Dolda fel
En fyramånaders valp som redan har varit hos en familj och det har uppstått problem kommer till en ny familj och biter sin nya matte, som är hundvan, så illa att hon blir sjukskriven. Valpen ska nu tilbaka till uppfödaren efter en vecka. Pengarna betalas tillbaka minus 3000:-.
Får uppfödaren göra så?
Kan å vill inte ägaren ha kvar valpen så kan uppfödaren ta tillbaka och ge er en liten summa av pengarna om de är med i kontraket.
Men den valpen borde nog avlivas. En valp som är ok mentalt biter inte någon så svårt.
Alt kass avel, spec om de skulle vara blandrasavel.
Kommer inte ihåg hur avtalet ser ut. Be dom kollla baksidan av skk, s kvitto. Där står allt om återköp. Eller annars kontaktar ni skk, s jurist. Vi har köpt tillbaka ett par hundar och då har vi lämnat hela summan, men jag har för mej att man inte behöver det.
Såhär står det bakpå SKKs köpeavtal:
Återköp inom 14dagar, återbetalas 80%.
Återköp senare men inom 3 månader, återbetalas 60%.
Återköp senare men inom 12 månader, återbetalas 40%.
Återköp senare men inom 24 månader, återbetalas 10%.
Återköp senare än ovan, återbetalas inget.
Det gäller om uppfödaren kryssat i Ja för återköp på köpeavtalet.
Att hunden bits är knappast ett DF. Alla valpar bits o har man otur kan det ta illa så att man blir sjukskriven.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag förstod inte riktigt om det är uppfödaren som omplacerat valpen eller första ägarna?
Är det en renrasig hund som sålts enligt SSK's regler? I så fall, vilken ras är det?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Dolda fel har inte med detta att göra och vill man sälja valpen tilbaka till uppfödaren, så har denne rätt att dra av så som står på baksidan av köptekontraktet. Annars säljer man själv till det pris man vill ha.
Fråna är vad som hänt och vad som får en så ung valp att bita ?
Ett bett kan ta illa om man har en jäkla otur och valpars tänder är sylvassa och vill det sig illa kan det ta i en led. Men åter undrar jag vad som hänt som fått en ung valp att bita hårt ?
#7 Det var även min första tanke. Ledsamt både för köparna och speciellt den lilla valpen. Vad är det för ras, TS?