Omplacerad Rotweiler gör utfall
Vi har en blandras mellan rotweiler och boxer och har haft honom sedan han var valp och han är jätte fin. Han är nu 4 år och vi har nu tagit oss an en omplaceringshund. Det är en renrasig rotweiler, tik och hon är ett och ett halv år. Hundarna går jätte bra ihop och har gjort det sedan första mötet.
Hon har inte haft ett fast hem speciellt länge sen hon var valp och varit hos folk som inte riktigt haft tid med henne. Hon kan all grundlydnad, är jätte lyhörd, söker kontakt och hon har verkligen fastnat för hussen i hennes nya familj. Det enda problemet vi har som kommer avgöra om vi kan ha kvar henne eller inte är att hon gör utfall mot hundar. Hon är inte alls aggressiv i hennes utfall och lyssnar när vi korrigerar henne. Men skulle uppskatta om någon har bra tips om hur vi kan få bort utfallen helt och hållet. Eller kan det försvinna med tiden när hon känner sig tryggare med oss nya människor som hennes ledare?
Tacksam för svar.
Det viktigaste är att hinna förebygga utfallet innan det sker. De allra flesta hundar reagerar på något sätt innan de gör utfall. Det kan vara så lite som att titta på den andra hunden och fälla upp öronen i en halv sekund. Det gäller att stoppa hunden då. Gör det genom att berömma och avleda, inte genom att säga till hunden och bli bestämd. Att bara titta på den andra hunden är ju vad ni vill att er hund ska göra, om ni berömmer och belönar detta intensivt, så att ni bryter hundens uppmärksamhet på den andra hunden, så kan hon lära sig att annan hund betyder belöning hos matte/husse. Om det fungerar så kommer hon så småningom att vända sig till er när hon ser en annan hund.
Träna mycket kontakt! det är mitt bästa tips och inte utsätta den för de situationer ni vet som den " Beteer sig illa "
# 2 Hur ska då hunden kunna lära sig hur man betersig??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#2 Att undvika är ingen bra lösning.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#3: Man ökar succesivt svårhetsgraden och lär på så sätt hunden att klara av mer och mer istället för att utsätta den för en alldeles för svår situation där hunden känner ett behov av att göra utfall.
#2 & 3, man måste börja någon stans..
Träna mycket kontakt utan störning, sen mer och mer med störning. man kan inte gå All in.. Man riskerar annars att ta flera kliv bakåt än framåt.
Låter som om hunden är osäker, när den blir trygg med er + träning kommer nog lösa problemet. Har ni problem att hålla hunden eller kontrollera den när den gör dessa utfall, rasta den med galler munkorg tills ni löst problemet :)