Långpromenad, hur länge innebär de för dig?
Som rubtiken säger, hur länge är en långpromenad för dig?
Helt ärligt så tycker ja att 1 timme inte är en ''långpromenad'' knappt 2 timmar heller.
För mig är en långpromenad minst 3 timmar och mer.
Ser hur många säger ''att ja e ute en långpromenad 1-2 timmar'' men för mig är de inte någon långpromenad.
Så här diksuterar vi om vad vi tycker är ''långt'' och hur länge vi går. I bra ton och inga påhopp!
Dock tycker ja att små hundar har ingen regel, dem kalrar allt från 3timmar å uppåt! Så där är de bara bullshit att små hundar inte orkar gå så långt, däremot ägaren :)
Sjuka hundar/ skadade ja de säger ju sitt, men höftfel m.m, ja dessa hundar behöver ha sina muskler dem också. (självklart har dessa speciella ''regler'' att följa)
Nu vill ja bara veta hur länge ni PROMENARAR inte om ni cyklar elr joggar.
Ordet är ditt!
När ja går långpromenad så är de minst 3 timmar, men oftast längre, ja hamnar lite här å där än planerat.
Kan tilläga att om man ''stannar'' för å träna, de gälls inte här utan hur länge du som ägare går UTAN träning inblandat!
Tiden kvittar för mig. En långpromenad är just det, när man går långt. Powerwalkar vi hinner vi en jädra bit på en timme. Så tiden har ingen betydelse för mig, utan hur långt vi går.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
För mig spelar inte heller tiden någon roll. Jag kallar det för långpromenad när jag går minst 5km.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
För mig innebär en riktig långpromenad mellan 3 - 5 timmar.
Där man motionerar ordentligt med hunden. Det blir iaf både jag om min hund helt slut efter
Men en vardags promenad med min hund blir ca 1 -1½ timma.
Sen beror det såklart hur man promenerar eller om man cyklar eller liknande. Går själv inte och håller tiden när jag promenerar :P
Jag brukar säga att jag går en långpromenad när jag går ca 90minuter. Men då har vi också gått i superfort powerwalk takt.
Egentligen har tiden ingen betydelse för mig när jag promenerar med vovven utan takten. Men jag går minst 45minuter (alltid powerwalk takt=andfådd). Och vad som händer under promenaden? När vi går en "långpromenad" jag och vovven i rask takt så är det: kiss/bajs ENDAST före och efter promenaden. Inget stanna då och då.
Det är en promenad med hunden för mig 
visst har tiden ingen betydelse, men de finns ju dem som går skit sakta å sen finns de dem som tycker att 1 timme räcker, på en timme kommer man inte så värst långt på…
En vardags långpromenad är 1 timme
Men en riktig långpromenad är på mer 3 timmar :)
Som rafflan säger, till vardags är den dagliga långpromenaden 1-1,5 timme (typ 3-4 km) medans på lediga dagar är långpromenaderna uppåt 3 timmar (7-8 km) 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
En långpromenad för mig är allt mellan ca 1 timme och upp mot 4-5 timmar men som många andra har skrivit här så räknar jag sällan tiden utan har mer koll på hur långt vi har gått. Jag kör mycket tempoväxlingar på mina promenader också så därför är det så svårt att säga tid eftersom jag gärna varvar gå och jogga.
Enligt mig är en långpromenad på ca 1-1½ timme och det gör jag dagligen. Någon gång ibland, kanske 1 gång varannan månad eller en gång var tredje månad går jag i 3 timmar. Men då säger jag att jag går en riktigt långpromenad.
Men över huvudtaget så går jag hellre 1-1½ timme två gånger om dagen än en enda riktigt lång promenad.
Sen beror det också på hur snabbt man går. Men brukar väl hinna ca 6 km (?!) på en timmie om jag går raskt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#6: Då blir ju följdfrågan, vad är defintionen av "inte så värst långt"? :)
#8 okej men 7-8km går jag på max 1,5timmar så allt beror ju på takten egentligen, inte tiden 
Jag tycker en långpromenad är minst 2 timmar.
#12 Oj vilket tempo ni måste ha! Eller så är det bara jag och min lata terrier som är sega 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Tycker som många att det är svårt att sätta tid för jag går i princip alltid power walk av mig själv när jag går ensam. Jag och Debbie går oftast i ett raskt tempo.
Men ja, minst 2 timmar kanske.
- Mvh Emma
För mig är en långpromenad mellan en och två timmar, såna långpromander gör vi ungefär en eller två gånger i veckan. De andra dagarna gör vi andra aktiviteter och då beror tiden på hur intensivt vi tränar.
Om vi är ute i fyra-fem timmar så är det inte en långpromanad utan en dagsutflykt. Vi går aldrig så länge i sträck, Skade ska inte träna så länge med sina höfter, det är bättre att dela upp promenaderna. Även när vi är ute och vandrar på sommaren så går vi kanske max en timme mellan pauserna, och då är vissa pauser för vatten och lite kortare vila medan vissa pauser är för att stanna och laga mat eller bada.

Jag säger som #16 att en långpromenad är mellan 1-1,5 timme. Traskar man på en hyffsad snabb takt så hinner man ju väldigt långt på nån timme, jag hinner iaf vandra typ hela lilla Stenhamra runt känns det som. Går vi längre och är ute runt 2-3 har vi gått en ordentlig långis och sådan brukar det bli lite då och då, oftast ihop med vänner och deras hundar, likaså vandringsleder går vi ihop med andra och då har vi valt leder som är dryga milen långa.
Då jag jobbar väldigt sent på vardagar och är hemma först runt halv nio så får Muffin klara sig på lunchpromis med mamma på hennes jobb och sen en vända hemma på kvällen. Men på helger och mina lediga dagar så prioriterar jag alltid längre rundor - vilket Muffin vet mycket väl och brukar tjata mycket tydligt på mig tills vi går ut ;)
Kan ju tillägga att under våra promenader är det absolut tillåtet att stanna och nosa, strosa runt osv. Vi går absolut inte i powerwalk-tempo heller, men vi släpar inte heller benen efter oss. Skulle vi gå i högt tempo där det inte gick att nosa osv så skulle mina hundar dö av uttråkning (dessutom är det jobbigt att gå så fort på småstigar i skogen, vilket är där vi oftast går).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Likadant här, klart att Muffin får nosa och göra vad hon vill under våra promenader. Hon går alltid lös, utom vid större trafikerade väger och jag har knappt koll på henne utan traskar bara på. Muffin är en sådan hund som har stenkoll på mig, skulle aldrig någonsin tappa mig ur sikte =)
För mig är en långpromenad runt 2,5 timmar. Om en promenad blir längre än så kallar jag det, precis som Tess86 säger, för en dagsutflykt. Man kanske tar med sig lite kex osv. Vardagligt blir en promenad runt 1,5 timmar. Då är det min mamma som går ut då hon är sjukskriven. Senare mot kvällen blir det väl en liten kortis promenad på endast en halvtimma. Då går jag och pappa ut. Sen är det ju små rastningar i mellanåt. Men självklart är det ju en långpromenad om man går långt på en timma. En bra powerwalk kan likaväl vara en långpromenad.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Jag tycker att tid är väldigt missvisande. Endel går 3 km på 1 timma medans andra går 6 km på 1 timma. Borde man inte istället skriva hur långt man går?
En långpromenad för mig är minst 1 timma och från 4 km och uppåt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

#21 Fast hur vet man hur långt man har gått då? Jag som går allsköns småvägar, gångstigar, ute på åkrar och ängar, skogen, upp på trottoarer i bostadsområden… ja alla ställen på en och samma promenad ibland till och med - har ju inte en aning om hur långt jag har gått. Åker jag till ngt naturreservat eller vandringsled så brukar det ju oftast vara utmärkt hur långa lederna är och då är det ju inga problem, eller om man går en bestämd slinga som man vet hur lång den är. Men det gör ju inte jag utan öppnar dörren och bestämmer mig allteftersom jag går åt vilket håll och vilka stigar vi viker in på för dagen.
#22 Går man efter vägar kan man mäta på hitta.se, går man i skogen kan det vara lite svårare men det kan gå att mäta det med.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

#23 Oj, ja då blir det väldig massa pillande om jag ska sitta och mäta där. Är helt övertygad om att alla små stigar inte finns med där heller så det funkar nog sådär halvbra ;) Men går man längs en större väg så kan det säkert funka att mäta sträckan så.

#23 Oj, ja då blir det väldig massa pillande om jag ska sitta och mäta där. Är helt övertygad om att alla små stigar inte finns med där heller så det funkar nog sådär halvbra ;) Men går man längs en större väg så kan det säkert funka att mäta sträckan så.
#22 Man kan få ungefärligt avstånd om man använder stegräknare. På en stegräknare kan man ju ställa in hur långa steg man tar och så omvandlar den de uppräknade stegen till en sträcka. Men det blir ju bara ungefärligt eftersom man kanske tar olika långa steg i olika terräng och beroende på om man är pigg i början av promenaden, när man är uppvärmd och när man börjar bli trött.
Svårt och mäta det här…
Vi borde egentligen ställa oss frågan "vad är en promenad för dig"? För jag tror att för vissa (som mig t.ex) Jag tycker att en promenad med hunden är då man är i AKTIV RÖRELSE under HELA tiden och vandrar raskt från A till B UTAN att sniffa här, kissa här, gå sakta här, gå raskare här. Utan hunden ska jobba och bara trampa på från A till B. Den har inget behov av att stanna och sniffa varenda minut.
Och för vissa är det kanske något helt annat

#26 Jag har faktiskt en stegräknare, dock utan de fiffiga funktionerna som du beskriver. Den räknar enbart hur många steg man tar. Ska nog ta och använda den lite mer tror jag =)
man kan inte räkna längden på en promenad i tid heller. man räknar i meter eller kilometer.
Om man ska räkna i tid så blir det mer hur länge man har vistasts ute och då spelar inte hastigheten någon roll. Man tar sig olika långt på 1 timme, beror på hur snabbt man går och var man går.
Vad handlar dethär om egentligen TS, är det en tävling? ;) (kritiserar inte, mest skojsamt nyfiken;)
Då kan jag säga att jag tycker om man ska gå långt, en långpromenad med sin hund, så ska man göra det på obanad terräng eller åt minstone på en elljusslinga. Obanad terräng menas alltså rakt ut i skogen, nära sjöar, där man faktisk får lyfta på benen för att kunna ta sig fram. 1 timme i obanad terräng är INTE samma som 1 timme på plant underlag där man knappt behöver lyfta på tårna för att ta sig fram :P
Det är mycket mer hälsosamt för hundens OCH dina leder och muskler då man ofta får röra sig med hela kroppen för att ta sig över nerfallna grenar, stenar osv, samidigt som underlaget är mjukt.
Tänk dig själv att gå barfota på asfalt jämt och där det desutom ligger massa grus överallt. Det är nog inte så skönt för hunden även fast dom inte visar det. Jag märker att mina hundar njuter mycket mer av promenaden när vi går på mjukt underlag än när vi går på asfalt.
Man kommer inte alltid lika långt på 3 timmar på obanad terräng, Men man mår så mycket bättre när man går och efteråt.
Jo tack vet, jag fick gå den plogade isbanan på sjön förra vintern istället för i skogen för att det var för mycket snö i skogen för att kunna ta sig fram. och det kan jag säga var så fruktansvärt tråkigt, och började få ont i fötterna när det var dags att vända vid sjön slut och ändå var promenaden bara dryga 2½ mil:P Tror det tog ca 1-2 timmar att gå, jag minns inte tiden. Man får aldrig ont i fötterna om man går på obanad terräng, i skogen. Fördelen med isen rndast ju att jag kunde ha nästan alla hundar lösa. Dom kunde ju inte ta sig någonvart även om det kom nått vilt. Men till och med dom tyckte det var så tråkigt att gå lös där att dom började hänga bakom mig som en lång svans :-)
Inte får man gå på elljusspåren under vintern för då har man dragit dessa förbaskade skidspår och det är tydligen emot lagen eller nått att beträda skidspåren. Helt idiotiskt. Så man får hålla sig antingen på isen eller på dom grusade gångbanorna tills snön har smält
Jag med mina hundar går ca 3timmar i obanad terräng när det inte är snö, ibland 4-5, det beror väl på hur mycket tid man har , tyvärr inte varje dag men åtminstone 3-4 dagar i veckan. Dom andra dagarna blir det mest 50-50, hälften skogen hälften platt-mark och då i 2½ tim och vi tar oss inte mer än 1½ mil för att det inte är lika roligt då.
Jag tycker dock inte att andra promenerar för kort om dom inte går mer än 1-2 timmar. Det handlar om att kombinera promenader med annan aktivering lek och sysselsättning. Aktiverar man hunden på andra sett räcker till och med bara 1 timme. En jackrussel kan ju gå och gå och gå en hel dag, sen går den hem, vilar 20 min och är igång igen :P Så det är inte direkt så att en riktigt lång promenad alltid räcker för att lugna ner en hund. Det är inte alla hundar som blir till freds med att bara promeneras..
Att jag promenerar mina hundar lång och så, det beror ju på att jagjag började med lite korta promenader och sen ville jag utforska större delar av skogen och blev nyfiknare och nyfiknare på hur det såg ut längre och längre ut, att det tog längre tid eller att det blev längre var inte direkt något jag tänkte på, det var mer att jag ville ta mig "dit bort" för att se vad som fanns där eller hur det såg ut där osv.
jag anser att man ska, om möjligt stänga ute tiden när man är ute och går i skogen med sin hund och bara finnas där man är just då. Så gör jag iaf (oftast).
Nu har jag svamlat en stund igen, någon annan får ta över :-)
Som flera andra redan tagit upp så känns just tid lite missvisande eftersom det helt enkelt varierar från person till person samt hur ens promenad ser ut.
Som exempel kan jag ju säga att jag och min valp kan vara ute på "prommenad" i 1-2 timmar utan problem - men eftersom varje promenad är en "aktiv" promenad med mängder av träningstillfällen så går vi inte alls speciellt långt. Vi hoppar över stockar, upp på stenar, tränar kontakt, passivitet. hund/människomöten och inkallning, leker och har allmänt kul - men förflyttningsmässig så är det inte många kilometer vi går ;) Den skogsrunda vi brukar gå tar en kvart att gå i relativt rask takt.. för oss tar det minst 1 timme, ofta mer. Så ja, i det här fallet är tiden ganska så missvisande - men resultatet är en hund som är lika trött (eller nästan tröttare) än om jag hade gått en prommenad i rask takt i 2 timmar eftersom hon blir mentalt aktiverad. Sen är det såklart inte så lämpligt att jämföra valp med vuxen hund - eftersom valpar tröttas ut fortare och kanske inte ska gå några riktiga långpromenade heller.
#30: Exakt, får mig att tänka på de gemensama promenaderna vi har där jag bor. Om jag går själv tar det ungefär 45 min att gå sträckan medan när man går med andra hundar som ska stanna, lukta, kissa och vars ägare stannar och pratar tar samma runda 1.5 timme. För mig räknas ingen av rundorna som en långpromenad oavsett.
Sen behövs det ju absolut inte en långpromenad för att få hunden trött, bara för att man inte går en "långpromenad" betyder det ju inte att hunden inte får den motion och aktivering den behöver. Kan garantera att min hanhund är tröttare efter en 3.5 km DW-runda (när han får dra vikter) än efter en dubbelt så lång vanlig promenad.
Jag tycker att en långpromenad är på minst 2 timmar 
#28 Okej, nej det kanske inte finns på alla. Men om du har antal steg så kan du räkna om det i ungefärlig sträcka själv.
Börja med att gå 10 steg och mät ut sträckan som det blev. Dela denna sträcka med 10 så får du ju hur långt 1 steg är (jag tror att jag går ungefär 55 cm per steg). Sedan när du har dina steg på stegräknaren multiplicerar du bara detta med din steglängd, t.ex. 10 000 steg * 55 cm = 550 000 cm = 5500 m = 5,5 km
Men som sagt, man kanske inte tar lite långa steg på platt mark som i terräng, och i början och slutet av promanaden, men det blir ungefär i alla fall.
Man kan också promenera på ett löpband, gå i en takt som känns naturlig för en och titta på hastigheten på löpbandet. Då vet man hur många kilometer i timmen man brukar gå. I riktigt rask takt går jag 8 km i timmen på löpband, men jag går oftast inte lika raskt hela sträckan ute.

#33 Tack för infon om hur man räknar ut =) Har skrivit ner det och ska testa i helgen tänkte jag så får vi se hur långt jag o Muffin tar oss på en timme =)
#34 Varsågod :)
En långpromenad för mig är 1-2 timmar. Är jag ute längre än så är det en dagsutflykt någonstans, inklusive vilopauser.
Självklart får han alltid nosa och leka under promenaderna. För mig och min hund är det en del av promenaden.
För mig handlar det inte om tid utan om antalet km. En promenad på ca 5km är en lång promenad. Allt över det är en lååång promenad. En promenad på 5km går jag på ca 1tim. En promenad på 1 mil gick jag på 1tim o 53min :). Man kan gå o slöa i 2 timmar o bara gå 5-6km eller gå i snabbare takt o ta det på 1tim. Hunden får ju inte mer motion för att man drar ut på tiden. Så för mig handlar det om sträckan. Kan rekomendera en app som heter Sports Tracker. Där kan man på en karta se hur o vart man gått o så står det hastighet, sträcka och tid.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#37 "Mytracks" är också bra :)
Håller med flera här ovan, för mig är det också sträckan som är det intressanta och inte tiden. Jag tror inte man behöver hålla på att mäta olika sträckor hela tiden utan att man efter ett tag lär sig att uppskatta längden på olika promenader helt på egen hand. Jag använder ibland stegräknare och på den har jag en funktion där jag kan se hur långt jag gått också, den har jag använt för att mäta några av våra vanliga rundor och kan ibland också ta med när jag går en "ny" runda eller sicksackar på olika sätt. Men oavsett om jag har stegräknaren eller ej så kan jag ganska enkelt gissa ganska bra hur långt vi har gått bara genom att kolla hur lång tid det tog, man lär sig ju ganska snart ungefär hur långt man tar sig på en viss tid, lite plus minus beroende på tempo och terräng.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
På en timme har jag kommit ca. 5-6km, på 2 timmar har jag gått en mil. Varierar väldigt mycket här hemma men går alltid minst 5-6 km varje dag.
Tiden har INGET med att göra vad en "långpromenad" räknas som. Jag cyklar varje kväll med min hund ca 4-5 km och det tar inte så lång tid men för mig räknas det ändå som en långpromenad då sträckan är lång. Då kan jag lika gärna kalla våran dagliga utevistelse på 3-4 timmar "långpromenad" för det är ju tiden som räknas enligt vissa..eller?
Jag tycker väl tiden spelar roll jag är inte den som går vissa sträckor utan traskar där jag tycker det är skönas o gå. Men över 1 tim aktiv promenad kallar jag långpromenad. Jag har mätt en promenad vi brukar gå den är på 7 km
#41 vrf så lättretlig? Det låter som det iaf…
Jag undrar egentligen vad syftet med sådana hära trådar egentligen är? För att visa att man minsann är ute hur mycket som helst med sina hundar medan andras "fjuttiga" promenader på 1 h inte alls är lika mycket långpromenader? Jag har aldrig riktigt förstått det..
Huruvida en promenad är bra eller inte ur motionssynpunkt beror på. När jag går 2 h ute med 6 hundar i koppel med viktväskor i skogsterräng och avverkar 6 km per timme så är det mer träning för hunden (både fysisk och psykiskt) än 4 h på plan mark i sakta mak med endast en hund. För mig är allt över 1 h = en långpromenad, men de kan alla se olika ut och ha olika syfte. Ibland behövs det viktväskor och rask takt, ibland behöver man bara gå och strosa lite. Det blir inte mer eller mindre värt bara för att fler timmar ingår.
Dessutom blir det bättre ur träningssynpunkt att gå raska 1 h promenader flera gånger om dagen än att samlat gå 3-4 h. Då får kroppen bättre chans att återhämta sig och bygga muskler bättre.
43# oj förlåt var inte meningen att låta arg men en aning stör det mig då folk hakar upp sig på tiden, har bekanta som blir nästintill arg då man sagt att man varit ute och cyklat i en 45 minuter och påpekar att jag ska MINST vara ute 2 timmar för att hunden ska må bra..men på dom 45 minuterna har jag hunnit bra många km för att min hund ska vara trött och nöjd.
#45 Jaa det kan väldigt irriterande.. :/