Alkolist med hund...vad göra?
En granne till min mormor har en BC på 4 år som hon fick för 2 år sedan. I början gick det bra, men kvinnan är alkolist och har det senaste halvåret börjat dricka igen. Härom dagen blev kvinnan gripen för grovt rattfylleri, men fick komma hem igen samma kväll. Under tiden kvinnan var hos polisen gick min mormor över för att titta till hunden, och hittade den i huset bland berg av ölburkar och vinfalskor. Troligen hade den varken fått promenader eller mat på ett tag för den var rätt smal och såg allmänt ovårdad ut och gjorde ifrån sig så fort han kom utanför dörren.
När kvinnan sedan kom tillbaka på kvällen tog hon hunden, och har inte gått att kontakta sedan dess. Hunden har alltså inte varit ute sedan i lördagskväll och allt matten gör är att ligga inne och dricka.
Nu till min fråga: Vad gör man i en sånhär situation? Hon har inga direkta anhöriga som kan ta hunden, och polisen verkar inte ha några planer på att ta den från henne. Min mormor har försökt att prata med henne, utan framgång. Finns det inga lagar om att ta hunden i en sånhär situation? Hatar att sitta här och veta att hunden inte mår bra utan att kunna göra något alls……
Man ringer till Länsstyrelsen, som åker ut och gör en koll om hundens skötsel.
Tack!
Tyvärr är det alltför vanligt att missbrukare har just hundar.Myndigheterna verkar heller inte agera utan tycker tydligen att det är helt ok att låta sitt djur fara illa.
Det är bra att du och din mormor reagerar och visar att ni inte tycker det är i sin ordning att ha djur om man inte klarar av att sköta dem.
Vet inte hur man ska gå till väga men jag skulle nog försökt att ringa till djurskyddsföreningen för att be om råd.Ni har tydligen varit i kontakt med polisen utan framgång vad jag förstår.
Saken är ju den att hon som missbrukar också behöver hjälp och problemet är ju att få henne inse detta.Det är ju väldigt känsligt att kritisera hur andra sköter sig själv och sina djur,men något bör ju göras tycker jag.
Hoppas allt fixar sig.
Vi träffade henne nästan precis efter jag skrev inlägget, nykter. Så nu är väl perioden över för den här gången. Brukar dröja någon månad till nästa. När hon är nykter tar hon väldigt bra hand om hunden, kan bara inte fatta hur hon bara kan glömma allt när hon dricker. Min mormor försökte prata med henne (tänkte att det skulle vara skillnad när hon var nykter) men tyvärr fick mormor bara ett "Tack för omtanken jag måste gå".
Trots att hon är nykter nu så måste det ju göras något, ska se om vi kan få tag på någon på länsstyrelsen eller djurskyddsföreningen som kan hjälpa till.