Magproblem,hjälp?
Hej.
Min tik har vart lös i magen av att fått i sig pölvatten(då hennes mage inte tål det) Nu är det 3:e dagen och hon är fortfarande lös i magen.
Har försökt ge henne lite a-fil och kokt ris för att se om det hjälper.
Annars är hon lika pigg som vanligt.
Har ni tips på mat som kan hjälpa till att fixa mag problemet?
Jag brukar fasta min hund en dag och sen ge över kokt ris och kokt torsk eller kokt kyckling.
Jag gör samma som föregående talare. Brukar också ge en klick morotspuré till.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
I ett sådant läge skulle jag köpa hem FortiFlora - kanon ha hemma ifall det händer fler gånger (du nämner den riskerar bli dålig av att dricka vattenpölar och det kan va svårt förhindra ibland).
FortiFlora hjälper magen att få massor med nyttiga bakterier och det bästa jag provat om man jämför med Diarsanyl. Pro-Kolin mfl sorter.
FortiFlora är en förpackning med 30 små dosförpackningar, så du kan klart ge en påse per dag tills hunden är bra och samtidigt köra skonkost några dagar.
Jag använder mig av samma knep, om det inte biter så är det canicur som gäller (finns på apoteket). Se bara till att hon inte blir uttorkad och ger det sig inte så är det bara att ringa och rådfråga veterinären.
Och just det, när jag fastade min tik så kokade jag upp ris och gav henne bara vattnet för att hon skulle få i sig vätska och lite näring, det kan jag också rekommendera. Och sen försiktigt fasa in det vanliga fodret när magen har lugnat sig.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tack så jätte mycket för alla tips ska prova det!
#3 Tack,ska kolla upp det 
3 tackar det åkte direckt upp på köpelistan alltid bra med såna här tips :)
Kan man köra kokt mannagrys gröt fast lösare + kokt kyckling istället för ris +kyckling?
#8Det där med mannagryn vet jag inte, men du kan juh ge bara kyckling om du inte har ris.
Kör på enbart kyckling.
Jag ger aldrig skonkost, men det beror på att jag ger färskfoder i vanliga fall och då behövs sällan skonkost (har aldrig varit med om i alla fall) - men kokt kyckling i mycket vatten med en pytteliten nypa salt (salt behövs för att binda vätska) och så gör du soppa på det
du kan ha i morötter om du vill, bara dom får koka länge och blir ordentligt mjuka.
#9 & #10 Tack! Va bra, ska försöka med det idag. Gav henne embart vatten under gårdagen. Jag har ris hemma men bara vanlig mat ris, läste nånstans att man skulle ge "gröt ris" vet inte om det är nån större skillnad? Sålänge man kokar det bra.
Det positiva är att hon sover mer och går ut mindre under natten nu. Gick "bara" ute med henne 3 gånger i natt
Pratade med en bekant här som oxå har en hund, även deras hund är lös i magen av samma anledning,dvs druckit ur samma pöl =/
Vissa hundar är så känsliga.
#11 - då skulle du ser vilka pölar mina dricker ur ibland - rena rama äcklet
men dom har stålmagar.
#12 Ja lr hur! så orättvist, vissa hundar klarar av att få i sig allt utan problem medan andra får lätt problem med magen
När min hund har varit dålig i magen så har han fått vanligt ris. Funkar jätte bra för honom.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#14 Jaha va bra! Ska prova det ikväll,koka lite kyckling och ris.
Men fasta hunden före i 24H innan du börjar ge han mer mat att äta annars kommer du att få bruna fartränder efter väggarna :)
#16 Japp det har jag gjort hela kvällen igår och ska göra det tills ikväll. Hon har bara fått vatten sen igår.
Även mager rå nötfärs är strålande att ge hund som haft dålig mage - v'ldigt snällt och lättsmält
kan blandas med lite morotspure.
#18 vilken tur att jag har framme köttfärs :P Hur mycket ska jag ge vid första måltiden och hur ofta ska jag ge mat?
Mixtra inte för mycket med olika saker för då kan du få motsatt effekt ;)
#18 - ge bara lite första gången och ge oftare och öka på vartefter. Svårt att säga hur mycket den ska ha.