Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3608 ggr
CorneliaAndersson
0

Mager och lös i magen.

HejHej. Min kompis hund är lös i magen från och till och han har gått ner i vikt och man känner hans revben.

De har varit hos vetrinär med honom och de har sagt att det inte är något fel med honom.

Jag och min kompis skulle gå ut med hunden idag och när han skulle bajsa så satt han och tryckte jättemycket men det kom knappt ut något, det som kom ut rann ut.

Han äter Royal Canin foder (det dubbla av vad han brukar, eftersom han är så smal) men det hjälper inte.

Vad kan vara fel?
Kan man ge något ''bättre'' foder? Vad isåfall?

Han är ca 2år och blandning mellen schäfer och bordercollie. (om det kan hjälpa)

Tacksam för svar!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Julien]
3

Har de avmaskat honom?

phôenix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ge tex Hills i/d (finns att köpa hos vetrinären) det är skonsam kost för hundar som har problem med magen.

Detta foder får endast säljas av djurkliniker/djursjukhus. Purina och RC har oxå sina egna dietfoder (dietfoder= foder som är till för hundar med magproblem, njurproblem, leversjuka etc) Så gå bara till närmaste klinik och be om foder som är till för hundar med känslig mage. :)

När han har diarré anfall så kan du även ge prokolin el cani-kur. Det är en pasta man ger i munnen efter vikt. Är precis som koltabletter för hos människor, det gör avföringen fastare.

Lycka till!

Believe you can and you're half way there.

[Forest]
0

1 varför maska av en hund som är dålig i magen?

Vad gjorde vetrinären för tester eller var det bara en undersökning? jag hade någ kollat lite mer för att en hund som blir mager o dålig i magen låter inte bra alls. Sen kan det vara något med foder kanske tål den inte något som finns i det todret den får? Orijen kan jag tipsa om att prova den röda, taste of the wild är inte helt fel heller. RC är mycket annat i så testa o se hur han funkar med foder utan spannmål + utan ris

phôenix
0

Jag tycker det är konstig att vetrinären inte rek något annat foder, när jag jobbade på djurklinik så rek vi jätteofta i/d till hundar som ofta va dåliga i magen. i/d är verkligen kanonfoder, hundar med känslig mage som ofta får diareé borde äta det fodret som standard. Samt dela upp fodergivan till lite oftare/dag.

Om det är foderallergi så kan man även göra utredning på det hos vet..

[Forest]
1

4 Nyfiken vad är det som är skonsamt i just vetrinärfoder? Skosam foder för hundar är väl igentligen så nartulig mat man kan ge allså råkost eller närmaste det man kan komma?

phôenix
0

Rått kött tex är ganska starkt för de hundar med känslig mage. När hundar är "magsjuka" så ska man ge mat som är lättsmällt så magen inte behöver arbeta så mket: tex överkoktris med kokt kyckling el kokt torsk tills den blir bra. Eller tex i/d som är framställt för att vara lättsmält för magen och med bra bakterier.

Det är inget som säger att råkost skulle vara bäst för hunden med känslig mage bara för att det är natuligast. Männsikor med IBD  kronisk inflammatorisk tarmsjukdom klarar inte av att äta vanlig all-kost (som är naturligast för oss människor) utan måste äta special kost som är skonsamt mot magen: kokta grönsaker, bakad potatisk, kokt el ungstekt vitt kött. Så skonsam kost är inte alltid det naturligaste typen av mat man kan komma (det kanske är det som bäst för oss näringsmässigt) utan det som är bäst vid just gastrit. Lika dant med njur och leversjuka djur de måste äta foder som är till för det, vilket gör att dom inte alla gånger får optimalt med näring vid tex vid L/d foder (leversjuka) så är nr 1 att levern fungerar så bra som möjligt för att hunden ska må bra/överleva, men man måste då offra att man drara ner på vissa näringsämnen. Därför ska en frisk hund inte äta tex L/d för då kan den få näringsbrist.

Lika dant är det med gastit hundar man måste sätta dom på specialkost. Vetrinär foder är spec utvecklat för detta. Sen är det så klart skillad på "bara" känslig mage och gastrit. Men det låter som denna hund behöver äta ett foder där kroppen kan ta åt och behålla näringen den äter.

phôenix
0

Men som sagt så borde vetrinären laggt upp en plan för denna hund om den nu åkt in flera gånger för diaréer. Har du bara vart inne en gång för detta, så brukar det bara vara skonsam kost tills den blir bra om dom inte hittade något på proverna.

[Forest]
0

6 tackar för föklaringen.

Tycker att hunden behöver en bra genomgång för att se vad som orsakar denna återkommande dålig mage.

phôenix
0

Det tycker jag oxå:) spec när han blivigt så mager då borde det pågått ett tag

russin
1

Rått kött är inte det minsta starkt för en hundmage, utan snarare väldigt lättsmält.

Tyvärr vet jag alltför många hundar som blivit berordrare veterinärfoder, men ändå inte blivit bra - men blivit bra på mat innehållande rått kött.

Det är bra veterinärfoder fins, men ingen kan få mig tro att det naturligaste som finns är svårsmält för en hundGlad jag har sett alldeles för många motbevis på det.

Däremot så kan först och främst ställa frågan vad denna hund får för mat i dagsläget ?

russin
0

Såg nu att han får RC foder och dubbel mängd kan ge dålig mage enbart det. Det blir helt enkelt för mycket för magen att jobba med.

Jag skulle leta efter ett bättre foder, där man kan minska givan och som innehåller bättre råvaror.

Vad får hunden för aktivitet ? Stress ger lätt dålig mage och viktnedgång. Den korsningen bör vara otroligt kröävande vad gäller hjärngympa och behöver mycket mental stimulans.

Qepta
0

VoH kanske är någonting att testa.

Jag har börjat utfodra min tunna 15 månades tervueren hane med det sen 3 dagar tillbaka. Min hane har ganska känslig mage men han funkar än så länge bra på VoH!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Forest]
0

puttar till denna lite :)

Qepta
0

Nu har min hane ätit VoH i några dagar och han har inte varit lös i magen en gång sen vi började med det! Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

thilda-
0

Släng RC i sopkorgen direkt och se dig om efter ett annat och bättre foder ! Och köp inte veterinärsfoder, onödigt dyrt och inte alls nyttigt..
Ge hunden Physallium frön 1msk morgon och kväll som är utblandat med vatten.. Det binder ihop skiten och gör det inte lika löst.. och så kan du ge han kokt torsk eller något annat " vitt kött "