Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 13163 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Hur lyfta/bära liten hund?

Hur ska man egentligen lyfta en hund (storlek: 2-3 kilo) för att det ska vara så enkelt, bekvämt och säkert som möjligt?

Jag är van vid att lyfta katter genom att ta högerhanden i armhålorna där fram och sedan ha vänsterarmen som stöd under rygg och rumpa. Men får inte rätt på det med hunden, som känns mycket "hårdare" i kroppen och dessutom sprattlar en massa. Han känner väl att jag inte vet vad jag gör Flört. Så, bäst att fråga, hur gör man egentligen?

Och ja, han har fyra starka ben som han får många tillfällen att använda.

[theotoft]
1

När jag lyfter min hund så sätter jag hela handen under hans mage precis bakom frambenen och tar den andra handen som stöd under rumpan. Detta funkar väldigt bra på min hund och jag tycker det är ett bra sätt att lyfta på eftersom det känns som att han får mer stöd än om man lyfter honom i "armhållorna" och eftersom han har blivit lyft i armhållorna förut och tyckt att det varit väldigt obehagligt och skrikit, vilket han inte gör när man lyfter honom på detta sätt utan hoppar gladeligen upp i famnen då! :-) hoppas du förstår hur jag menar! :-)

[dynamitella]
1

Typ såhär håller jag mindre hundar: http://typicalday.blogg.se/images/2011/img_0294-1_170009582.jpg

Om jag ska gå, så har jag oftast hundens rumpa vilandes på min höft, och handen på bröstet (som på bilden).

Eller såhär: http://www.echo-news.co.uk/resources/images/1935778/?type=articlePortrait

skotty
1

Jag lyfter mina genom att hålla handen på magent och två fingrar mellan frambenen, på bröstet.. Och ibland andra handen under rumpan, men det beror på hur jag bär dom. Speciellt den minsta som bara väger 1,9kg går det bära utan handen under rumpan. Kan ta bild imorgon och visa, så svårt att förklara.

Fridaaaa
0

Under magen och rumpan. Sedan ta den mot kroppen och ha handen över ryggen. Typ som när man lyfter en kanin ;) Så gör jag oftast i alla fall :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Letfors
0

När jag bär min lilla hund eller valpar så bär jag med en hand under magen(bröstkorgen) och om de sprtltar tar jag handen och håller i frambetnet som är närmats min kropp. Kankse inte de bästa men jag och Rut trivs med det! Innan jag flyrt säger jag lyft för att hon ska vara berädd på att snart komme hon att få åka upp i luften, det betyder alltså snart kommer du att få åka upp, men rut har nu kopllat order och nästan hoppar upp i famnen. Att göra så här är mycket bra om man har en hund som tycker att det är obrkävmt att bli buren!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Forest]
0

Jag har alltid sagt upp o sen lyfter jag upp hunden som #2 bilder men oxå kan jag hålla dom under bröstkorgen fast hålla dom framför mig. Detta med säga upp har jag tyckt varit bra hunden vet att jag kommer lyfta den då slipper man obehag det är ändå som en hiss för dom att åka. Sen så brukar dom lixom hoppa till lite själva o hjälpa till :)

Wand
0

Jag har aldrig hållit i en liten hund, men jag är så elak att jag lyfter upp min lite större hund emellanåt. Hon tycker dock inte något illa om det vad jag märkt. 

I sådana fall lägger jag armen om bröstkorgen på henne, bakom frambenen, och andra armen bakom rumpan. Antar att det går med bara händerna om det är en liten hund. Detta sätt funkar för mig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

russin
0

Enklast med en hund som kanske sprattlar är att lyfta med armen runt över ryggen och så hålla med handen under bröstkorgen. Då trycker du liksom hela hunden mot din egen bröstkorg, så den inte sprattlar loss. Då kan du använda den andra handen till att omfamna runt bringan framifrån. är du medFlört

Satum
0

Jag gör som #1 tycker det känns bra och har märkt att även hundarna tycker det är bekvämastGlad

monstermash
0

Vi fick bla lära oss hur man bär hundar på lektionen, och testa själva. På små hundar bör man göra som #1 säger, ena handen runt rumpan och den andra under magen. Sedan ska man ha hunden mot kroppen också.

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte ta lite bilder på hur jag bär min hund, men det blev inte så bra. Lite kanske man kan se. Han väger visserligen 4kg så han är ju lite tyngre än de hundar du syftar på. Vill jag ha extra stöd, och inte tar kort medans jag bärFlört, så håller jag höger arm under rumpan också.

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här kan jag också bära honom ibland. Super bra bild jag vetFlört.

Amandla
0

Små hundar och valpar lyfter jag alltid på samma sätt, ser ut att vara som på bilden i #11. Ena handen med ett grepp runt frambenen högt uppe så armbågarna hålls ihop och tätt intill hundens kropp och den andra handen under rumpan. På det viset kan inte armbågarna fläkas ut och hunden kan inte sprattla för mycket, extra viktigt med småvalpar så de känner sig trygga.

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för alla svar.

Jag försöker bära som i #12, men han sprattlar så mycket just vid själva lyftet att jag ibland inte vet riktigt hur han egentligen hamnar, hehe.

#8. Ska testa det!

Tillägg är förresten att jag inte burit hunden i armhålorna, det märkte jag direkt att det inte gick. Men jag har små händerna och får inte riktigt bra grepp över bröstet så ska testa med hela armen. Det blir nog bra :).