Tips blanda i fodret
Jag behöver tips på saker man kan blanda i fodret för att få det godare.
Just nu kör jag att det får stå en timme i kokat vatten…
Men skulle vara kul att kunna variera, så vad har ni i fodret vid matdags?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag har haft foder som mina inte gillar o blanda i saker har jag med gjort men ofta har de då lämnat kvar mycket iaf. Min lösning var hitta ett foder som de gillar :) Men visst kan du blanda i och piffa upp trorrfoder. Jag har haft i kokt färs som blaskig soppa, detta tog jag lite över fodret. Även kokt kyckling har jag haft+ vattnet till kycklingen. Endel gör buljongvatten det är 1 liter vatten till 1 buljong ja det är lite salt men det blir inte så mycket säger dom till 1 l vatten. Inte provat det´ta själv pga tror det är mycekt salt+ inte ska ge salt till ena hunden. Hundburkmat och färskfoder går oxå bra att blanda ut fodret med.

Till min bc måset vi blanda i någor i fodert för att hon ska äta, oftas är det brukhundmat eller rester som passar hund mage. :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
jag slänger i en skvätt laxolja bara och han kastar i sig maten utan problem :-)
jag blandar i färskfoder (klass) med doggy prima :)
Mina får enbart färskfoder och matvägrar aldrig
Vill varna för att hälla kokhett/väldigt varmt vatten på torrfoder. Dels så förstört massor med vitaminer och dels så förökar sig bakterier väldigt snabbt om det får stå en timma i riktigt varmt vatten.
Det finns mycket saker man kan blanda i maten om man vill ge torrofder med extra smak. Vill man inte ge/blanda i färskfoder, så finns t ex Doggy i tetraförpackningar = kött, sås, grönsaker. Finns även i mindre förpackningar tror jag. Även Bozita i terta är okej och innehåller mest tillagat "kött".
Mitt tips är att sluta mata hunden med foder och ge den mat istället ;D Det är det bästa jag har gjort för min hund tror jag. Hon äter sin mat varje gång hon får den, hon mår bra medan hon äter eftersom hon får arbeta med maten och kroppen mår bra nu när den får riktig och naturlig mat för hundar :)
När min hund åt torrfoder (Orijen) så åt han väldigt dåligt, vi varierade med att blanda ut, fisk, kyckling och hundburkmat åt honom.
Numera äter han färskfoder (VoH) och han äter upp maten på 2 sek!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#8 Vi hade tänkt byta från torrfoder till VoH vi också, men så tänkte vi om och valde barf istället. VoH är säkert lika nyttigt, det är ju rått kött, men barf känns bättre för tändernas skull, och så stimulans för hunden såklart :)
Om det inte är kollat att hunden inte har något fel (tex ont i halsen eller annat) hos veterinär och inte äter pga det så skulle jag börja där.
Sedan skulle jag motionera mer (om möjligt) så att hunden blir hungrigare och mer villig att äta. Kanske ge mindre mat på morgonen, ett mellanmål mitt på dagen och normalstor kvällsmat.
Jag hade också kollat upp om det gick att byta till något foder som har bättre innehåll så att man därför kan ge mindre mängd av det och hunden ändå får i sig allt den behöver.
Det jag också skulle prova är att tex lägga ett kort spår i skogen och låta avslutet vara en skål med mat, lägga maten i aktiveringsboll och liknande. Vissa hundar äter mycket bättre om de får jobba lite för att komma åt maten.
Därefter, om inget av det fungerat, då hade jag börjat blanda i godsaker i fodret. Och då hade jag börjat med Vom Og Hundemat eller annat färskfoder, så att det inte bara blir "skräp" man blandar på, utan något som faktiskt kan räknas som ordentlig och bra hundmat.
(Och hade hunden haft god aptit så hade jag struntat fullständigt i att försöka göra det godare för hunden)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag skulle göra som #9 Sen finns det hundar som inte vill äta sin mat av en särskild anledning: det finns något i maten som inte är bra för just den hunden. Exempelvis vete eller majs. Hunden känner helt enkelt att den inte mår bra av sin mat, inte konstigt då att den inte vill äta.
Se också på hur avföringen ser ut, mängd, fasthet osv. Min dvärgpudel åt förr "vanligt" torrfoder med vete och lite annat i, då bajsade han minst en dl om dagen (liten hund, ni vet) ofta kladdigt eller löst och illaluktande. Nu när han ätit Vom og Hundemat (färskfoder) i över ett år så får han och toytiken tillsammans ihop en halv dl bajs om dagen, små fasta kluttar som knappt osar alls.