Hälften BARF/torrfoder
Det finns säkerligen en hel del trådar om detta, och även BARF iFokus. Jag orkar inte leta igenom allt (läst på en del dock!) utan startar en ny tråd. Jag vill börja introducera rått kött till min hund, och har redan börjat lite smått idag. Han får TELLO bas torrfoder i vanliga fall, inte det bästa, men han är pigg, fin i pälsen och inte lös i magen t.ex. Har ni tips på ett bättre foder i samma prisklass (200-400:-) tas det tacksamt emot. Han är en 27 kg's bc blandning, lågaktiv.
Idag fick han 8 bitar kycklingmage. Det slukade han förstås :) Tänke om man ger frukost som vanligt, och hälften torrfoder/rått kött till middag, och ibland rester. Sen även rått kött som godis lite utspritt under dagen.
Kycklingmage och kycklinglever finns hemma. Vad mer kan jag köpa och ge rått? Helst billigt, som kyckling. Såg att det fanns kycklinghjärta i bitar, det tänkte jag köpa. Har ni tips på sånt som redan är uppdelat vore det snällt, då jag ogärna hanterar hel lever och liknande, även om det går.
Hur mycket rått kött kan man ge per dag om man också ger torrfoder? Det som jag köpt är det 450:- gram per förpackning.
I övrigt får han mjölk, smör, ost, ris, rå och kokt potatis, råa grönsaker och sådant som blir över hemma. Han får lite olika från dag till dag!
hoppas du får lite svar av de som är insatta i barf :) är inte det så vidare mycket :)
När du ger Barf, ger du inte enbart kött, utan även köttiga ben, inälvor bl a lever.
Om du låter barfen bestå av ca 50% köttiga ben, 25% kött, 5% lever och resten "övrigt", ska det nog bli bra. Om du endast ger tillägg av kött så rubbar du Calcium /Fosforbalansen, och får ett överskott på fosfor.
Tänk på att hunden inte kan tillgodogöra sig råa grönsaker om du ger de hela, utan du måste finfördela de, gärna i råsaftscentrifug. Ju mer finfördelat desto bättre.

Varför ger Du honom mjölk,smör och ost? Hundar har inte enzymet för att kunna bryta ner laktos. Rå potatis innehåller innehåller solanin och chaconin och är giftigt.
En annan nyfiken fråga är varför Du ska köra hälften hälften? Är det inte bättre att gå över helt på Barf då om Du inte är riktigt nöjd med torrfodret han äter?
Ha det gott!
Du kan visst ge både färskt foder och torrfoder MEN som någon tidigare sa så kan du rubba balansen Calium/Fosfor mm.
Mitt tips OM du nu vill ge både och är att inrikta dig på ett färskfoder typ Bravo, Nordic mfl eftersom de också är ett helfoder precis som Tello och risken är då avsevärt mindre kanske tom ingen alls att du rubbar någonting.
Så har jag gjort och det fungerar utmärkt. Jag har också kört enbart BARF och enbart torrt men hundarna älskar det råa så klart.