Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1040 ggr
Schniigel
1

Förslag?

Hejsan!

Jag skriver åt en kompis som har ett problem med sin hund, nämligen att hon stressar upp sig för mycket när dom tränar och börjar slarva.
Jag har inte sett detta med egna ögon men hon har sagt att det börjar bli ett problem när dom bland annat kör agility.
Hunden är oerhört lättlärd och vill hela tiden gå vidare med alla moment.
Vi satt och funderade över lite olika övningar som hon skulle kunna göra, lugna övningar som kräver att hunden stannar upp och tänker till.
Vi har kommit på några men vill gärna höra vad ni har för idéer :-)

Tack på förhand!

Pilon
0

Är hunden mortionerad innan dom kommer till att börja träna då? :)

Intressant tråd, vore intressant o se vad andra säger om saken.

Changrila
1

För mig löste det sig genom att jag helt enkelt började planera träningspassen lite mer. Om jag vill att hunden ska göra något lugnt, ja då belönar jag när den är lugn, med något som inte stressar upp mer. Vill jag ha mer fart, ja då belönar jag alla tecken på ökad fart och belönar med något som "peppar igång" lite mer. Helt enkelt fundera igenom vad man vill ha ut av träningspassen och vilka belöningsformer och träningsmetoder som då kan fungera bäst.

Sedan, det allra viktigaste för min hund, var att inte köra för många saker vid samma träningspass. Om vi skulle träna inför tävling i lydnad tex, ja då var det inte smart av mig att träna läggande under gång och ställande under gång vid samma träningspass, för det blev så lätt att man blandade ihop dem. Inte heller tränade jag inkallning och platsliggning vid samma tillfälle. Det fick bli ett svårt moment och några få lätta moment vid varje träningspass, allt för att inte trassla ihop det i hundens hjärna. Köra igenom allt som på tävling, ja det gjorde jag någon enstaka gång när det kändes som om allt satt bra. Jag tränade aldrig på allt samtidigt, det blev bara förvirrat, långtråkigt och rörigt när jag försökte.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maja2
0

Ofta handlar det om att man gjort det för svårt eller hållit på för länge, dvs hunden orkar inte hålla uppe koncentrationen. Inte alltid, men ofta är det så. Prova ett tag att köra väldigt korta pass, i övrigt som #2 säger.

Pilon
0

bra tanke Maja2

Schniigel
0

Tack för alla era förslag, jag känner som sagt var inte hunden i frågan då den bor hemma hos hennes famlij men jag ska föra era tankar och idéer vidare :-)