vill skaffa valp!!
Jag funderar så mycket på nästa hund att jag blir så valpsjuk såfort jag ser en valp även om det inte är den "tänka" rasen ^^ Kan ni känna igen er?
iallafall, nästa hund kommer inte komma hem till mig fören jag har flyttat till något större men jag har funderat och funderat!
Jag vill alltid ha en grand danois vid min sida eftersom de är himla härliga men så vill jag även ha en ras som jag kan arbeta med! Klenod är ju min absolut första egna hund. Vi har haft hund i familjen innan men det räknades lite mer som familjens hund än min egen då.
Jag valde en grand danois för att jag ville ha en XL-hund som inte krävde alls mycket för jag visste inte riktigt hur mycket jag själv var villig att aktivera den.
Men nu efter att jag haft Klenod i ca 2 år så har jag kommit fram till att jag mycket väl kan ha en mer krävande ras. Något som ligger mig varmt om hjärtat är ju agility. Jag körde agility med mina föräldrars hund och jag kör agilityt (på hobbynivå) med Klenod. Men det hade varit kul med en riktig utmaning :D
Det är ofta som Klenod gärna ligger på soffan om jag vill köra tricks med henne så en liiite mer aktiv ras hade inte skadat (;
Jag har alltid funderat på en Pudel. storleken kvittar. Men så hade jag velat prova något nytt (timmie är ju pudel) så funderade jag på Aussie, men den är nog lite för aktiv.
Så kom jag att tänka på en Sheltie, de kräver ju inte så mycket som en aussie (?!)
Jag vill gärna ha en hund med medelång päls och med lite smått vallegenskaper.
Som det ser ut i dagsläget så aktiverar jag min nuvarande hund:
Promenader, ca 2 timmar per dag (ibland mer ibland mindre, oftast mer)
agilityträning 2 dagar i veckan.
träningsträffar ca 1 gång i veckan och då är det allt ifrån lekstunder, spår, lydnad, weightpulling, agility och promenader med andra hundar.
Klickerträning ca 1 gång varannan vecka om klenod får bestämma men om jag hade fått bestämma så hade jag gjort det varje/varannan dag :)
Cykling ca 1 gång varannan vecka /1 gång i veckan när det inte är snö eller för dåligt väder.
Så vad tycker ni?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag gör som vanligt
och slår ett slag för svensk lapphund. Fråga om det du undrar, så kan jag svara, jag tycker att det är lite enklare än att beskriva rasen rakt av (jag har en förmåga att sväva ut lite)…
För övrigt är jag också helt enormt valpsjuk! Jag sitter faktiskt och letar tik lite grann och hoppas att jag hunnit flytta hemifrån väldigt snart, så att jag kan köpa en. Är lite i valet och kvalet om jag ska ta en systerdotter till Herax eller en som inte är släkt alls…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#1 Jag har alltid fått för mig att spetsar, urhundar och typ lapphundar har lite mer "egen vilja" inte så stark will to pleas som en vallhundstyp har. Kanske är jag helt ute och snurrar men det har jag fått för mig.
Vad kräver lapphunden av en förare? är de lika framgångsrika som en sheltie innom agilityn? :)
Måste säga att han/hon är vääldigt fin! skitläcker!! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Helt klart har en lapphund egen vilja, men det tror jag bottnar mycket i att dom är så intelligenta och att dom därför gärna kan hitta på egna saker att göra.
Men det finns också en enorm vilja att vara till lags och jag märker på min kille att han inte gillar att inte förstå när vi ska träna in något nytt. Han vill så gärna göra rätt att han ibland blir frustrerad när det inte går för att han inte förstår.
Däremot märker jag att frustrationen ersätts mer och mer av tänkande, ju mer jag lär honom och han börjar förstå att det går att göra rätt på flera sätt och när hans självförtroende stärks.
Lapphunden kräver en förare som tycker att det den gör är roligt, oavsett om det handlar om lydnad, agility, utställning eller skogspromenaden. Föraren måste vara påhittig och kunna se alternativa vägar till ett mål (på grund av envisheten
). Föraren måste kunna vara en resurs och hitta på saker som Lapphunden tycker är värda att jobba för, eftersom Lapphunden älskar att jobba, men den ska tjäna på det, annars slår den dövörat till och hittar på något eget bus som är roligare.
Jag måste erkänna att jag inte har så bra koll på agilityn.
Men jag vet att många lapphundar älskar agility och även om dom inte håller BC-nivå så står dom sig ganska väl i konkurransen i lägre klasser. Däremot finns risken att man får en hund som tycker att agility är så roligt att man skäller sig igenom banan… 
Jag skickar med en film, från Herax och min andra klicker-träning någonsin. Vi håller på att klicka in och befästa ligg där. Han blir lite trött och ofokuserad i slutet…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
#2. Visst kan dem vara envisa. Ibland otroligt envisa. MEN de är också "vallande" hundar i grunden. Renvallare och sällskapshundar. Envisheten kan vara positiv i träning, då det kan leda till uthållighet (att de gör mycket för godis). Nu pratar jag iofs om finsk lapphund men den svenska ska väl till och med vara lite mer arbetsavlad än finnen?
Jag tycker du ska fundera på hur alert din hund ska vara, alltså, om du tänker en grand danoia som en lite lugnare hund och en hoppig småhund som en väldigt alert ras. Finsk lapphund är nämligen den lite lugnare typen medan sheltie som du även nämnde, är något mer alert i sitt sätt. I alla fall de finnar jag träffat. De är liksom "coolare". Tills det är dags för bus dvs…;)
#4 tack för informationen :) och så duktig han är i filmen =) eller båda två kanske jag ska säga :)
det är det alerta jag är ute efter! En hund som har en jättetydlig "påknapp".
Jag är ju egentligen mest van vid små hundar hemifrån och från agilityn.
Jag gillar det där "hetsiga" i hunden är den söker kontakt! å andra sidan gillar jag inte hundar som har alldeles för lätt till skall och det har väl sheltien ganska så lätt till tyvärr. jag har träffat hur många som helst och endast ett par stycken har varit helt tysta när de arbetar.
Miniatyr Aussie? Kan dock ingenting om den, har bara läst här på hif att den är lite mindre krävade än Aussien
#6 Vill du verkligen inte att hunden skäller tror jag att det är relativt lätt avhjälpt genom att du så fort hunden skäller slutar med all träning och sedan tar upp den igen när hunden är tyst. Tack så mycket för berömet! Om videon från idag vill laddas upp så tänkte jag visa den också, eftersom vi håller på och lär in ett nytt trick nu (rulla runt), så ser man lite av frustrationen när det "aldrig" blir rätt.
Alerta hundar: terriers (!), många sällskapshundar/småhundar exv papillon och råtthundar, belgisk vallhund, aussie, flatcoated retriever.
Men jag tror att Pudel hade kunnat vara ett jättebra val. Pigga, söta, duktiga.
#7. Går ej att registrera i SKK. Rätt "ny" ras också så det kan vara
Amstaff? :))
#7 jag vill ha en hund som man kan regga i skk, alltså en renrasig hund som man också kan ställa ut eftersom det också tillhör mina intressen :)
Amstaff och flatte har jag tänk en del på också! Jag är inte alls intresserad av en terrier egentligen även om om amstaffen är en terrier så tycker jag den skiljer sig en del ifrån de andra terriers.
Men så vill jag gärna ha den där lilla vallegenskapen men inte så stort behov som en BC.
Äsch, jag kommer säkert ändra mig flera gånger om men egentligen är jag inne på en hund som man lätt och enkelt kan ta under armen typ i storlek med sheltie.
#9, ja Pudel har jag fortfarande på min intresselista (;
#8 ja ifs, det har du rätt i :)
#11 Blev bara nyfiken, hur menar du att Amstaffen skiljer sig från andra terriers? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 En till fördel med lapphunden om du också vill ställa ut - Hos svensk lapphund är det ingen skillnad mellan "vänstervarvare" och arbetande hundar.
Får man vara nyfiken och fråga varför du vill att hunden ska kunna valla?
En lapphund ta man väl inte under armen på samma sätt som en sheltie, men knähundar, det är dom (eller som min pappa brukar säga: Det är bara Ida och Herax som inte förstått att han inte är någon knähund, gärna samtidigt som han lyfter upp Herax och sätter sig med honom i fotöljen). 
På bilden sitter vi en meter från en utställningsring på en SKK-utställning…
Jag lyckades få upp videon också. 
.