Vägrar sluta bitas
Hej! Är i stort behov av hjälp nu eftersom både tålamodet och idéerna börjar ta slut… Vi har en 12-veckors welsh corgivalp som inte förstår att det gör ont när han bits. Vi har provat att helt ignorera honom när han biter (lagom lätt när sylvassa tänder borrar genom stortån), vi har försökt att lyfta upp honom tills han lugnat ner sig men när vi släpper ner honom förtsätter han, vi har testat att gällt säga AJ och sedan ignorera honom / lämna rummet men han fortsätter. :( Vi har varit konsekventa och tålmodiga men han fortsätter bita i hud och kläder. Dessa är de råden jag fått när jag sökt runt på internet och i böcker, det vanligaste är rådet att helt ignorera. Hur ska han då kunna lära sig att det är fel om man inte talar om att man inte får göra så? Detta är första hunden kan tilläggas… Så alla tips välkomnas. Tycker det känns lite hopplöst just nu… :(
Du kan skrika "aj" i hög falsett och hög volym - lite som att en hund skriker..se om det hjälper? Annars skulle iaf jag ryta i ordentligt..inget mesigt litet nej utan böja mig över med djup mörk röst och ta ögonkontakt och säga "NEJ" eller bara "ugabugafyblabla" struntsamma vad du säger, om valpen inte har lärt sig ordet nej hjälper det heller inte att säga det ;) Tänk på tonfallet i rösten ist :) Båda "metoderna" är ett sätt att använda sig lite mer av hundens kroppsspråk - hoppas du fattar vad jag menar :)
www.kickemcattery.se
Vi har testat att säga/ropa aj gällt, det hjälper inte :/ kanske måste vara mer hård mot honom… Men det känns ju lite dumt när han är så liten!
Jag gör som så med min tös att om hon biter för hårt så tjuter jag till, när hon då kommer av sig så sticker jag till henne en leksak eller ett ben som hon kan bita i istället för tår/fingrar/kläder. Det är väl inte idiotsäkert, men när hon inte håller på pågrund av övertrötthet så fungerar det utmärkt i nio fall av tio.
Men visst tusan finns stunder då man bara vill sätta sig ner och gråta och undrar vad tusan man tog hem de små liven för. Ett uppmuntrans ord är väl att det faktiskt går över. De är valpar, de bits och att avleda uppmärksamheten är ett bra knep. På så sätt kan man ju berömma för att de biter i rätt saker och inte skälla och fya för att de biter i fel saker.
(Om det blev väldigt ludddigt så hojta till, skrivet i hast på väg ut =) )
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tyvärr så tycker han att fötter och händer är bra mycket roligare än leksakerna… Vi har tränat kontaktövningar och ger honom mycket beröm när han är lugn och inte bits. Han får aldrig som han vill när han bits men ändå fortsätter han, jag förstår inte!
Det kan vara så att uppfödaren han använt händer och fötter som leksaker vlket ju är helt galet..men det låter som ett beteende han inte har fått höra är fel. Jag skulle nog vara lite hård - ryt i ordentligt så att han blir rädd.
www.kickemcattery.se
Det tar tid att bli av med bitandet. Så ha tålamod. Jag hade lämnat valpen om han bet. Det gäller att vara kosekvent. Skrik till och lämna rummet är mitt råd. Varje gång!
Mammas hund var makalös och vi lämnade nästan tillbaka honom. Vi trodde det var fel på honom. Men sedan när vi gick hundkurs fick vi höra att det var fler som var på bristningsgränsen ;)
Våran var hemsk tills han bytte tänder. Ju mera man skrek desstå hårdare bet han. Han blev triggad av det.
Man får stå ut.
#7 Man ska inte skrika på det viset, utan bara pipa ett högt "ii" eller "aj" och sedan ignorera och gå från valpen.
Skällde man på mammas hund blev han också mer triggad.
#8 Vi skrek ii och försökte låta som andra hundar som säger "aj".
En hund som blir triggad av sådana läten har större problem än sitt bitande..hoppas hunden är en harmonisk vuxen.
www.kickemcattery.se
Att bita är valpens sätt att ta kontakt. Så att, som någon ovanför skrev, skrika så att hunden blir rädd är helt uppåt väggarna galet.
Jag vill gärna komma med en motfråga. Hur många har träffat en vuxen hund som biter på det viset? Jag har då inte gjort det. Det går över! Självklart tar man bort hundens mun/tänder när det gör ont (och det gör det!), men inte mer än så. Det är en kort period de är såhär och det hör till.
Jag har fött upp hundar i nästan 15 år och ALLA valpar vi har haft får aldrig någnosin lära sig att bita på händer eller människor överhuvudtaget. Jag har visst träffat på vuxna hundar som biter i händer då dom tror att det är ett korrekt sätt att ta kontakt och leka. Jag brukar säga ifrån på skarpen och avleda med något annat tex en leksak som är ok att bita på. Detta gäller även kattungar, dom får aldrig någontin leka med händerna då detta beteende kan ligga kvar upp i vuxen ålder.
www.kickemcattery.se

Att sluta bitas tar tid, köp tuggben och ha tålamod. Kliar ju i tänderna :)
Jag har aldrig heller träffat hund som biter i händer fötter som vuxen. Jag tror detta går över lie tålamod gäller att ha och ha olika sortes ben o leksaker. Vra hundar gillar inte alla typer av ben men eftersom jag alltid haft olika sortersben så kan de välja vilken de föredrar mest. Ser denna valp nån av er mer som bitvänlig det kan vara så att en av er är mer lekkompis, våran Donna ser husse som lekkompis medans jag blir mer träning trots det leker jag med henne men husse står högt på lekdronten :) Jag tror som 11 detta kommer gå över, ge bara lite mer ben o annat gnagvänligt :)
#14 Har du aldrig stött på en vuxen hund som leker med munnen på en människa?
Som använder tänderna på tex en hand..
www.kickemcattery.se
Någon annan kanske redan har föreslagit detta (hinner inte läsa alla svaren nu) men en ide är att man avleder uppmärksamheten.
när han biter så kan ni säga nej och ge honom en bitleksak i stället! Hans tänder kliar nog ganska mycket nu, kan vara därför han biter.
Alltså när han biter på tårna så ger ni honom något han har tillåtelse att bita i ist.
Kruxet är bara att han inte får få för sig att han ska bitas när han vill ha någonting annat…
Ne, jag har inte vart med om att en vuxen hund anser att händer lr fötter är leksaker.
Vi har pratat med uppfödaren idag om råd, och hon sa att det var en till från kullen som var odräglig. Vi skulle säga till mer på skarpen och ta tag i honom för att visa att det inte var ok. Det hade hjälpt bra på den andra valpen. :)
Jag vet ju att detta växer bort, men samtidigt är det ju extra viktigt att visa att det är oacceptabelt i och med att de är "heelers" och det är på det viset de jobbar.
Det ska nog bli hund av honom också, men man ska ju inte behöva gruva sig för att gå över golvet eftersom man vet att det kommer sitta en hund fastkilad i hälsenan, till dess att han växer upp!
Det känns inte fullt lika hopplöst nu i alla fall. :)
(Han har förresten en massa leksaker och ben att bita på när tänderna kliar så det är inte så att han måste ta våra fötter som en sista utväg.)
Om man ignorerar hunden, varligt tar loss den och erbjuder den något annat att tugga på, så kommer den inte att förtsätta bita. De hundar som fortsätter i vuxen ålder har uppmuntrats att leka på det viset vilket jag absolut tycker är fel. Biter valpen i fötterna så får man under en kort period ha skor/tofflor på sig så är det inget problem!
Jag tycker du ska lyssna på din uppfödare! Lycka till nu :)
www.kickemcattery.se
# 20 Nej jag tycker inte att TS skall lysssna på uppfödaren i detta fall, att säga ifrån på skarpen till en valp kan ofta trigga den mer i stället för att lugna den.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har verkligen träffat hundar som fortsatt att bita upp i vixen ålder just för att ägarna tillåtit med med ursäkten att "han växer ifrån det".
Nu kan jag bara svara för mig själv, men inte tusan står jag och skriker och gormar åt valpen när hon biter och det tror jag ingen annan här gör heller. Däremot piper jag till, precis som min vuxna tik gör när hon tycker att valpen är för på och hårdhänt och det är varken högt som om man skriker förr full hals eller skrämmande. Istället kommer ett kort avbrot där man kan sticka till henne något som hon får tugga på och istället för att ständigt behöva montera loss en valp som inte ger sig så får hon beröm för att tugga på rätt sak.
Jag skulle själv inte välja att ignorera och separera valpen, hellre avleda och berömma. Men inte tusan skulle jag sticka till henne ett ben eller en leksak utan att på något vis ha visat att jag fått ont, då är tjuta ett utmärkt knep. Hon tar en paus, tittar på mig, får ett ben eller en leksak och så får hon roa sig med det. Men som sagt, jag tror inte att någon av ovanstående vrålar åt sina valpar, i alla fall jag håller mig till "små bokstäver" i en högre ton och min tös blir inte ett dugg rädd.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Min föredetta killes mamma satt i två timmar med min valp och "sa till på skarpen" och "tog tag i valpen" det funkade absolut inte, det triggade henne ännu mer, och gjorde mig otroligt förbannad för att mitt ex mamma anser sig själv vara något hon inte är och jag håller inte med hennes metoder över huvudtaget..
Att säga till på skarpen behöver inte betyda att man är elak. Det betyder att man inte är tvetydig i sitt budskap och flamsar och säger "nej men fy så där får du inte göra ajaj".. Jag menar iaf att man antingen skriker till i hög ton och låter lite som en hund som har ont eller ett tydligt "NEJ!".
Sen har vi alla olika tolkningar av vad "säga till på skarpen" betyder men jag hoppas och tror att ingen här är direkt elak mot sina djur :)
Jag kan bara tala för mig själv men när jag säger att jag tycker att TS bör ryta i ordentligt är det mest för att förtydliga att jag inte menar att hon ska viska fram ett nej…jag vet att många nya hundägare gör så och därför är det lättare att dra parallellen åt andra hållet så att man förstår vad som menas.
Men som sagt TS - lycka till med vovven nu, hoppas det blir bra! Gör det som känns rätt och strunta i allas olika åsikter utan ta mer till dig av dom olika tipsen du har fått och prova dig fram i vad som känns bäst fr just dig och din hund! :)
www.kickemcattery.se
Har inte läst igenom alla svar men av egen erfarenhet så kan jag säga att när min valp först kom hem till mig kunde han allt smaka lite på mina fingrar och jag gjorde inget speciellt utan gav honom bara något annat att tugga på, det kliar i valparnas tänder. Kan säga att detta beteende slutade samtidigt som hans valptänder ramlade. 
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#15 Min dagvovve biter i händerna när man hälsar på henne. Därför har jag slutat hälsa överhuvudtaget. Men hon försöker det gör hon. Sen gör hon ju samma sak med ägarna och dem bryr sig inte om hon biter. Visst det gör ont men hon är så liten. Jag däremot tycker det är fruktansvärt irriterande och en ettårig hund ska in hålla på så.
Ts jag skulle bara gå därifrån. Vet att jag upprepar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
# 25
Vem i tråden har påstått att det skulle vara elakt att säga ifrån på skarpen?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
# 24 Jag har inte tänkt sitta i två timmar i sträck och säga åt valpen på skarpen, man märker ju om metoder fungerar eller inte! Sen tror jag det är väldigt olika för olika hundar, vissa behöver sägas åt och för andra valpar behöver man endast ge en leksak istället.
# 26 Som sagt så "råkar" han inte bara smaka på fötter och händer. Han lek-attackerar fötter och händer och kläder en massa, massa gånger per dag.
# 27 Vi har börjat säga ett hårt NEJ när han biter, och sen får han en time out i ett annat rum tills han lugnat ner sig - ungefär en halv minut. Vi har gjort detta kanske 20 gånger sen igår och nu märker jag faktiskt resultat. Han är lite lugnare omkring människor och man får inte en massa tjuvnyp hela tiden. :)
Tack för alla råd och tips, det finns väldigt många metoder har jag märkt, som fungerar olika bra på olika valpar. I och med att han är vallhund som biter i hasorna kände jag att det var viktigt att markera att det inte var ok att bitas. Visst så är det en fas som går över, men om han får utöva detta vallningsbeteende under en tid utan att vi bryr oss känns det som vi skulle få ett stort problem längre fram.
Hade han varit av en ras som inte "har det i sig" att bitas i fötter/ben så hade jag kanske inte behövt använda time out, utan det kanske hade räckt med att ge ett ben, men denna metoden känns bra för just honom. Jag återkommer lite längre fram med en uppdatering över hur det går!
# 28 Har jag sagt att någon annan har sagt det? Det var ett allmänt påstående..
www.kickemcattery.se
#29 Vad bra att det funkar. Iaf lite bättre. Så han kommer nog sluta med det snart.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast