Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2470 ggr
TeamRajtantajtan
0

Klara av border collie

Hej! Detta inlägg vänder sig mest till de som har border collie..  Jag undrar om ni tror att jag skulle kunna ha en BC? Här är det jag skulle kunna "erbjuda": *Agilityträning hemma, varje dag skulle funka. *Agilityträning på brukshundklubben, några gånger i veckan. *Dagliga långa promenader. *Valla, någongång i veckan.   Vad tror ni?

[Sarahansson1]
0

Har ingen BC men att köra agility med den varje dag låter inte som ngt bra i mina öron. Då BC och alla vallhundar lätt kan komma upp i stress. Däremot att spåra är ngt som är jättebra för hunden.

LLLINN
0

Håller med #1, agility varje dag hemma + flera gånger i veckan på BK låter som något en BC skulle bli stressad av. Kanske agility på Bk 2 ggr i veckan och agility hemma 2 ggr i vecka? Sen utöver det kan du testa viltspår eller personspår 1 gång i veckan, och lite andra kul nosövningar (uppletande m.m.)

Kan ingenting om BC så jag vågar inte svara på om det är tillräckligt!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

EmelieKelly
0

Hur långt är långa promenader? ;) Själv kan jag inte vara ute mer än 3 timmar på en vardag eftersom jag går i skolan, annars skulle en BC vara underbart att ha!

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

russin
2

Inte bara stressande med agility varje dag, utan även en stor slitage-och skaderisk.

För min del är BC en vallhund som behöver valla ofta och inte bara en gång i veckan tyvärr. Finns nog helt klart bätre raser för det du tänker digGlad

[theotoft]
0

Tollare kanske skulle vara något för dig? :) Håller med om agility 7 dagar i veckan är nog inte så bra men 2-3 gånger i veckan kanske. :)

Rafflan
0

Om du går långa promnader + att hunden verkligen får valla någon/några ggr/vecka i dem närmsta 10 åren så tror jag helt klart det funkar.

Dock e folk duktiga på att följa sånt dem första åren kanske och sen rinner det ut i sanden…

Renor
0

Vallningen är ju det ursprungliga området och uppgiften är väldigt krävande mentalt för hunden. Därför föreslår jag långa promenader och någon form av lydnadsträning eller annat tankearbete. Agilityn är ju främst fysiskt krävande, eller vad säger ni?

LLLINN
4

Kanske en bruksavlad Aussie? De kräver ju inte vallning men det är ju skitbra aktivering även för dom Glad

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#8 Agility är även mentalt Glad

Vet flera som inte vallar tre gånger i veckan (tex) utan en gång ungefär, så tror det fungerar jätte bra. Dock inte agility varje dag Glad

LLLINN
0

#9 gissar att det var menat till #7 Tungan ute?

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#10 Oops så fel det kan bli Skäms

Rafflan
0

#9 agility är inte i närheten av tex spår när det gäller mental träning. Agillity är knappt en aktivering enligt mig, det är mest för kul. För man kör sällan speciellt länge = inge fysiskt, och det är ganska lätt för hunden om den har den naturligt = inte speciellt mentalt krävande.

Spår är betydligt mer mentalt krävande ;)

TeamRajtantajtan
3

Men asså jag menar självklart inte att jag ska köra agility varje dag, jag menar att jag har tillgång till det varje dag :P Självklart att man inte kör agility varje dag :o

LLLINN
0

#12 Måste få säga emot dig. När man tränar Agility på högre nivå kan man säkert göra träningspass på uppåt 1 timme - det blir rätt mycket motion!

Och även när man lär in nya moment som vippbrädan och slalom - det kräver rätt mycket mentalt. Inte lika mycket som spår, men tillräckligt för att hunden ska bli hyfsat trött Glad

#13 Vad bra, men skönt iallafall att ni har tillgång till det varje dag!

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#12 har aldrig påstått eller jämfört med att lägga ett spår, men det kräver mentalt. För hunden måste både springa och lära sig saker, samt hålla koll på hur man handlar osv. Agility är det enda som hittills tröttar ut min fröken iaf, och vi har testat en hel del Flört

Rafflan
0

#14 kanske bara mina hundar som vart för smarta och taggade, men efter ett spår så har dem vart lugna, efter agillityn kan dem gärna köra ett pass till ;)

Man lär ju bara in nya saker 1 gång, sen repiterar man dem ju bara så hunden blir bättre och bättre och snabbare och snabbare, det är ju inget "nytt" bara nya vägar och repition för att finslipa (när hunden redan kan alla olika moment)

[Driva]
1

#12 jag håller inte med heller. Min hund blir också väldigt uttrötad mentalt på vår agilitypass. Det är väldigt mycket hon måste hålla koll på och hålla i huvudet när vi kör agility, så man kan inte köra speciellt länge med henne.

[IsabelleA]
6

Vad jag vill förmedla med denna text är att medfödda instinkter inte alls är att leka med. Och många Border Collie ägare förstår inte att VALLNING KAN INTE ERSÄTTAS MED ANNAN "MENTAL STIMULERING". Punkt. Motivationen till att hämta och förflytta boskap är hög. Och kommer alltid att vara hög. Och kommer alltid att finnas där. Och kommer aldrig att kunna ersättas med till exempel agility eller sk. "bollvallning". 

Vad är medfödda instinkter och hur gör man för att använda dem? 

Border Collien har medfödda vallinstinkter. Det är alltså motivationen till att utföra ett visst beteende som gradvis ökar då hunden inte får valla. Agilityträning och spår är inlärda beteenden som inte alls styrs av samma motivationsgrad. När det gäller inlärda beteenden ökar motivationen pga. en retning. Retningen kan i detta fall vara ett agilityhinder eller att matte håller upp en boll. Annars sätts inte motivationen till att utföra ett beteende igång. 

Däremot när det kommer till de medfödda beteenden finns motivationen alltid där tills den "mättats" för stunden. Detta är olika beroende på individ.
Om motivationen till att utföra ett visst beteende (att valla) ökar kraftigt på grund av att hunden inte fått utföra beteendet kan sk. tomgångshandlingar spela in.

En tomgångshandling är då hundens önskan att utföra ett beteende blir så pass stark att hunden börjar utföra beteendet utan (i detta fall) får att förflytta. = Hunden börjar valla annat. (Bilar, barn, cyklar, bollar, katter osv.) Vilket i slutändan inte är så charmigt då hunden helt sonika börjar nafsa dina grannbarn i hasorna för att "fåren" i hundens ögon inte förflyttar sig.

Ett annat exempel på tomsgångshandling kan vara då en hanhund står bredvid en löptik i höglöpsveckan. Tänk dig att hanhunden är kopplad men inte kommer åt löptiken. Frustration och motivation till att producera sig blir då såpass hög att hanhunden börjar jucka i luften. 

Att inte få utföra önskade beteenden leder även mycket till stress, hög förväntan och en otrolig frustration. Vilket i sin tur kan leda till bteende problem. Långvarig stress leder oftast till många överslagshandlingar vilket innebär då hunden står och velar mellan att urföra två olika beteenden. 
= Motivationen till att utföra de två olika beteenden är lika hög - då spelar ett tredje beteende in.

Till exempel vid hundmöten. Border Collien väljer mellan att valla den kommande hunden (då motivationen av att valla är så hög att det kanske sker en tomgångshandling) eller att bli vek och undika hunden. Istället gör Border Collien utfall mot hunden vilket är överslagshandlingen.
Det kan här ske en till överslagshandling om matte tar tag i Border Collien. Kanske i nackskinnet eller i jumsken för att försöka få stopp på hundens fasoner (som matte egentligen skapat själv genom att från början inte låtit sin starkt utpräglade vallhund få utlopp för sina medfödda beteenden). Hunden kommer här välja mellan att sluta göra sitt utfall eller att fortsätta vilket leder till att hunden helt "sonika" angriper föraren som helt enkelt är "helt oskyldig" till hundens beteenden.

SOMSAGT - Vad jag vill förmedla med denna text är att medfödda instinkter inte alls är att leka med. Och många Border Collie ägare förstår inte att VALLNING KAN INTE ERSÄTTAS MED ANNAN "MENTAL STIMULERING". Punkt. Motivationen till att hämta och förflytta boskap är hög. Och kommer alltid att vara hög. Och kommer alltid att finnas där. Och kommer aldrig att kunna ersättas med till exempel agility eller sk. "bollvallning". Tyvärr. Välj en annan ras om man inte aktivt kommer valla med sin Border Collie - eller sätt er in i vad det är för instinkter vi har att göra med.  

Må gott.