Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1269 ggr
Bazoka
0

Valpskolan

Det är ej jag som skrivit detta, utan Fredrik Steen!

Här får du läsa om:

* Före köpet, Valpens mat, Gå i Koppel, Göra valpen rumsren, Ensam hemma, Åka bil, Träning och motion, Valpen och den äldre hunden, Valpar som tuggar & Hantera valpen.

Idag läser du om: Före köpet

Imorgon kommer: Valpens mat

Före köpet:

NÄR DU BESTÄMT DIG för vilken ras du vill ha ska du vända dig till en seriös uppfödare som är med i Svenska KennelKlubben och har ett regristerat kennelnamn där. Detta är inte en helt säker garanti för att uppfödaren är seriös, men chansen är mycket större om du söker där. Svenska Kennelklubben har regler som uppfödare ska följa. Gör en uppfödare inte det får den inte längre vara med i klubben. Det finns givetvis bra och seriösa uppfödare som föder upp blandrashundar men i och med att de står utanför kennelklubsorganisationen har de ite samma krav på sig. Ta kontakt med en lämplig uppfödare av den ras som du är intresserad av och känn dig för. Känns det bra? Får du förtroende för uppfödaren? Om det inte känns bra av olika anledningar, sök dig till en annan. Jag är själv uppfödare av schäfrar och har stor erfarenhet av valpköpare. En fråga jag ofta får är om man som eventuell valpköpare får komma hem till mig, även om jag inte har valpar just då,för att titta på min kennel och hälsa på mina hundar. Jag nekar ofta till detta, inte för att det är hemligt eller för att jag har något där hemma som inte är lämpligt att visa, utan endast för att tiden inte räcker till. Så är det säkert för många uppfödare. En ny valpköpare kanske då kan börja undra om vi är seriösa, vilket vi givetvis ändå är. Det som däremot är viktigt för valpköparen är att få komma hem och titta på valparna och träffa tiken, valparnas mamma. Personligen gör jag så att ingen får träffa mina valpar innan de fyllt fem veckor. Detta är för att valparna och framför allt tiken ska få lugn och ro. Valparna är faktiskt inte så mycket att se de första fem veckorna. I alla fall inte för att välja vilken valp som är bäst och trevligast. Det är först efter fem veckor som jag själv börjar studera valparna på det sättet. När du kommit till uppfödaren för att titta på valparna kan det vara svårt för det otränade ögat att se skillnad på dem och se vilken valp som är lämplig för just dig. Jag tycker man skall lämna det till uppfödaren. Denne har många gånger erfarenhet och rutin och kan med stor säkerhet plocka ut en valp som passar just dig. Det du däremot kan och kanske bör göra är att plocka ut en valp eller flera som du inte vill ha. Det kan vara en valp som är försiktig och tillbakadragen, lite skygg kanske. Det är inte alls säkert att valpen blir det längre fram, men jag tycker ändå att du ska undvika sådana valpar. Risken är större att den inte blir som du hade hoppats när den blir äldre. Titta på tiken, valparnas mamma, hur hon uppträder. Är hon fin i sättet, verkar hon balanserad? Det är väldigt viktigt. Är tiken inte bra till sättet är det stor risk att valparna inte heller blir det. Om det finns möjlighet att träffa hanen, valparnas pappa, så är det bra. Men oftast är det en hane uppfödaren åkt hem till för att para tiken med. Kanske bor den någon helt annanstans, vilket kan göra det lite svårt. Hanen har givetvis stor påverkan på valparna, vad de nedärver från honom. Men i och med att en hane kan "hyras" till en parning och att uppfödaren betalar för att det mindre troligt at det är någon dålig hund. Vilkenuppfödare betalar för att hyra en dålig hane, när det kostar lika mycket att hyra en bra? Så det behöver man oftast inte vara lika orolig för.  Att komma till ett nytt hem är en stor omställning för den lilla valpen. Under de första åtta levnadsveckorna har valpens värld av naturliga skäl oftast varit mycket begränsad. De första två till tre veckorna har luktsinnet tiull största del  varit valpens sätt ochmöjlighet att orientera sig vid sin mamma inuti valplådan. Sedan har ögononen börjat öppna sig.  Med hjälp av luktsinnet, syn och hörsel  har världen i valplådan  utforskats.  När valpen vid ca fyra veckor ålder blivit lite stabilare på benen och också lite mer kavat har tillvaron utanför valplådan börjat öppna sig. Helt plötsligt har valpen fått en ny värld att utforska. I normalfallet rör det sig om rummet där valplådan finns, och kanske ett närliggande rum, som blir ett nytt område att vänja sig vid. Efter ytterligare någon vecka brukar valpens nyfikenhet utöka denna lilla värld, och nya delar av bostaden blir upptäckta. Beroende på årstid kanske också ett mycket begränsat utrymme utomhus. Mycket mer livserfarenhet och vana av den stora världen brukar valpen i de flesta fall inte ha fått innan den lämnar sin trygga flock för att bilda en flock med sin nya familj. Det är inom denna trånga värld, och många gånger bara i det rum där valplådan står, som valpen under sina första veckor diat, lärt sig äta och fått utföra sina behov.Hittils, fram till leveransen vid åtta veckor, har valpens dessutom både ätit och utfört sina behov, kissat och bajsat, tillsammans med sina syskon och stöd av sin mamma. Nu ska den klara allt på egen hand.

Imorgon får du läsa om valpens mat!

Amandla
0

Har du författarens medgivande till att skriva av hans text och lägga ut? Inte för att vara tråkig men det handlar om upphovsrätten Flört

Bazoka
0

Amandla, oj… nej har inte frågat.. Hur tar man bort texten?  Visste nämnligen inte att man var tvungen att ha tillstånd! :$

Hanna
2

#1 Är det inte fullt lagligt att citera?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1

"Grundregeln är att man inte får kopiera någon annans texter och sprida det utan att först ha fått tillåtelse av den som har upphovsrätten. Man kan kopiera texter om man bara ska använda dem för eget bruk, och man får alltid citera texter om man anger källan, dvs anger vem som har skrivit texten eller i vilken tidning som den har varit publicerad. Man kan till exempel skriva "Enligt en artikel i Läkartidningen…" eller "Enligt en undersökning från Sifo…" Detta är ett bra sätt att ange varifrån man har fått uppgifterna."

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Bazoka
0

Happylucky; Så jag får alltså ha kvar denna texten eftersom jag srkivit vem det är som skrivit texten? Alltså Fredrik Steen?

Maja2
5

Fredrik brukar alltid bli glad när man sprider det han skriver. Han skriver åxå ofta i sin blogg, att han kanske inte alltid HAR rätt, men han TROR att han har rätt. Har ni inte kollat in hans blogg, gör det. Han diskuterar mer än gärna :)

Bazoka
0

Maja2;  Åh, så bra! :3

Amandla
0

#5 Läs första meningen som står i #4 en gång till Flört För säkerhetsskull kan du ju mejla Fredrik Steen och fråga om det är okej att du kopierar hans text. Det verkar som om du tänkte skriva av mycket, är det en bok?

Bazoka
0

Amandla; aa, det är en bok. Det finns typ nr.1 nr 2 osv. Just denna boken är Valpskolan, nästa heter då Aktivering, lek och motion.

Pilon
0

Maja2: hahahahaha :D

Pilon
0

men jag tror inte dendär texten kan kallas för Citat :-) Det är ju nästan ett helt kapilttel för tusan! :D men fredrik kanske själv tycker det är okej ändå :)

monstermash
0

Har du skrivit av en vanlig bok eller från hans blogg? För böcker tror jag inte du får skriva av rakt av.

Bazoka
0

För säkerhets skull tar jag bort inlägget, men hur gör jag det?

Jenna_Nord
1

Om du har tagit de från internet och Fredrik själv har skrivit de, så gör det inget att du kopierar. Men du kan ju isåfall även lägga in länken här som källa.

Har du däremot skrivit av en bok så föreslår jag att du ber en Medarbetare ta bort inlägget.

Mvh Jenna