Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4417 ggr
[Naffti]
0

Segla med valp?

Mina kompisar och sambo ska ut och segla med segelbåt i slutet på sommaren. Och jag hade så gärna velat följa med för jag tror det kommer bli en toppen segling, samt att det är under en av de tre veckor vi kommer ha semester samtidigt jag och min pojkvän.

Men nu är det ju så att vi har valpis då, och det kommer antagligen vara en nattsegling. Så jag är tveksam om man överhuvudtaget bör fundera på att ha med valpen. Samtidigt sitter jag och spånar på om man kan ha som en liten "hundlåda" alltså en låda med typ gräs i, som den kan få göra behoven i. En valp är ju egentligen inte så noga med vart den gör sina behov i början och håller väl sig inte som en stor hund kanske gör? Eller tänker jag fel?

Hur hade ni resonerat? På ett sätt tänker jag att det är superbra miljöträning, vi kommer ju segla i framtiden också, men det kanske är "too much"?
Kan valpen blir "förstörd" på något sätt?

EmelieKelly
0

Ni kanske kan ställa båten vid land på natten och stanna vid land lite då och då så den får kissa? :) jag vet faktiskt inte riktigt, bara en tanke ;)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

[Naffti]
0

#2 Alltså vi ska ju vara ute en vecka och de flesta nätter ska vi göra så, men en natt kommer det bli en dynet runt segling för att kunna följa resplanen. och av olika anledningar går inte det att ändra.

[Tess86]
0

Jag tror att det går med en toalåda. Valpar kissar ju på golvet, mattor osv utan att bli förstörda för det och om valpen är van vid att kissa på gräs så borde en toalåda gå finfint. Så länge valpen känner trygghet hos er tror jag inte att det kommer att förstörd på något sätt av att segla, bättre att låta valpen uppleva saker. Så länge ni gör allting på valpens villkor och inte gör en stor grej av den nya miljön så tror jag att det kommer att gå bra. Valpen kommer säkert tycka att det är mysigt att ni alla är samlade. Det finns ju risk för sjösjuka, valpar blir ju ofta åksjuka i bil, men jag tror inte att de blir lika lätt sjösjuka som åksjuka. Vår unghund var otroligt åksjuk förra sommaren, när hon var ett halvår, men blev inte sjösjuk alls av båtresor.

Förresten kom jag att tänka på, det finns ju valptoaletter att köpa. Kanske ni kan köpa en sån i förväg och vänja valpen med hemma. Självklart ska man rasta ute lika ofta ändå men många valpar kissar ju inne flera gånger om dagen oavsett hur ofta man går ut, så en toalåda kanske kan få valpen att kissa i den istället för på golvet.

[Forest]
0

Blir tufft att segla tror jag om man inte räknar med gå i land. Du kan inte låta valpen vara hos hundvakt/bekant eller hos uppfödaren denna vecka?

russin
1

Toagrejer går väl att lösa - om inte är det väl bara att torka.

Däremot så är funderingen om valpen kommer bli sjösjuk, då en hel del valpar har svårt första tiden med bilåkande/båtåkande om det gungar.

Själv skulle jag nog tycka det skulle vara rätt jobbigt att passa en liten valp på en båt, men det är jag detFlört

Förstörd kommer knappast valpen bli, men frågan är hur mycket extrajobb det blir för er med superpassning av valp (inte falla över bord, inte halka omkring mm) och vad gör ni om valpen blir sjösjuk ?

[Driva]
0

Vi seglade med vår hund och det gick jättebra när hon var yngre,

[Tess86]
0

Hur mycket man måste passa valpen beror ju lite på valpen. Om det är en hund som busar och sedan sover så kan man ju skaffa en hundsäng med tillräckligt höga kanter att hunden inte kan ta sig ut själv, så behöver man bara passa hunden under den aktiva tiden. Sitter man med valpen där det inte finns kanter på båten kan man ju ha koppel på valpen också. Och så beror det på hur stor hund och hur gammal valp det handlar om, ifall den kan ta sig upp på farliga ställen själv eller inte.

[Naffti]
0

#4 eftersom hon är så liten vill jag inte lämna bort valpen, Då stannar jag hemma istället.

#5 det är en rätt stor båt så det är inte så lätt att ramla överbord (typ omöjligt) om det inte kränger och går mycket sjö. och då kommer jag ha henne i sele i såna fall.
Däremot sjösjuka oroar jag mig lite för. Vi får väl se om hon reagerar på bilfärder, för i såna fall så får vi nog stanna hemma…

#7 det är en ganska liten hund, så hon kommer inte kunna ta sig upp och över saker för egen maskin.

[Forest]
0

8 jag förstår dig :) hoppas du får bra tips

thilda-
1

Det ska nog gå bra! ta med ordentligt med tidningar så valpen kan kissa på det eller en stor låda med lite sand i kanske?

Beckibus
0

Hur gammal exakt kommer den vara? Ta med kompostnät och MASSA tidningar och gör en "hage" som valpen kan vara i. Kan man inte köpa typ åksjuketabletter fast till båtar?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Naffti]
0

#11 den kommer vara ca 3 månader eller 3 ½ månader beroende på när vi ska ut.
Åksjuke tabletter är samma som till människor, så det kan man ge. Men mab måste ge de innan och man blri väldigt trött av de.

Loveradio
1

Själv tror jag det blir för mycket för en liten valp.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Naffti]
0

#13 vad tror du blir för mycet för valpen?
 Egentligen händer det ju inte så mycket när man seglar. Har man väl satt segel så sitter man mest där och njuter, om man inte kryssar, men då kan man alltid gå ner med valpen om man märker att den blir stressad. Som sagt är det en större båt, så det finns alltid avskilda lugnare ställen. det skulle som sagt vara om den blir sjösjuk, annrs vet jag inte vad den skulle kunna reagera på.

Loveradio
0

#14 För mycket nya intryck helt enkelt. Kan ju säga att min 1-åring hade blivit helt slut efter en sån upplevelse.

Loveradio
0

#14 Och att säga att "det inte händer så mycket, man sitter mest där och njuter". Att det inte händer så mycket spelar ingen roll. Utan det är alla nya intryck, alla nya lukter, ny miljö osv som man måste tänka på kan bli för mycket för en liten 3 månaders valp.

Att bara sitta på en bänk i stan med en valp och bara glo på folk som går förbi är nog för att en valp ska bli väldigt trött efteråt.

[Tess86]
1

#16 Det beror lite på valpen, vår valp blev inte ett dugg trött av miljöträning. När vi lämnade en ny plats var hon lika pigg som innan. Hon blev egentligen bara trött av lek och bus. Nya intryck verkade hon inte bry sig så mycket om, det var bara "jaja, nu har jag sett det. Kan vi göra något annat nu?"

Du hinner ju kanske ha din valp i ungefär en månad innan det är dags för resan. Lär känna din valp under den tiden och se hur den reagerar i nya miljöer och nya situationer. Om den lätt blir stressad eller väldigt trött även av korta vistelser i nya miljöer kanske du ska överväga om det är värt att åka.

Loveradio
0

#17 Ja självklart är det olika från valp till valp, dock är miljöträning något de flesta valpar blir trötta av.

En annan sak att tänka på är valpar kan verka väldigt pigga och oberörda men sen när man kommer hem så slocknar dom direkt.

[Tess86]
1

#18 Jo, precis det har du rätt i. Vissa valpar verkar ju pigga för att de är stressade.

Loveradio
1

#19 Precis, så det kan vara svårt det där.

TjockaBerta
2

Lite roligt! " Egentligen händer det ju inte så mycket när man seglar. Har man väl satt segel så sitter man mest där och njuter"

Är du en van seglare?

Själv tycker jag att det händer väldigt mycket beroende på väder och vind och de gånger/stunder man "sitter där och njuter" är inte så många eller så långa.

Har ni beställt väder för kosmetisk kurs?

>>>Malum domesticum<<<

[Naffti]
0

#21 ja jag är van seglare, är seglingsintstruktör sedan många år.
Som sagt är det en större båt och bak på bryggan händer det inte så mycket, även om man kryssar. det skulle vara om det blåser något frukstansvärt, men då finns det ställen som man kan ta undan valpen där det är lugnt.

russin
0

Vad gäller trygghet är det nog absolut ingen fara - jag brukar ta med valpar rätt tidigt överallt just för att miljöträna dom.

Det enda jag tänket på är just sjösjuka - men där kan ni prova er fram med bil förstGlad

Karmatarerskanise
0

Tror inte jag hade tagit med en så liten valp. Tänk om det blir storm och liknande under hela dygnet som ni ska vara ute. Och en valp har mycket spring i benen, en båt är inte riktigt rätt plats för det.

Mira89
0

Du har inte möjlighet att göra någon kortare segling/båttur med valpen innan det är dags för den längre seglingen? Då kan du ju se hur den tar det hela.

Personligen tycker jag att det låter vettigt att vänja valpen vid en miljö som den ändå kommer behöva vänjas vid i framtiden. Sen kan man självklart diskutera hur mycket och länge en hund ska vänjas vid något.

Du känner din valp bäst, om du tror att den kommer klara av det så tycker jag att du ska pröva :). Det värsta som kan hända är att ni får avbryta seglingen och ni får ta er hem via land?

Lycka till! Och glöm inte flytväst!