfödare, för att försäkra sig om att de fortsätter att gå i seriös avel. Men om hon nu tror så mycket på dig och vill hjälpa dig med utställning och allt, varför kan inte lika du vara en av de uppfödare som får köpa en valp? Är det för att du inte planera att starta avel förrän med senare hundar?

[Surina]
0

Ja vi har ju pratat om detta och jag ska ju inte starta min egna uppföddning förens om om ca 10 år, så en tik som jag skulle köpa nu skulle jag inte använda i avel ett dugg.

Det vet hon också om därmed köper jag ingen för de hon säljer går som sagt till redan gående kennlar.

Så jag vill få en bas först innan jag börjar så tycker hon att jag gör rätt med ett fodervärd kontrakt.

Det är lite till och ifrån som sagt, jag känner mig inte redo för att köpa en hund helt enkelt.

Jag vill känna att jag har någon bakom mig skriftligt så att säga.. det får mig att känna mig lugnare.

Så jag ser en stor skillnad för mig som person att köpa nu och inte köpa nu.

IdaT
3

Ursäkta, men varför ska du ha just en tik? Om du istället skaffar en passande hane, gör alla undersökningar som krävs och meriterar honom så kan han bli eftertraktad inom aveln. Du kan då vara med på nära håll och se hur det går till med uppfödning och så vidare, men du får inte ansvaret för valparna. Du kan fortfarande ha din uppfödare som stöd och mentor och du får göra det du drömmer om, bara på ett lite annorlunda sätt.
Framför allt slipper du sitta och vänta och vänta på din valp (den väntan kan vara lång).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Surina]
0

För jag vill verkligen lära mig tikarna då jag redan har varit med om hanarna.

Sen fortfarande så är det lite känsligt för mig att ha en hane pga min förra hund.. det blir lite jobbigt att tänka på han namn så jag vill samtidigt själv göra en helt ny bas.

Väntan må bli lång men samtidigt varför ska jag inte KUNNA vänta? Det är det jag inte förstår? Jag försöker se det som ett mål, då har jag nått att vänta på.

Varför ska man skynda när man kan ta sin tid :) Sen så har hon ju alltid kullar på gång så att vänta i flera år är inget som kommer att vara aktuellt enligt henne själv.

Jag vill stanna med det jag har planerat, jag vill inte att har jag kommit så här långt så ska jag bara ge upp? Bara för att det tar lite längre tid? Nee mitt mål är klart och jag fortsätter att gå frammåt!

joheck
0

Har du några bilder på föräldrarna till den kommande kullen? Blir lite nyfikenTungan ute. Vad för färger kommer det troligen bli på de valparna?

[Surina]
0

nee tyvärr lyckades inte ta kort på tiken XD Och hanen ägs av en annan kennel.

Ja det kommer nog troligen bli röd/rödsoble eller orange/soble

joheck
0

#27 Ok, synd hade vart roligt att se. Fina färgerKyss.

Noa-Nisse
1

Surina, jag tänkte likadant som dig när jag skulle "köpa" klenod. förutom att jag inte har planer på att starta kennel :P

Min uppfödare har avelsrätt på Klenod och det kändes mer tryggt än att köpa henne helt. Då kände jag inte uppfödaren lika bra som jag gör nu så jag blev lite förvånad när hon gick med på det istället för att hon skulle bli helt min. Men det var hon själv som föreslog det.

Nu såhär i efterhand så tänker jag att jag hade kunnat köpa henne helt eftersom uppfödaren är så mån om alla sina valpar och valpköpare oavsett om de är fodervärdar eller har köpt hunden helt så jag hade haft fullt stöd ifrån henne ändå! Men sånt vet man ju inte till 100% innan!

Lycka till :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

IdaT
0

#25 Då förstår jag varför du hellre vill ha en tik. Glad Lycka till!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Surina]
0

Jo precis det var en känsla jag hade också ett tag, men jag märkte att jag inte riktigt kände att det skulle ge mig en lika mycket kunskap att köpa som att vara fodervärd även om jag har alltid uppföddaren bakom mig.

Tack! :)

Tack! :) Hoppas på allt nu! Ska åka tillbaka till henne om ca 3 veckor så!

[Tess86]
0

#23 Okej, då förstår jag att du inte heller vill köpa en tik där det förväntas att du ska avla på henne. Jag tänkte om det var så att uppfödaren "lurar" folk att ta hundar på foder genom att säga att det inte finns några att köpa men nu förstår jag hur både hon och du tänker.

Jag förstår också då att du tycker att det är värt det att vänta på ditt mål. När det verkligen känns rätt mellan dig och uppfödaren, och det är hela tiden valpar på gång, så är det nog värt väntan.

Om din hund ska få valpar sen, kommer hon att bo hos uppfödaren under tiden? Och bor du så pass nära att du kan följa allt, från parning till valparnas uppväxt? Vad spännande det kommer att bli i så fall! :)

[Surina]
0

Min mammas syster har precis byggt ett nytt hus inte allt för långt ifrån uppföddaren :) Så då kommer jag kunna att få vara med väldigt mycket under hela processen :)

Ja jag är riktigt spänd för att ta in all kunskap! :)

[Tess86]
0

#33 Vad kul! Vilken tur du har :)

[Surina]
0

Så!

Nu kan jag visa bild på föräldrardjuren till kommande kullen! om 4 veckor vet vi onm hon är dräktig! :)

Jag var inte riktigt säker på om jag hade rätt föräldrar förut där men inga bilder på dom tills nu ! :) Det kan nog bli en riktigt spännande kull!

Länk till bild :)

http://dayviews.com/surina/505678881/hd/

joheck
0

Vilka sötnosar! Pappan va riktigt ståtligKyss. Håller tummarna för en liten hög med tikvalpar.

[Doglovers]
0

Surina, kan inte alla hundköpare tänka som dejFlört

[Surina]
0

Oj vilken komplimang ! Flört Ja man kan ju undra? hehe :)

[Doglovers]
0

#38 Flört

Rafflan
2

Hur många hundar ska uppfödaren ha egentligen?

För såg på någon bild förut att hon typ redan 7, och ska hon nu behålla tik valpen blir det + 1 och blir det kanske 2 valpar i den kullen hon ska behålla blir det 10 hundar :S
Besökte en uppfödare som hade 5 hundar, 4 tikar och 1 hane och jag tyckte det var ganska lagom för att hinna ge varje hund den tid den förtjänar, deras andra tikar hade dem på foder för att vara säker på att alla hundar fick ordentligt med tid. Jag tycker det låter svårt att ge 10 hundar tillräckligt med tid :S

[Surina]
0

Hon har ju just nu mest veternaner :) Så hon ville ha en valp som hon kunde ställa ut också :)

Hon har väldigt många hundar men hon är ju inte ensam :) Så som jag har sätt det så får alla hur mycket omsorg somhelst! Alla är tränade och lydiga osv :)

Beckibus
0

Men även gamla hundar kräver ju sin egentid och aktivering.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Surina]
0

Har jag sagt nått annat ? :S Det var mera att hon vill ha en valp och ställa ut inte bara ställa ut veteran klass ? :S

Jag har varit där och alla får all tid de någonsin behöver! Till och med det äldsta.

Hon är inte heller ensam om hundarna heller direkt.

[Surina]
4

Hur kommer det sig lite att folk försöker vara så negativa?? Det känns ju lite som man lägger fördommar ? Senaste jag kollade så hade inte alla pratat med min uppföddare och vet fakta?

Det känns som kanske folk ska försöka fråga lite innan de gör förutfattade meningar enligt mig! Tycker att jag märker det på många andra trådar också!

Låt folk få vara någolunda glada.

Rafflan
0

#44 inge negativt, bara en åsikt.

Sen verkar nästan alla andra i denna tråd utom typ 2 vara posetiva?

[Doglovers]
5

Vi har 14 hundar här och det fungerar mycket bra. Dom får daglig motion ute i rasthagen och även promenader. Och dom har även varandra att busa med. Vi är 3 som sköter det hela. Två av oss jobbar även heltid. Men att ha många hundar blir en livsstil. Då får man prioritera bort annat.

Ska man ha ett par linjer att avla på behöver man ha avelstikar i olika åldrar och då drar det iväg i antal.

Surina, Jag säger inte att alla är avundsjuka, men det finns liggandes på lur i bland och då plockar man gärna fram det negativa. Men det är absolut inget du ska bry dej omSkrattande Så kör på, vet jaCool

russin
0

Det finns uppfödare som har hundar och sköter det skitdålig oavsett antal och hundarna får enbart knata runt i en liten rasthage varje dag.

Det finns även uppfödare som sköter det super oavsett om dom har få eller massor med hundar. Uppfödaren till mina två har rätt många hundar. 14 heeler och två kelpie och jag lovar alla får massor aktivering. Alla heeler får rejäla promenader och annat varje dag. kelpisarna både vallar får och tränas i lydnad (och tävlas).

Självklart får inte alla heeler en egen stund varje dag, men tror inte heller dom behöver det - dom får jobba med det dom behövs till på gården (hålla efter skadedjur i och runt stallarna t ex som heelern är superbra på) och alla är jäkligt trevliga.

Det viktigaste är att hundarna får göra något varje dag och om det sedan är en långpromenader eller sysselsättning för hjärnan beror på ras, ålder mm - men det viktigaste är att dom får utlopp för det dom behöver och det är inte alla hundar som behöver göra saker enskilt. Det kan räcka med att en hund får 2 minuter extra gos i knät för att det ska räknas som egentid.

Jag har visserligen bara två hundar i dagsläget, men det är inte så ofta vi gör saker enskilt - förutom träning då men då ser dom oftast varandra (en unden eller bakom galler). Jag promenerar sällan med dom en och en om det inte är något speciellt vi ska göra som bara den ene behöver.

Rafflan
0

#47 nej men när du har 2 har dem chansen att krypa upp med dig ensama och gosa i soffan/sängen. När jag var hundvakt åt 6 fanns det en rangordning hundarna emellan och dem i lägst rang fick jag ta åt sidan för att gosa med för dem fick inte komma fram för var alltid någon i högre rang som vill ha god hela tiden.

russin
1

#48 det kan man göra även med många. Man får bara alternera liteFlört

[Doglovers]
3

Här har alla sina ranger och det fungerar bra. Jag sitter i rasthagen och hundarna rusar och busar som skållade troll och en efter en kommer dom och vill mysa lite. Kommer den ranghöga och puttar undan den låga, så puttar jag undan den höga. Jag är ju högst och bestämmer själv vad jag gör och när. Jag håller helt med Lo-Katt. Det finns bra och dåliga sen spelar det ingen roll om dom har en eller flera hundar. Som sagt, det blir en livsstil som tar 99% av ens tid dygnet runt. Och det kan jag säga. Surina kommer bli en mönster uppfödare. Det märker man genom alla dessa frågor hon ställer som "vanliga" hundägare inte ställer. Så jag säger bara KÖR PÅ SURINA.