Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7798 ggr
[schäfernronja]
0

Golden Retriever

Hur är det att äga en Golden? Hur långa promenader och hur mycket aktivering kräver en sådan hund?

Är det något speciellt man bör tänka på innan man skaffar en golden?

Vilka sjukdomar och problem är "kända" hos rasen?

joheck
0

Lämnar en tass här, då jag tycker att det är helt underbara hundar och gärna lär mig mer.

Vattnadal
2

Det är en helt underbar ras, mjuk, vänlig, du kan använda den i så gott som alla hundsporter, den har en på-knapp och en av-knapp och är så där härligt svenskt "lagom".

Vill du ha en golden att jobba massor med, vänder du dig till en jaktkennel. Då får du en hund som är lite lättare byggd, ofta mörkt färgad. De har massor av energi, mer på än av, om man säger så.
Där får du troligen en hund som inte bara vill ha en ölång promenad dagligen, utan även träna och jobba med huvudet mycket.

Sen har du den showavlade, kraftigare byggd, ofta ljusare, närmare cremevit än golden. De måste fortfarande ha en riktig långprommis dagligen, men kräver mindre än en jaktgolden.

Sen finns det de som avlar DP, dual purpose, där hunden ska gå att använda både i ringen opch på jakt. Vissa säger dock att du får en hund som är halvdålig i båda. Flört Det finns även de som avlat på golden sen länge på mer "allround", dvs du kan jaga, träna lydnad, agility eller vad som passar dig bäst.

Golden har problem med höfter/armbågar. Kolla därför noga upp föräldrar, syskon, tidigare avkommor och något led bakåt på avelsdata. Är alla hundar fria från problem är chansen stor att man får en frisk hund. Samma gäller ögonsjukdomar. Kika på rasdata, och är det fritt, satsa!
Nu har cancer ökat i rasen, men det tror jag stämer in på alla raser. Min åsikt är att det nog är mer foderrelaterat. Det är så mkt e-ämnen och tok i hundmaten, att det blir mer och mer som dyker upp i sjukdomsväg.

Vad man ska tänka på…

Golden är en ras som vill jobba, men ofta är nöjd bara den får vara med. En riktig promenad om dagen förutom rastningar, kanske jobba lite med apportering, spår, trick, lydnad ed några dagar i veckan.

Min tik är nu 3 år. Hon fungerar som gårdshund, dvs håller koll hemma, vaktar gården, hjälper till att kolla djuren, leker  jaga och brottningslekar med huskyna 30-180 min varje dag. Hon får rastningar och promenad eller cykeltyr. Hon är även med mig på jobbet (butiken Draghundcenter) där hon sover på kontoret, hälsar på kunder, tuggar ben eller har sönder leksaker. Vi kör blodspår, lite vardagslydnad, drag och sen leker vi lite med apportering.
Känner hon sig understimulerad talar hon om det tydligt. Vi brukar då oftast lägga ut 6-7 dummys i kök/hall/vardagsrum od, sen får hon hämta in dem, och så en omgång till, sen är hon nöjd.

De fäller, så räkna med att borsta. Utanför fällniongen borstar jag en gång i månaden. Under fällning, helst lite varje dag.
Det är bra att ta det lugnt med tuffare motion och riktigt långa promenader till de är närmare året.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

joheck
0

#2 Låter helt fantastiskt! Utställningsgolden har de en massa päls?

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte pälsmängden är så extremt olika på de olika linjerna. Vissa torkar fort, andra långsamt. Torkar pälsen för sakta kan de få problem med hot spots, fukteksem.

Här ett foto på min tik, som är en sån där lagomn allroundhund, varken extremt jaktavlad eller utställningsavlad. Hon poserar med en nomesele till webshopen…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LLLINN
0

Ska du skaffa Golden Erica Skrattande? När isåfall?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Rafflan
0

Jag hade en utställnings golden, krävde ingenting.
Gick normalt 30 min morgon, 15 min lunch + löst på gården, 15 min när vi kom hem från skolan och 30 min-1 timme på kvällen :)
Ibland gick vi 2 timmar på kvällen.

På sommararna kunde han ligga hela dagarna och slöa på gräsmattan vid sommarstugan och gå ca 2-3 korta promenader. Så aktiverings mässigt krävde han inget.

Negativt: rasen har fått ganska lätt att gå upp i varv och stressa och dem har problem med höfterna.
Fäller mängder med hår om man inte håller efter pälsen ;)

Helt fantastisk ras;)

[schäfernronja]
0

#5 Haha näää men är väldigt intresserad av rasen och skulle vilja ha en i framtiden Skrattande

Tack för era svar! :) Låter verkligen som perfekt ras för mig, faktiskt! Glad

LLLINN
0

#7 Jaktgolden då eller Glad?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[schäfernronja]
0

#8 Ja, precis :)

joheck
0

Själv blev jag himla sugen på en utställningsgolden nuKyss. Jag vill ju ha en hund som är stor nog att dra "vagn" med kaninen (franskvädur på 5kg+) och är lite kär i just golden. Nu drömmer jag mig bort, måste jobba med hunden jag har innan det blir en tillOskyldig.