Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1840 ggr
jonnson
3

Ny vovve

Imorgon ska jag hämta hem en ny hund. Är jättespänd på att få se hur det ska gå! Hunden finns 3 timmar bort, så jag har en lång väg på mig att vara förväntansfull. Så idag blir det att köpa det sista han ska ha, så som en bur och lite filtar, några nya leksaker och ben till båda vovvarna. Denna nya är en renrasig kines, men är också han för naken, precis som Milo. Han är 3 år, Milo 2,5. Den nya är någon cm högre, men vovvarna är riktigt lika varann. Kastrerade hanar båda två. Enda som jag oroar mig lite för är resan hem, då den nya tydligen är åksjuk, ett problem jag aldrig haft med Milo. Men men, han ska få vara utan.frukost, så förhoppningsvis har han inte så mycket att spy upp :P Men oj vad jag längtar! Var uppe och hälsade på honom för 5 veckor sen. Kändes som det var en evighet tills jag skulle få åka och hämta honom, men nu är dagen snart här :D :D

Cassii
0

Så roligt! Lycka till och glöm inte bilder sen Skrattande

[Driva]
0

vad roligt med en ny vovve! men jag skulle inte rekommendera att skippa frukosten. En tom mage bidrar mer till åksjuka än en full mage, det gör att man fortare blir åksjuk och mår mer illa.
Låt han snarare äta frukost och sedan mata honom med lite kex eller liknande under färden om han vill ha, och ha honom fram.

vallhund
1

# 2

De åksjuka hundar jag haft har mått mindre illa/spytt om de varit fastande vid bilfärder. En hund skall aldrig färdas fram i bilen, om man vill att den skall överleva en olycka.

Krocksäker bur i skuffen, eller en Alfasafe sele på hunden som sitter i baksätet, hunden kanske inte överlever en krock med sele, men man slipper få en elefant i nacken om olyckan är framme.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Driva]
0

#3 Då har vi olika erfarenheter i såna fall.
Men varför skulle man inte kunna ha en hund i allsafe sele i framsätet?

russin
0

Ta med Postafen då ni ska åka långt - det verkar inom en timme, så slipper han må illa hela vägen hem.

1 tablett är til 25 kg hund, så man får dela till lagom dos.

vallhund
0

# 4 Går säkert bra i framsätet, om där inte finns krockkudde.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jonnson
2

Förlåt allihop, har totalt glömt av att skriva här. Haft fullt upp på jobbet, plus att jag har ju en ny vovve att lära känna. Tyvärr krånglar mitt Internet hemma, så jag får klara mig med mobilen, och då kan jag inte lägga ut några bilder.. Ska se till att fixa det snart. Hur som helst, så har allt gått jättebra. Dixon, som den nya får heta, funkar super med Milo! Däremot är han lite nervig och osäker, men vi jobbar på det. Trots att han inte kunde något när jag hämtade honom, inte ens de vardagliga sakerna som "nej" "stanna" och "kom". Han lyssnade inte ens på sitt gamla namn.. Men men, det är bara att träna, och motivera honom till att vilja lära, så ska det nog bli bra :)han har snabbt lärt sig vissa kommandon jag har, de mest vardagliga, och har kommit in i mina rutiner och regler förvånansvärt bra. Bilresan hem gick jättebra med :) efter 5 timmar i bil, i bur i bagaget, så hade han spytt en gång bara, och då när vi var 10 minuter hemifrån. Annars har det gått riktigt bra med åksjukan, på bussen till och från jobbet och så. Men man märker på honom att han mår dåligt.. Däremot har jag stött på ett problem som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med. Det är så att Dixon, enligt den gamla ägaren, är väldigt.mån om sina tassar. Där hade hon fel, det är inte det det handlar.om. Men han slickar sig hela tiden på tassarna och benen. Han har som brännsår där han slickat mest, och vissa av dom blöder. Vad ska jag göra åt det! Har pratat med veterinärerna på jobbet, men dom kommer bara med såna förslag som inte kommer funka. Men något måste jag gör, för han slickar på tassarna heeeeeela tiden - kan tom stanna mitt på promenaden för att slicka på sina tassar. Jag har nu smörjt med Jukon-salva och sagt till honom så fort jag sett att han slickar. Men eftersom hundarna ligger obevakade till och från hela dagen på ett kontor på jobbet, så är det svårt att passa honom hela tiden.. Så, har ni förslag på vad jag kan göra! Tratt är tyvärr inget alternativ då han bara skaver upp hela nacken/halsen då..

LinaK
0

#7 Vad skönt att det går så bra med den nya vovven. Men var det inte du som hade en whippet på prov tidigare? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Angåden att han slickar på tassarna: Vad har veterinären föreslagit för behandling då? Jag tycker du borde göra en grundläggande undersökning, kolla så det inte är allergi av något slag. Han har inte svamp?
Du säger att tratt inte funger pga att det skaver, men en sådan uppblåsbar krage då? Det kanske skulle fungera bättre?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mysisa
0

Han kan inte ha sockor på sig när du lämnar hundarna obevakade då?

minavitas.wix.com/kennel

Rafflan
0

#7 du får "vadera" allt på tratten som är emot hunden + bandet man binder fast tratten med :)

Vovvie94
0

härligt! Skrattande lägg upp bilder!

jonnson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sitter jag äntligen vid den dator med internet, så nu kan jag åtminstone bjuda er på en bild på mina små sötnosar :)

#8 Ja jag hade en whippet på prov i höstas, tyvärr funkade det inte med jobb för min del att skaffa en till hund då, vilket jag tyvärr trodde när jag tog emot honom på prov. Mycket kan hända på en vecka tyvärr..

Svamp har han nog garanterat, eftersom han slickar så på tassarna så har det säkert blivit det nu åtminstone. Sen är han foderallergiker, mot vete, men det visar sig genom att han kliar sig helt hysterisk tydligen. Men visst kan slickandet också tyda på någon annan allergi. Ska gå över på ett hud- och allergivänligt foder på båda mina hundar, eftersom båda har olika allergier. Hoppas på att det hjälper..

#9 Kinesiska nakenhundar har otorligt smala ben, det finns inga sockar i världen som skulle sitta kvar på hans ben tyvärr..

#10 Det gjorde jag med min andra hund när han blev kastrerad, men han fick stora skavsår ändå. Eftersom nakenhundar inte har någon päls att skava av, så är det ju huden som åker på det med en gång.. Men jag hoppas att ett foderbyte och smärtstillande salva (för att minska eventuell klåda) och en fet salva kanske kan få såren att läka bra (typ Jukon som jag använt till mina tatueringar och till svamp på tassarna tidigare).

Här är iaf mina sötnosar :)

Mysisa
0

Jag har sockar som passar på min PK, deras ben är mindre än en kines

minavitas.wix.com/kennel