Utstälning
Hej! Jag har en liten japansk spets hane på 7,5 månader här hemma. Jag har nu bestämt mig för att börja ställa ut honom, för å se hur långt vi kan gå och om han tycker de är kul :)
Men jag vet inte så jättemycket ännu, har kollat upp lite och frågat några.
Men jag skulle gärna vilja veta hur jag anmäler mig? Alltså han får ju gå valpklass isådanafall. Men hur vet ja att valpklassen finns med på den utställningen, eller finns de alltid med?
Vart får jag tag på sådana speciella halsband man ska ha?
Vad är bra att ha med sig till utställningen?
Hur går de till inne i ringen? Vad ska hunden kunna göra?
Något övrigt ja bör tänka på? :)
Tack på förhand!
Oj, det är mycket att skriva så jag gör det enkelt för mig.
Här på Hundsports sida kan du läsa i stort sett allting du behöver veta. Klicka på varje respektive del du vill läsa om, så hittar du all information.
är det något mer utöver det du hittar där, så hojta till. Det finns hur mycket som helst att skriva så därför länkade jag
Såg däremot att det inte är uppdaterat vad gäller kvalitetsbedömningen. Hundarna graders inte längre i kvalite 1, 2,3 osv utan numera kallas det för excellent, very good, good eller sufficiens.
Jag har själv inte ställt i öppen klass sedan dom ändrade till det nya "internatiopnella" sättet att sätta kvalitetsbedömning, så jag glömde det ! Min förra hund gick i pension före det infördes och nuvarande ska visas för första gången officiellt nu om några veckor
Valpklass går du i tills den dag hunden blir 9 månader. Ofta finns det en valpklass på officiella utställningra men inte alltid. Du kan ju även börja att ställa på inofficiella utställningar för att träna. På skk´s sida kan man hitta alla officiella länsklubbsutställningar, där kan man även anmäla via webben.
Kopplet brukar man kunna köpa på hundaffärer och de brukar finnas till försäljning på utställningarna. Man får hitta ett koppel hunden och du trivs med, jag har vita smala nylonkoppel till mina.
Ta med dej reg.bevis, vaccinationsintyg, vatten, godis, jag har alltid bur till mina så de kan vila där då man väntar på sin tur.
I ringen kommer först alla hundar som är med i den klassen att ställa upp så att domaren får kolla på alla hundar, sen brukar man få gå ett varv tillsammans. Därefter bedöms hundarna en och en av domaren. I valpklass är det ingen kvlitetsbedömning utan när domaren har kollat på alla hundar så placeras dom i den ordningen på vilken plats de kommit, dvs 1an först osv. Sen kan domaren dela ut Hederspris (Hp) till lovande valpar. Sen tävlar bästa tikvalp me Hp mot bästa hanvalp med Hp. Den som vinner av dem blir Bäst i rasen (BIR) den andra blir Bäst i motsatt kön (BIM).
Viktigaste av allt är att ha kul!!! Man ska komma ihåg att man har samma goa hund med sig hem trots att det inte alltid går jättebra!! Om du ska hinna ställa i valpklass får du skynda dej att anmäla då sista anmälningsdag ofta är ca 1 månad innan utställningen!
Hoppas du fattar, jag är inte alltid jättebra att förklara:) fråga annars!
www.myrvangs.se
Hör även efter med din uppfödare hur du bäst ska sköta pälsen före en utställning - ska den badas dagen före eller en vecka före. Det är så olika beroende på pälstyp. Ullen får nog inte kammas bort, så var lite försiktig med den
Tror även uppfödaren tipsar dig om bästa halsbanden för just din ras.
Glöm heller inte ta med fika åt dig själv och gärna en ihopfällbar stol - det kan bli lång väntan och det är alltid skönare sitta bekvämt under tiden. Jag har en vanlig paraplystol som är underbart skön och enkelt att bära över axeln när den är ihopfälld och ligger i sin påse. ÖB brukar ha billiga så här års
Första gången jag var på utställning var jag 12 år och både jag och min hund var nybörjare! Jag skulle tipsa att var där ett tag innan och kolla hur andra ställer upp, hur domarn vill ha det (det är lite olika hur dom vill at man ska gå) och prata med hundmänniskor som vet :) Lite svårt att svara på alla frågor såhär, lättare att läsa eller prata med någon, men det är tusen saker jag fortfarande inte vet om utställning, man lär sig med tiden :) Lycka till!
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Du kan tala om för ringsekreteraren (som ropar upp när det är dags att gå in i ringen) att du är nybörjare, så hjälper h*n dig till rätta och visar var du ska stå med din hund när ni kommer in.
Bland det allra viktigaste på en utställning är att passa noga när det är din tur! Det är inte kul för ringsekreterarna att gå och ropa efter en hund, utan stå beredd.
Ta med dig lite pengar också, parkeringen kostar ofta en slant, en katalog kan vara bra att köpa så du ser hur många hundar som ska in före dig.