Ägarbyte ej gjort
Jag är så arg att jag kokar snart. Har som sagt omplacerat en hund för några år sedan och nya ägaren vägrar skriva på ägarbytet. Skickat ut två ägarbyte papper till henne men utan resultat. Har även pratat med henne på telefon där hon bedyrade att hon skulle skriva på. Tittade på hundens chipp på jordbruksverket och hunden står fortfarande på mig. Är det så svårt att skriva under och skicka? Kan jag göra nåt för att fixa detta?
Som sagt, vill inte stå på en hund jag inte har hemma.
Kontakta jordbruksverket och säg som det är.
Har du kopia på överlåtelsen/kvitto så går nog allting supersnabbt - men annars får du väl bara förklara läget.
#1 Jag har tyvärr slarvat bort köpeavtal i flytten.
Dom kan inte skriva över hunden såvida jag inte har personummer på nya ägaren vilket inte går att luska fram.
Då kan det vara svårt …. samtidigt har ägarbeviset på jordbruksverket ingen juridisk betydelse.
#3 Fast jag vill inte stå på tre hundar när jag bara har två. Skulle vara trevligt att få ett avslut med.
#4 Det förstår jag fullständigt …. men har inga ideér på hur det skulle gå till att ändra …. förutom att prata med kvinnan igen
#3 Det har det väl? Om något händer hunden (bett eller vad som helst) så är det väl ägaren som får stå för kostnaden. Plus att om hunden skulle försvinna, skulle den inte hitta tillbaka till sin ägare.
#6 Ja det är det jag tänker på. Om den rymmer och någon hittar den, kollar chip så kommer den hit istället för till nya ägaren. Vore fel det.
#6 Och så är jag rädd att nya ägaren kanske säger att hon inte alls äger hunden och så åker jag på att betala veterinärvård. Vore hemskt!
När jag sålde en hund för hyfsat många år sedan nu, hände något som jag inte räknat med. Kvinnan köpte hunden, verkade jätterar, betalade, åkte hem ….. dagen efter såg jag hunden ute på blocket. Jag ringde polisen och ville anmäla. Eftersom jag inte skickat in ägarbytespapprena (som jag krävde underskrift på, och sa att jag skulle ombesörja att skicka in) så var väl hunden juridiskt fortfarande min? Nej sa polisen, ägarregistret på jordbruksverket har ingen juridisk betydelse alls. Det funkar alltså inte som bindande ägarbevis, utan bara som registrering, den uppgiften fick jag.
Skulle hunden hittas etc. och de hör av sig, så är det bara att säga att du sålt hunden.
#9 Fast bortkomna hundar brukar ju anses tillhöra den som står på hunden på jordbruksverket? För det är ju i hundegistret polisen/veterinären söker efter chippet.
#9 Jo, men skulle de höra av sig, så räcker det att berätta att man sålt hunden. Du har ju namn och telenummer till den nya ägaren?
Det enda hon går minste om är att om hunden kommer bort och hittas så är det dig dom kommer kontakta, samt att det finns chans för strul med försäkringar när ID-märkningen står på fel person.
Men jag tycker ändå att du skall ge det en chans att ringa SJV och höra hur dom resonerar, i en annan tråd på I-fokus diskuterades ägarbyte och där en användare påstod att h*n hande kunnat byta ägaruppgifter enbart med ett telefonsamtal utan att behöva underskriften från den gamla ägaren.
Tycker det låter för enkelt, men det kanske beror på vilken handläggare man kommer i kontakt med.
≧◔◡◔≦
Nya ägaren låter resonlig när du pratar med henne?
Det kan ju finnas saker i hennes liv som är komplicerade som gör att hon prioriterar annat just nu. Synd att döma nån tycker jag.
Ring henne igen och erbjud dig hjälpa henne med uppgifterna. Be då om hennes personnummer så fixar du det åt henne som en tjänst och avbelastning.
Ägarbytslappen ska helst skickas in dagen då bytet/försäljningen träder i kraft, helst gärna då av försäljaren eller tillsammans.
Fråga om hon har en försäkring på hunden också… om inte, erbjud dig hjälpa henne med det också.
I "värsta fall" kan du ge hennes uppgifter till SKK/jordbruksverket så får DE ringa upp henne och "pressa" henne lite. Det kan ha mer tyngd.
Jag hoppas det kommer gå smidigt.
Har du namn och adress, så borde du kunna kontakta skattemyndigheterna för personnummer. inte helt säker, men tror det ska kunna gå så länge det inte handlar om skyddad identitet.
Annars ber du helt enkelt bara Jordbruksverket ta bort hunden från dig - så står den som ägarlös.
Jag har själv en hund som jag fortfarande står som ägare på hos SKK (och säkerligen även hos jordbruksverket). En hund som för rätt många år sedan flyttade tillbaka till uppfödaren och fortfarande bor där - men jag orkar inte bry mig. Det är liksom inte jag som drabbas om något händer, för jag har hur många vittnen som helst om att hunden inte bor här.
Finns liksom inte intresset hos den som verkligen äger hunden, så är det deras ensak - jag äger inte hunden längre.
På min förra hund står förra ägaren fortfarande kvar på SKK, (fast hon är död sen två år tillbaka), det var bara för att jag inte visste om att hon var registrerad i SKK (brydde mig inte om att fråga) och vem som står i SKK spelar väl ingen roll, många hundar står där som ägarlösa men har en ägare i JBV