Blivit erbjuden hund, råd!
Jag och min sambo har under en längre tid funderat på hund… Vi har läst på och varit i kontakt med brukshundsklubben! Vi är väldigt säkra på vad vi vill göra med hunden och hur vi vill aktivera denne…
Vi är båda intresserade av spår, lydnadskurser, löpning med hund, cykla med hund, långa promenader, jag vill kunna rida med hund och ha med denne till stallet… Vi är även intresserad av apportering, personsök och andra räddningshundsaktiviteter. Vi har även möjlighet att göra detta med vår framtida hund, då vi också har bra kontakt och förtroende för den lokala brukshundsklubben.
Vi har även mycket tid då vi är högskolestudenter, vi är nästan aldrig i skolan samtidigt och har alltid mkt hemmaplugg som man kan lägga upp själv.
Först planerade vi valp, och Labbe skulle det vara då vi är väldigt kära i rasen… vi har kollat upp uppfödare och planerade att skaffa valp till NÄSTA sommar.
Jag har hundvana sen innan, det har inte sambon men han är precis som jag mkt påläst både om raser och allmänt härinne ifrån…. Jag har tyvärr alldeles för väl kunskap om vad som kan hända om man inte gör "rätt" med en valp och därför har vi planerat därefter!
MEN!
Vi har blivit erbjudna en hund.
Jag känner denna tiken sedan ungefär 5 år tillbaka då det är min mammas bästaväns mans hund. Hon heter Bazooka och är en tysk jaktterrier. Hon är van vid katter och hästar, rumsren utan problem, och hon har inga problem vid att bli lämnad ensam i typ 4 timmar, då sover hon- helt perfekt tycker vi.
Jag KÄNNER verkligen denna hunden och min sambo gillar henne skarpt. Hon är 8 år gammal, lydig (om hon behandlas av någon annan än ägarna), relativt lättaktiverad då hon förvisso behöver mycket motion (som nämnt tidigare är INTE detta ett problem), utan hon behöver mest använda huvudet då hon aldrig fått göra det.
Bazooka har tyvärr blivit dåligt behandlad av ägarna… De sätter henne i hundgården där hon springer runt runt runt och skäller för att hon inte får uppmärksamhet… om hon någon gång får vara med så blir hon överlycklig men då tycker ägarna att hon är extremt jobbig och bara skriker på henne. Hon får aldrig gosa med dem för hon är ju JAKTHUND OCH SKA HÅLLAS HÅRT… Hon är alltid inlåst i köket på natten och under tiden de är inne… skall kanske tillägga att de högst har jagat med henne 15 ggr sen hon föddes… och hon får ALDRIG några promenader eller aktivering på något annat sätt… De klipper inte heller klona på henne, så min kompis som haft henne ett tag har fått klippa lite lite, då pulpan är enorm.
Samtidigt som Bazooka har det såhär så har de en annan hund, en minitax som är ODRÄGLIG och som är deras ögonsten… hon får vara med överallt, skälla oavbrutet, bortklemad, får sova i sängen och hoppa upp i soffan… Inte alls särbehandling
Bazooka har haft turen att få vara ganska mycket hos en av mina kompisar inne i stan och där får hon aktivering. då blir hon kolugn, skäller inte, får vara med hela tiden, funkar i lägenhet osv. en riktigt harmonisk hund-NÄR hon behandlas rätt! Det är alltså denna kompisen som erbjudit mig hunden då hundens ägare nästan KASTAT hunden efter henne och sagt att om du inte tar henne så blir hon avlivad för hon är SÅÅÅÅÅÅ jobbig…. -Denna lydiga och vänliga hund?
Både jag och min sambo är jättekära i denna hunden… Vi är ganska så säkra på att vi skulle kunna förgylla hennes sista år till något bra. Jag är även ganska lugn med tanken eftersom jag faktiskt känner hunden så bra och anser att hon inte är ett problem… Det blir NÄSTAN inte ens en jobbig övergång då hon är fruktansvärt lätt att ha och göra med…
Vad vi funderar på är om försäkring. Jag tror inte hon har varit försäkrad då hon inte är VÄRD det…. enligt ägarna… hur gör man då? Besiktiga sen försäkra? hon har inte varit sjuk men haft noskvalster och öroninflammation…
Sen min sambo undrar mest eftersom hon blivit behandlad som hon blivit om det blir några bieffekter av det… Jag vet ju till exempel att så fort ägarna talar med Zooka så krymper hon och sätter svansen mellan benen… hon är verkligen rädd och ledsen. :(
Vi vet inte riktigt om det kommer gå i lås då det måste funka med katt (som jag egentligen inte är orolig för) och med hyresvärden (bara en formalitet då det redan är två hundar i detta huset på fyra lägenheter). Vi kommer även kunna ha en 3 månaders lång prövotid i sommar då jag jobbar på annan ort…
Vi kommer fortfarande vilja gå kurser på brukshundsklubben med henne. kan det bli några problem där? Hon är fruktansvärt lättlärd…
VAD behöver vi tänka på?
Vad tror ni om saken?
Vi vill GÄRNA ha era råd då vi uppfattar Hif som väldigt seriösa…
Förlåt för mkt text! ;)
Känner inte att jag är kvalificerad att svara men sätter ett avtryck här då jag gärna vill läsa svaren :) Men tycker att det vore jätte fint om denna hund kan komma till ett hem där man tar hand om hunden på ett bra sätt.
Det här är något ni själva måste ta ställning till. En tyskterrier kan vara väldigt jobbig. Den har ett temperament som heter duga. Men ni känner hunden och vet säkert vad ni ger er in på.
Det låter ju som om den inte har det så bra där den är nu, så det kan ju inte bli sämre. Ta en prövotid på 3 månader som ni skulle få. Men vill ni efter det lämna tillbaka henne så är det grymt. Då har hon redan boat in sej hos er och ser er som sitt nya hem och ägare.
Vi tog hand om en illa behandlad hund en gång och visst, hon var jobbig när hon kom. Ett vrak på 11 månader. Men efter hand blev hon en underbar liten jaktkompis. Och med det vill jag säga att även om dom haft jobbig så kan dom bli hur fina som helst bara dom får den tid dom behöver för att hänga med i omställningen.
Terriern är 8 år, men ni har flera år kvar tillsammans.
Lycka till
Ni vet ju inte förrän ni har provat
Jo men så sätt tror jag inte det är något problem… Det som vi måste kolla att det verkligen funkar är hur katten reagerar… och det märks ju liksom fort…
Hon är inte alls jobbig på något sätt… Hon behöver motion och hjärnaktivering och när hon får det så är hon hur härlig som helst… Det är ju som sagt inte det som är vårt största huvudbry…
Det vi undrar är ju mest med försäkring och så… Annars är vi ganska inställda på att ta henne för HENNES skull liksom…
Jaktterrier är ju annars en ras som vi inte hade tagit, för det är ju inte alls vad vi riktat in oss på, men nu känner ju jag hunden och vet hur enkel hon är att ha och göra med… Hon vill liksom baaaara arbeta och få vara med… Hon är underbar…
Förhoppningsvis blir hon gammal… hennes mamma blev typ 14 har jag för mig… :)
Jag fattar verkligen inte hur ägarna kan tycka att hon är hemsk… Seriöst… Jag känner lite att man skapar sin egna situation… hon är verkligen supersnäll.. och lydig, och tillgiven…
Kolla upp med ett försäkring bolag och teckna en försäkring på henne. Och det där med katten. Det brukar lösa sej. Låter man dom bara vara i fred men håller ett vakande öga på dom så går det nog bra.
Katten är van vid hundar och hunden van vid katter… borde funka…
Jo men brukar försäkringsbolagen bli misstänksamma eller så bara för att hunden är äldre?
På If så kan man försäkra en äldre hund, med veterinärbesiktning. Frågan är väl om ni ska ta hunden pga personlighet, för den verkar ju allvarligt talat inte passa in i de kriterier ni var ute efter från början?
Vid teckning av försäkring kommer bolaget vilja att ni skickar med ett färskt veterinärbesiktningsintyg. Vet dock inte om alla försäkringsbolag nyförsäkrar äldre hundar, Agria gör det i alla fall.
Tycker för övrigt att Doglovers har gett bra råd. Kolla som sagt gärna om ni kan ta henne på prov till en början.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Nej, det är ingen fara. Ring och förklara hur situationen ser ut. Kanske att du behöver besikta hunden hos en veterinär innan du tecknar försäkringen. Men ringer du så kommer du få alla svar du behöver
Kasta dej på telefonen direkt på måndag och hör dej för.
Katten och hunden behöver vänja sej vid varandra, då det inte är samma individer dom är vana vid. Men det kommer säkert gå jätte bra. Bara dom får lite tid på sej.
Vår hund var inte van vid katter och katten inte van vid hund. Katten kom till oss som vuxen och även hunden. Så första dagen satt katten uppe på hatthyllan. Dit kom han via klättring på väggen…! Efter några dagar låg dom på samma soffa. Man får inte göra någon affär av det hela utan bara vara som vanligt, så brukar det gå av bara farten. Katten finns tyvärr inte i livet längre pga sjukdom. Men han var helt underbar mot alla våra valpar. Satt i valplådan med tiken och hela valpkullen. Lekte med dom, eller rättare sagt, dom lekte med honom. Och när dom gick över gränsen sa han till vänligt men bestämt.
6# Nej jag vet att hon är långt ifrån en labbe, men jag och sambon har faktiskt snackat om att ta henne redan INNAN vi började planera så att säga… (redan innan förra sommaren)… hon passar till de flesta aktiviteter som vi vill pyssla med…
Grejen är ju lite att när vi har tänkt hund har vi ändå tänkt att den ska vara lik Bazooka… xD För vi båda tycker att hon är så härlig… Och hon kommer både vilja spåra, promenader, springa med sambon, cykla (vilket min kompis lärde henne och hon älskar det) och lydnad älskar hon… Hon älskar verkligen att lära sig nya saker trots att hon är gammal… och massa annat…
Okej, hon är inte en labbe, inte alls… Å andra sidan är hon nog den enklaste hund jag vet att ha och göra med :O
Jag tror allvarligt att det skulle fungera bra!
7-8# Vi hade tänkt besiktiga henne i vilket fall för att liksom se vad vi får ;) Så det hade vi redan planerat…
Men bara man har besiktat borde det inte vara ett problem?
#10 Nej, det ska det inte alls vara. Har själv försäkrat en 7-åring och det var bara att skicka med ett intyg.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#9 Ja, Åldern är inga problem tänker jag. :) Jag har 4 hundar, alla är fd gatuhundar, tre från spanien och en från portugal. Alla utom en har farit illa därborta, och en var ca 4 år när hon kom … hade inte ens gått i koppel. Det är INGA problem att träna en äldre hund som är helt ouppfostrad, enligt mig :) Lycka till!
11# bra!
12# Nej men jag tänker mig det också… och hon vill ju lära sig nytt hela tiden! Hon har ju liksom aldrig fått jobba med huvudet innan… Och det är ju inte HENNES fel liksom… ^^ Nej men jag tror verkligen att det kommer bli bra… Annars skulle jag inte ens fundera över saken bara för att jag känner hunden… Jag vet ju vad jag klarar av, och jag har sett vad som händer när det går fel… :/ Så jag tror verkligen på henne! :)
Du har fått bra svar men jag lägger till: Väljer ni IF som försäkringsbolag måste ni ha ett veterinärsbesiktningsintyg som inte får vara äldre än 1 månad som ni skickar in till dem efter tecknad försäkring. Är hunden över 7 år gammal, vilket den är, så sänks försäkringsbeloppet (50 000kr) med 5000kr per år till lägst 15 000kr.
14# Japp… När jag vet säkert om vi får hunden ska jag ge mig in i försäkringsdjungeln och kolla läget….^^
Vad behöver vi tänka mer på?
Har ni tänkt över att hon faktiskt redan är 8 år?
Med tanke på att ni vill var aktiva i brukset, hon kommer inte ha så många år kvar hon kommer orka sånt. Det tar ändå något år eller så innan hundne och en själv har kommit igång ordentligt. Speciellt om hunden har haft det svårt sen innan.
Eet är svårt att veta innan när hunden blir gammal, det kan gå ganska fort, och då är ni där om kanske 3 år när hunden inte orkar följa med ut i skogen med hästen osv.
jodå det har vi tänkt på… först och främst blir det nog allmänlydnad faktiskt… och spår för det är nog det HON skulle uppskatta mest… :) Sen därefter får man ju se vad hon vill och orkar… Spåra kan hon säkert göra tills hon dör bara hon får vara ute…
Annars är hon jättepigg av sig… Inte gammal än på långa vägar… ^^
Resten av bruksaktiviteterna får vi förmodligen helt enkelt göra med nästa hund… och det gör ingenting för oss… Man får ju anpassa sig^^ Men vi vill ju att hon ska få det bra!
Låter som en bra hund att börja med faktist :) Tänk på att vetrinärbesikta henne bara för det brukar vara ett krav för att kunna försäkra henne. Vem vet kanske det går så bra att ni känner att ni vill ändå ha en till hund nästa sommar. Men detta är erat val :) Ni gillar henne båda så jag ser faktist inte vad som ska hindra er.
18# jo men det är lite så vi tänker faktiskt… :) Sen på nått sätt känns det lite tryggt då vi vet vad vi får… Förstår ni hur jag menar?
19 Vi börja oxå med omplaceringshund o det var en saga försig snällare hund kunde vi inte önska oss men det var en hel del runt oxå, så man får inte alla gånger en klar hund det tåls nämnas det oxå. Men för oss var det tryggt hon gilla oss o tvärtom hon var en sån snäll hund som kunde krama alla, snäll mot hundar,katter ja allt. Det var tryggt för oss med barn o katter :)
FAN!
Nope, det blir ingen vovva här än på ett tag… :/
Ägarna har bestämt att ge Zooka till en äldre som jagar… och ja… det är förvisso bra att hon får jaga… men jag är ändå så sjukt besviken på dem… Jag bara hoppas att hon får dert bra där och jag kommer verkligen sakna henne :(
fast tkr ändå att de borde gått via mig och inte via min kompis… usch…
Nope inte alls nere… nejdå…. :(
#21 Gud vad tråkigt att höra! Jag tycker så synd om dig och din sambo nu. Det lät verkligen som att ni skulle ha passat för Zooka och hon för er. Hoppas hoppas att hon får ett bra liv hos sin nya ägare och att ni så småningom hittar en hund för er.
jo det hoppas jag med… :(
Bäst är att fortsätta i samma bolag som hunden är försäkrad i, då krävs ingen vet besiktning (vilket alla SKK reggade hundar skall ha oavsett) o du riskerar inte att stå utan försäkring om något händer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#23 Förstår om ni blev besvikna. Tänk så här i stället. "allting har en mening" det brukar alltid lösa sej på ett eller annat sätt. Det här var från början ingen ras ni planerat för. Och hunden kom till en jägare där den förhoppningsvis kommer få jaga och visstas i skogen. Nu kan ni fortsätta planeringen med er kommande hund. Men jag tror absolut att terriern skulle fått det jätte bra hos er. Lycka till med ert planerande för en annan vovve
25# Tack! Jo nu blir det planering för valp om ett år istället… ja herregud…