Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3135 ggr
jollycox
0

Hjälp att välja ras

Behöver lite hjälp med att välja ras, min mamma och syster har blivit less på mitt hund-tjat :P och själv blir jag inte klok på mitt velande.
Jag har några raser som jag är intresserad av och tycker passar mig men först vad jag söker.

Vad jag vill göra med min hund:
* Träna och tävla agility, måste inte nödvändigtvis ta mig i högre klasser utan vill tävla för att det är kul.
* Träna lydnad, mest för skoj men är hunden duktig så kanske det blir att tävla.
* Lära många tricks.
* Spåra(personspår och viltspår)

Hunden kommer få 1,5-2 timmars promenad per dag(kissrundor är inte inräknade), ca 1 gång i veckan kan det bli mer. Plus att jag kommer cykla och åka skidor med den.

Jag vill inte ha en hund som skäller mycket eller vill hälsa på varenda person den ser.

Jag är van hund, bor med fyra irish softcoated wheaten terrier, varav en är min(/min systers) och vi har tidigare haft en bichon frisé, så pälsvård är jag också van vid.

Det är vad jag är säker på nu kommer det osäkra.

Jag vill nog ha en liten/medel hund, under 52cm, dom är lätta att ta med, tar inte så stor plats, behöver inte stor bur. Men samtidigt så vill jag inte ha en liten hund utan en som är 40-50cm, för det känns som att det blir lättare att träna om man inte måste böja sig ner varje gång man ska ge godis och så. Jag vet inte helt enkelt, men under ca 52cm iallafall.

Jag vet inte om jag vill ha en klippras eller korthårig. Jag gillar att testa olika frisyrer(fast får inte för min syster) men ibland vill jag bara ha en korthårig, som när det är slaskigt, och jag gillar att dom(dom korthåriga hundraser jag har i min lista) har sånt smalt fint huvud.
Ibland gillar jag att pyssla med att klippa tasshåret, rycka hår ur öronen och kamma men ibland känns det bara jobbigt.
En pälshund skulle jag med största sannolikhet inte ställa ut, pga pälsen, men en korthårig skulle med största sannolikhet få ställas ut några gånger.
Jag har inga problem med att ta på täcke/tröja/overall på vintern eller när det regnar/blåser kallt.

Hundraserna jag är mest intresserad av:
Bichon frisé
Chinese crested dog
Cirneco dell’etna
Dvärgpinscher
Italiensk vinthund
Lancashire heeler
Podengo portugues liso pequeno
Prazský krysarík
Pudel
Russkiy toy
Whippet

Ni får komma med andra rasförslag och kommentarer om raserna ovan.

mvh / Beslutsångest :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Arcadia
0

Varför inte en Portugisisk Vattenhund? Verkar passa rätt bra! Underbara hundar - positiva, friska, intelligenta. lugna inne men full fart ute. Om man vill ha den i bruksklippning eller ej är ju frivilligt. Lite humor är nog bra att ha för upptåg bör man vara beredd på Tungan ute

jollycox
0

#1 Jo jag har funderat på den, senast idag :P men den känns lite för stor.

Arcadia
0

Tikarna är ju bara runt 50 cm. Inte så stort, Annars Bedlingtonterrier kankse. Lite speciellt utseende, men till agility bör de passa bra. Mycket hopp och studs i dem. Kul hundar och lite "mildare" än terriers i allmänhet som jag förstått det hela.

LLLINN
0

Ovanliga hundraser du kollat på, jag kan ju typ ingenting om nån av dom Skrikandes. Men Pudel och Lancashire heeler tror jag iallafall kan passa jättebra! En annan hundras som jag hade i tankarna när jag läste är Finsk Lapphund Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

JLNordin
2

Det känns som att dem raserna du funderar på ändå är väldigt små men i texten fick jag känslan av att du ville ha hund i typ kelpie/berger des pyrenees  storlek :P och en lite lugnare kelpie kanske kunde passa förutom att de kan vara väldigt krävande och älskar allt och alla så kanske inte ändå..

jollycox
1

#3 Jag gillar inte utseendet(klippningen) på bedlingtonterrier. Och en sak jag glömde skriva är att jag vill inte ha en terrier. Det räcker resten av livet med dom fyra vi ha nu. Flört

[Forest]
0

Kul att du har med Pudel i listan. Har du tänkt på vilken storlek du vill ha på pudel? Jag skulle faktist tipsa dig om kolla in på mellanpudel :) Jag arbetar oxå med mina men helt hobbynivo, Enja har valpar nu om du vill ha dvärgpudel Flört Inne på pudel kan du läsa mer om pudel och även ställa fråger om dom där inne :)

jollycox
0

#4 Ja jag gillar ovanliga hundraser Tungan ute
Nja är inte så förtjust i finsk lapphund, och det känns som att dom drar in massa grus Flört Mamma känner en uppfödare och hade vi inte haft så många hundar hade hon skaffat en sån.

#5 Ja kring den storleken (40-48) tycker jag är en perfekt storlek(våra hundar är 40, 44, 48 och 52) men kelpie är alldeles för krävande för mig.

JLNordin
0

#8 det var det jag tänkte :P  men jag ska tänka lite till och se vad jag kmr på ;)

jollycox
0

#7 Jag har varit inne på en pudel länge och främst dvärgpudel, kanske en större dvärgpudel. Men så har jag fått för mig att dom kan vara skälliga. Skäller dina två ofta?
Jag har sett att söta Enja har blivit mamma. Om det inte hade varit så långt bort så hade jag övervägt. Flört

[Forest]
1

10 Donan skäller men henne har vi inte haft från valp så hon har inte samma trygghetsgrund, detta jobbar vi på och hon är mycket bättre nu. Men visst hon larmar när någon kommer in på våran gård (bakgård) och knackar på dörren hon är toypudel. Enja onej hon larmar bara när någon knackar på dörren men inte annars. Skäller vid lek det gör hon med det gör flera andra av hennes kompisar oxå Enja är liten dvärg. Men jag tycker inte de är små gläffsiga hundar :) Det är allså mer än träningssak :)

Arcadia
0

#6 Kan förstå det. Jag valde bort Bedlington själv efter lite tänk. Mest pga av terriertemperamentet kombinerat med Whippet… Utseendet vänjer man sig vid, eller så klipper man vovven som man själv vill!

Pudel passar nog bra - en mellanpudel kanske. Jag gillar inte Pudlar pga barndomserfarenheter och tyvärr sitter de i. Förnuftsmässigt vet jag att Pudlar kan vara jättetrevliga lagom hundar.

Lycka till med rasvalet!

Ps Bichon Frisé hade mina vänner. En liten småhund som mänga älskar men som inte passade mina vänner då den hade svårt att hänga med på deras fritidsaktiviteter. Hade nog passat bättre som lägenhetshund i stan. Friluftsliv var inget för den vovven.

hamis
0

Jag skulle rekommendera Australian Shepherd. Kan användas till allt. :)

LLLINN
2

#13 Skulle inte rekommendera Aussien, alldeles för krävande Förvånad

8/5-13 & 1/6-13

hamis
0

#14, På vilket sätt tycker du att dem är en krävande ras?

jollycox
0

Aussien är alldeles alldeles för krävande för mig.

LLLINN
0

#15 De kräver nästan lika mycket mental stimulans som Border Collien, måste få arbeta flera timmar om dagen

8/5-13 & 1/6-13

hamis
0

Nej.. där har ni helt fel. Dem behöver inte arbeta fleeera timmar om dagen. Visst behöver dem aktivering, men dem behöver en av och på knapp. Tom dem i eliten har en dag som dem inte tränar exempelvis. Man måste lära dem av och på knapp också och inte aktivera jämt för då blir dem överaktiverade och kräver att man ska aktivera dem jämt.

jollycox
0

Jag vill hursomhellst inte ha en aussie, alldeles för krävande för mig och är den inte för stor också?

hamis
0

Min är 53 cm hög och väger runt 20 kg. Dem varierar ju i storlekarna beroende på vilken uppfödare man väljer. Utställningslinjerna brukar oftast vara lite kraftigare / större aussies. Medan brukslinjerna brukar vara smidigare, mindre och smäckrare. Men allt varierar.

Ulrisa
1

Jag har en mini aussie (american shepherd heter dom numer) tyvärr har de fått dålig kritik här inne på forumet, att de är nervösa m.m. Jag har träffat flera stycken nu och det stämmer inte överens med de jag träffat. Och absolut inte min egen. Min hund skäller aldrig, väldigt lättdresserad och social, älskar människor men springer aldrig fram innan tillåtelse från min och den andres sida. Rasen är ingen soffhund men heller ingen hund som måste ha super aktivering hela tiden. Vi är ute mycket här hemma (bor på landet) och vår hund är med oss överallt där det går, vi tar ett par långa promenader i veckan och så tränar vi lydnad annars springer hon runt med barnen här på gården ( följer dom överallt) jag älskar denna rasen, jag vet att alla inte är som min hund men ville ändå slå ett slag för rasen då de är så himla goa och så vill jag försvara dem för deras dåliga rykte här inne. Min hund är ca 36 cm hög och väger 9 kg.

Hoppas du kommer fram till en hund som passar dig oavsett ras, lycka till i hund jungeln :-)

Michaela-N
0

#21 Med Miniaussie vet man inte direkt vad man får oftast, det finns inget som kan styrka att det är en renrasig, eftersom de inte stambokförs i SKK. Men jag har för mig att det går i USA, blir väl lite som med pitbull antar jag.

jollycox
0

#21 Jag känner lite som #22 man vet inte riktigt vad man får, och så ses det som en blandras iomed att man inte kan regga i skk. Jag tror säkert att många individer är superhärliga hundar men inget för mig. :)

Ulrisa
0

Minin är en aussie fast avlad på små individer, de har klarat steg 1 i usa som innebär att de nu fått ett eget namn. När de blivit godkända som egen ras i usa (vilket de är på väg att bli) så kommer de så småningom även bli godkända av skk. Men detta att de ännu inte blivit godkända här i Sverige har för mig ingen större betydelse, jag ville slå ett slag för rasen på grund av deras härliga personligeter så länge man inte tänkt ställa ut sin hund fungerar den utmärkt till framför allt agility och lydnad ;-)

Ulrisa
0

Ok, nej vill du ha en hund som är reggad i skk så förstår jag dig :-) hoppas du hittar din hund snart, lycka till.

[Forest]
0

23, Om du funderar iaf på pudel så kan du skicka ett PM jag vet om flera som föder upp fina harmonsika pudlar och där ufd gör något med sina egna hundar oxå än bara avlar o ställer ut Flört

vallhund
0

# 21 Rasen heter numera

Miniature American Shepherd

http://www.mascusa.org/

kl

Om kelpie är för krävande för TS så lär oxå berger des pyrénées vara det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jollycox
0

Just idag vill jag ha en korthårig hund, det regnar och är massa grus på vägarna, fick duscha av min hunds tassar och under magen, hon var alldeles grå.
Jag vet inte om jag skulle sakna att ha pälsvård om jag skaffade en korthårig hund..

jollycox
0

Putt
Ingen som har något att säga om raserna jag är intresserad av. Jag vet att det finns folk här inne som har några av dom raserna, synd att dom inte verkar kika in på denna tråd. Jag har nästan uteslutit whippet och italiensk vinthund, med sorg i hjärtat.

Viccan92
0

Har du funderat på amris. Kan utan problem hänga med på allt du vill göra. Dessutom som du säger kan man prova lite olika frisyrer tycker själv att det är roligt. Man kan ha dem korthåriga om man vill det eller långhåriga. Min hund är alltid jätteglad och är gärna med på allting. Agility och spår älskar han men han kan även ta det lugnt om jag har lust med det.

Ang Chinese Crested dog. Kanske inte rätt ras om man vill cykla och åka skidor då får man ju ta hunden i en väska eller något istället. Men det är väldigt härliga hundar dem med om man hittar rätt uppfödare.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

NathalieT
0

Lagotto romagnolo tycker jag passar jättebra!

Superhärliga allroundhundar som älskar att vara med sin ägare oavsett vad ni gör :)

jollycox
0

#30 Nej den har jag faktist inte kollat på, utseendet(utställningspälsen) tilltalar mig inte men som du säger så kan man ju klippa den som man vill. Läste lite snabbt om den på skk och den verkar ju toppen. Ska läsa vidare om den. :)
Man får ju cykla i hundens takt, jag tror det funkar. Och med skidor så tänkte jag att hunden bara springer brevid. :)

#31 Läste snabbt på skk om lagotton och den låter ju också toppen. :) Det enda är allt hår i ansiktet :P men det kan man väl klippa kort? Skulle helst vilja klippa bort skägget och luggen på min hund men min syster vägrar låta mig göra det. ;)

Viccan92
0

#32 Det finns dessutom två som bloggar som har två amrisar var så man kan se hur dem är i hemmet. Säg till om du vill ha länkarna.

Tänkte bara för jag måste cykla ganska sakta för att min hund ska kunna trava bra så kan knappt tänka på hur det blir med en mindre hund.

jollycox
0

#33 Du får gärna skicka länkarna. :)
Jo det är klart, att kunnna cykla med hunden är dock inte så viktigt, är den för liten får den åka i cykelkorg.

ms-mee
0

Pudel! Vill du ha den korthårig, klipp den. Vill du ha lång päls, spara ut! Glad
Glad hund som är med på allt

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Mysisa
0

Av de raser du räknar upp har jag erfarenhet av prazskyn, dpn och kineser, alla tre går utmärkt att använda till de du vill + att ingen av dom blir direkt galen av en inne dag då och då.

Men alla tre är jätte små, min super duper jätte stora prazky är 28cm min super duper jätte stora dp som jag hade var 35 cm, en kines är inte större än så dom heller. Sen har ju ingen av dom speciellt mycket päls att leka med, om du inte väljer en ccpp så klart.

Dp är en ras som är svår att hitta bra hundar ifrån, många är nerviga osv pga hård avel skulle jag gissa. Det är ett problem som jag aldrig hört talas om hos "storebror" pinscher som också passar bättre i storlek efter dina krav. Men så har dom ju ingen päls att frisera heller

minavitas.wix.com/kennel

jollycox
0

#35 Pudel har länge legat på topp 3(tillsammans med bichon och chinese crested) men sen blev jag lite orolig att dom skäller mycket och då slutade jag tänka på dom, men nu känns det som den perfekta rasen. :)

Viccan92
0

#34 www.fyrfotingar.blogspot.se Hon har visserligen dataproblem men kollar du runt lite så hittar du säkert något intressant.

kompismedflock.blogg.se

Just det kom på denna uppfödaren med så skriver dit den med.

charlitas.blogg.se

ms-mee
0

#37 Vi har en mellan och en liten stor. Mellankillen är skällig, men det är för att han inte fick lära sig att det inte var okej. Den andra skäller bara när det kommer någon innanför dörren eller när han busar.

Så jag säger som Forest. Det är lätt att lära dom att inte skälla :)

Jag röstar på mellanpudel!

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

NathalieT
0

#32 Klart man kn klippa det kort om man nu vill det och inte ska ställa ut :)

jollycox
0

#36 Prazskyn och dpn har jag inte läst så jättemycket om, mer än att dom verkar passa mig och är himla söta. Kinesernas utseende älskar jag, har träffat en men den är väldigt väldigt försiktig och typ feg.

#38 Tack.

Har kikat mer på både amris och lagotto och kommit fram till att ingen av dom är en ras jag vill ha, dom verkar helmysiga men tilltalar inte mig.