Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 3089 ggr
javlatjej
0

Dela hund

Hej!

Jag kan tyvärr inte skaffa en egen hund pga av mitt jobb. Jag jobbar sju dagar
och är ledig sju dagar. Skulle därför vilja dela på vårdnaden om en hund
veckovis tillsammans med dennes ägare.

Passar perfekt till dig som tycker att din bäste vän aldrig kan få för mycket
tillsyn och kärlek då jag gärna vill ge en hund detta. Eller som helt enkelt
kanske behöver lite egentid då och då!

Jag är en tidigare hundägare, alltså väldigt hundvan då jag hade en krävande
men fantastiskt Schäfer/Border Collie. Jag bor i en rymlig trea ute i Järna,
Södertälje. Järna är ett fantastiskt område med mycket natur. Bor tillsammans
med min pojkvän, utan barn eller andra djur.

[Doglovers]
5

Förstår din längtan då du tidigare haft hund. Men jag avråder dej att dela hund med någon då man måste ha samma tanksätt, regler och annat. Det kan bara skapa problem. Men sök en hund du kan passa lite allmänt då du är ledig. Lycka till.

[Eraj]
0

Jag tycker annorlunda, delar själv hund med min mamma och det går fint. Det är klart att du och den andra ägaren måste komma väldigt bra överrens och prata igenom allt noga, men det kommer gå kanon om du hittar rätt person! Lycka till i letandet! :)

Chilli10
5

Det kanske är lättare att tex vara dagmatte åt en hund de veckor du är hemma?

Tror att det kan vara svårt att få någon som redan har en hund att börja låna ut den varannan vecka.

Det är nog lättare att dela hund med någon kan känner väl, än med någon radom person. Som #1 skriver så kommer det nog inte funka om man inte har samma tankesätt, regler odyl.

Karmatarerskanise
2

Tror inte heller det är en bra ide att dela en hund med en främmande människa. Det är så mycket som kan gå fel.

Tyckte förslaget om att du kan vara daghund de veckor då du är hemma var bra :)

javlatjej
2

Tack för svaren! Kanske att sätta upp en lapp där jag bor ang. hundpassning är en bättre idé…

Vill ju ändå hinna lära känna hunden, kanske lättare att hitta någon som behöver lite extra hjälp då och då där jag bor, som man kan ha telefonkontakt med vid behov.

Chilli10
0

#5 Lycka till! :)

Kitten86
0

Lycka till!! Hoppas du hittar en hund att vara dagmatte åt eller hundpassa.

Även jag tror att dagmatte eller dylikt skulle passa dig bättre. Jag anser inte riktigt att det är schysst mot hunden att behöva flytta mellan hem som delad vårdnad. Jag kan tycka att det är tillräckligt jobbigt för många barn vars föräldrar har delad vårdnad och dem förstår oftast situationen, eller har fått det förklarat. Men tänkt en hund som blir fram och tillbaka skickad!! Nej, jag tror iaf inte på det. Något som skapar en enorm osäkerhet hos hunden är vad jag ser..!!

Att dela på en hund/ hjälpas åt mellan familjemedlemmar, som mor/dotter, ser jag inte riktigt på samma sätt. Man träffas oftast ofta och är samma "flock". Och det brukar inte heller handla om en vecka i stöten på olika ställen…