Så späänd :/
Hej! alla vet ju att jag är hundrädd men på tisdag så kommer jag att vara med min bästa vän hemme hos henne! hon har en liten pudel och en kenesisk nakenhund……………… hon säger att de skäller och hoppar på en! är jätte rädd men ska tvinga mig själv att träffa de för att jag ska koma över min hundfobi.. :(
Tips på vad jag kan göra när de hoppar på mig!?
MVH/ Jana
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
jag tycker helt enkelt inte att hon ska låta dom hoppa på dej.
Ignorera dem helt. Låtsas som de inte finns, då kommer de heller inte ödsla någon tid på dig.
Vågar du nudda dom med händerna? För annars kan du bara putta bort dom. Säg också till din kompis att du är hundrädd så hon kan ta bort hundarna :)
Kraam från Ryttarensofia!
1# tycker jag med, ska be henne att ta bort hunden om den hoppar upp tror jag
2# Går inte riktigt jag kommer typ att börja böla ;)
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
3# Ja det vet hon men det är jag so vill komma över mitt hundfobi, det går inte att alltid ta sig ifrån hundar! nja.. det känns typ att de ska hugga mig i händerna :(
Jag är inget proffs på hundrädda, men jag försöker :)
Men eftersom hundarna din kompis äger är små så är det nog lättast att börja småklappa på dom lite. Be din kompis vara med, så hon kan agera om hundarna blir busiga och vill naffsa. Titta på när din kompis leker med hundarna så ser du att hundar är roliga och det är roligt att busa med de. Tillslut kan du kanske också busa tillsammans med de små hundarna. Det är nog en bra grund, att komma på att hundar är snälla och brukar inte vela något illa :) Förstår du var jag menar? :)
Kraam från Ryttarensofia!
6# Ah jag förstår tack för ditt svar!ska försöka göra det!
Ingen hund ska hoppa på främmande OM inte personen i fråga har sagt att det är okej såklart. Speciellt inte om hon vet att du är hundrädd.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
8# Ja… men hon sa att pudeln verkligen inte lyssnar på de när det gäller främmande människor! :(
#9 Då tycker jag att dem ska låsa in hunden i något rum då eller träna hunden bättre i så fall. Det är ingen ursäkt.
10# Jag har varit hos henne 4gånger och de har låst in hunden men nu är det liksom jag som vill tvinga mig själv.
Du kan väl be din kompis ha på dom halsband och att hon håller dom nere på golvet i halsbandet så att du kan hälsa, och dom inte hoppar på dig?
Mvh Jenna
#11 Jo men hundrädslar blir inte bättre av att du träffar hoppiga hundar som inte lyssnar tror jag.
Kan ni inte mötas utomhus så att du kan ta avstånd om du känner för det och hundarna kanske inte blir fullt lika ivriga som när nån kommer på besök hemma?
≧◔◡◔≦
12# Ska fråga henne! :D tack för tipset!
Jag funderade över att om hion inte kunde bära hunden tills den har lungnat ner sig och så får jag klappa sen?
Jag fick en ny bekant som var väldigt hundrädd och jag hade 2 hundar: 1 schäfer och en phalene.
Men vi gjorde så att när hon kom så beordrade jag mina hundar att sitta en bit ifrån ytterdörren innan hon kom in så att hon fick komma in i lugn och ro (lyssnar inte hundarna på det så tycker jag man ska ha dom kopplade till en början) när vi hade hälsat och hon hade kommit in ordentligt och fått ta av sig så tillät jag hundarna att hälsa/lukta (jag hade bett henne innan att inte bry sig om hundarna dvs inte klappa, prata eller titta på dom) en snabb sväng på henne. Efter det sa jag till hundarna att nu är det bra och vi gick in i köket och satte oss. Det var min uppgift som hundägare och vän att se till att mina hundar gav henne det utrymmet som hon behövde för att inte känna sig hotad. Det utrymmet minskade succesivt efter varje gång och i dagens läge har hon inga större problem att umgås med hundar där hon känner att ägarna har koll och att deras hundar lyssnar på dem.
#15 Finns det inte andra hundar du kan träffa till en början? Som INTE hoppar?
17# Jag har klappat en liten erauser(stavning) en stooor collie och en liten shih tzu :)
Om jag var du så skulle jag vända ryggen till, lägga armarna i kors och titta rakt fram så fort hundarna börjar hoppa på så vis så blir du väldigt tråkig och hundarna kommer då tröttna på dig och låta dig vara.
Men jag tycker som många andra att hon gott och väl att hon kan hålla hundarna kopplade till en början så hon har lättare för att förhindra att dom hoppar på dig.
Sedan tror jag att det är en bra idé att ni träffas ute och går en promenad tillsammans. Det fungerar väldigt bra på min hund som är väldigt osäker på andra hundar. I början så skäller han jätte mycket men i slutet av promenaden så kan dom gå lugnt bredvid varandra just för att dom har fått gå tillsammans och liksom bildat en "flock"
Så det tycker jag att ni ska göra gå en promenad tillsammans. Håll dig bredvid dom men med så långt avstånd som du känner dig bekväm med. När hundarna blir mer och mer lugna och ointresserade av dig så kan du gå närmre dom :)
Lycka till!
Jag tycker inte du ska försöka bota din hundfobi med ouppfostrade hundar. utabn lugna fina hundar som du bara kan få vara med och som inte gör några "oförutsedda" saker som att hoppa, skälla osv.
Jag har vänner som är hundrädda som har fått öva på min hund, men hon gör precis som jag säger och är lugn så de kan lita på att hunden inte gör något som du inte vill.
Med såna hundar som du beskriver är det lätt att det blir ännu värre. När man botar en rädsla är det viktigt att man känner att man själv har kontroll över situationen, vilket inte låter som att du kan ha med din vän.
Förutom det som resten har sagt, vill jag tillägga en sak. Många märker att hundar, katter och diverse djur "dras" till folk som är rädda. Riktigt så är det inte, utan de känner att de kan "kliva över dig" för att du inte tar något utrymme. En självsäker person som inte är rädd för djuren sitter helt enkelt där, och alla, djur som människor, vet att man ska inte vara och tafsa i dennes personliga sfär för det är respektlöst. Men är man rädd så äger man inte sin plats, man kräver ingen personlig sfär och ser (ffa. i djurens ögon) ut som någon som inte vill vara där utan bara vill låtsas som "jag finns inte". Då känner de att det är fritt att hoppa och klättra på dig, de behöver inte visa din personliga sfär någon respekt , för du kräver ingen respekt, du kräver inget utrymme. Stå på dig, var självsäker (vet dock inte hur svår det är då jag aldrig haft problem med djur av det här slaget), kräv ditt utrymme och om ett djur är och "tafsar" på din personliga sfär (hoppar på dig, klättrar på dig, eller helt enkelt kommer närmare än du tycker är bekvämt), så ska du lugnt och bestämt putta bort djuret, med en bestämd avsikt att visa djuret att nu räcker det, och "gör det inte igen". Bestämt avsikt, för om man bara puttar bort och tänker "Får se om det fungerar", då kommer det självklart inte att fungera, för djuret VET att du inte menar allvar.
Jag tror som #21 beskriver handlar det lite om självförtroendet, men också hur man är med kroppen om man sitter…
Om man lutar sig bakåt när en hund kommer emot en kan reaktionen enkelt bli att hunden tar mer utrymme och då är risken att hunden vill komma för nära inpå och det kan leda till att hunden hoppat. Däremot om du lutar dig lite frammåt med överkroppen, sträcker på dig lite grann och tar lite plats med armarna och försöker bete dig som du brukar göra när du inte är rädd. Dvs. Sätt dig bekvämt och lägger bena i kors om du brukar ha det så kan risken minska till att dom försöker klättra på dig….Men dte kan vara svårt att slappna av om man är lite rädd…
Detta med lutning av kroppen i samband med hundmöten använder hundar mot varandra också för att bland annat visa självförtoende. Om du tittar noga när två hundar möts så kan det oftast vara så att ena hunden lutar sig lite mer bakåt än den andra hunden. Och om man har en rädd hund som möter en annan hund är det troligt att den räffa hunden lutar med kroppen mycket bakåt vilket leder till att den andra hunden då känner att han har övertag och kan ta mer plats.
Sen skulle jag om du kom hem till mig ge dig lite gott hundgodis, kanske torkade blodpudding eller liknande som du fick ge hundarna. Hundarna kommer att följa din hand så fort dom ser att du håller i nått och då kan du leda dom med din hand så att dom hoppar ner och när dom hoppar ner på golvet från soffan så ger du dom godiset. Sen kan du göra samma sak med resten av godiset. Men jag tycker som andra säger att din kompis borde stå och hålla i hundarna så att dom inte kan hoppa på dig. Så gör jag om jag har en hund som är hoppig, oavsett om jag har besök av en som är hundrädd eller inte. Eller så säger man helt enkelt till hunden att låta bli eller gå och lägga sig. Tycker inte att det är ett bra beteende att hoppa på nån.
Vissa hundar blir också väldigt exlaterade när matte eller husse står eller sitter och pratar med någon annan, även fast hunden i vanliga fall brukar vara lugn. Då ska dom hålla på leka eller komma fram och stryka sig mot en och försöka få uppmärksamhet. Då är det bästa om din kompis säger åt hundarna att lägga sig någonstans istället efter att dom hälsat färdigt och du eventuellt har gett ditt hundgodis.
#21 &22 nu vet vi inte "hur" rädd TS är, men är man fobiskt rädd så kan man knappt kontrollera ens kroppsbetende. Själv har jag grav fobi för ormar, vilket gör att när ag träffat på en orm reagerar kroppen instinktivt och jag kan inte tänka rationellt.
När man är så rädd är det som jag skrev viktigt att man får ta stegen som man själv känner i en kontrollerad situation. Jag kan klara att gå fram till en orm om någon håller i den, och jag vet att de kommer stå kvar där och inte tappa ormen, utan att jag kan när som backa undan och ev gå och gråta i ett hörn.
För någon som bara tycker det är lite obehagligt kan sådant fungera, men att försöka sådana saker när man har en fobiskt rädsla är nästan omöjligt eftersom kroppen agerar självmant.
Och det kan bli överslag när man känner att man inte hanterar situationen vilket övergår i ren panik.
Mitt råd är att få träffa lugna och trygga hundar och inte hoppiga. Människor som är hundrädda kan få hundar att reagera med att skälla, hoppa än mer osv så därför är det ännu viktigare att hunden är lugn och trygg i olika situationer och mer olika typer av människor.
Mitt råd är att om du verkligen ska träffa dessa hundar är att dom är kopplade och att ni helt enkelt tar en promenad - för då behöver inte hundarna fokusera på dig och du kan gå rakt fram och inte få hundar som kommer mot dig/stirrar på dig - för just detta stirrande som ofta blir när man är rädd, kan göra hundarna än mer uppspelta och reagera nervöst..
Håller med de andra. Låt bli att träffa så ouppfostrade hundar om du är rädd. Var i världen bor du? Råkar du bo i Sthlm eller i närheten av Sthlm så kan du få träffa mina hundar istället. De hoppar INTE, skäller inte och flamsar inte omkring. Som mest går de och ställer sig vid främlingars ben för att kolla om någon böjer sig ner för att klappa på dem. Flera som varit hundrädda har faktiskt kommit över sin rädsla just för att de fått umgås med mina damer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#23 fick ett intryck av att flickan kanske inte är fullt så rädd, kände att det kanske handlar om en mildare grad av hundrädsla som mest byggrer på ovana och fördommar. Men man vet ju inte…….
#35 så är det!
Bambiiii Hur gick det??? har du träffat hundarna nu?
Varför är du hundrädd förresten? Har det hänt dig nått?
26# Nej sk göra det på torsdag ;) hihihi ja när jag var liten så gick jag utanför mitt hus och plötsligt sprang en hund på mig och fällde mig sen försökte han ta tag i min arm men som som tur så kom mn hund "skyddade mig" :(
25# Aww tack så mycket men jag bor i karlskrona! snällt av dig!
Tack allihopa, min kompis mama ska vara med när jag kommer in och då ska hon bära pudeln till den har lungnat ner sig och den naken hunden ska min kompis hålla, han är typ bara 1år :D
"men som som tur så kom mn hund "skyddade mig" :(" Vilken hund kom o skyddade dig??
28# Min hund ;) hade en hund när jag var liten
#29 Ahaaaaa, nu förstår jag!
Vad hade du för hund när du var liten då? Men Eftersom du hade en hund när du var liten, betyder det då att du inte är rädd för alla sorters hundar?
30# Precis, inte alla men de som rör på sig helaaa tiden ;) jag hade en leonberger<33
jag är inte rädd för lagotto, erausier(stavning), collie, sheltie, litar lit epå rottisar ;)
#30 Ahaaa! Men det är ju jättebra :) Du kommer nog klara dethär galant tror jag :)
32# Hoppad det! :D
jamen hur gick det nu då?? :)
Jag vet att det är lite för sent för förslag nu, och någon annan kanske redan har föreslagit detta… Men mitt förslag är att man ses utomhus först, då är hundarna i kopplat och ma Tränger sig inte in" i deras revir på samma sätt som om det hade varit innomhus. Ta en liten promenad så att hundarna vänjer sig vid den nya personen. När man sen kommer in så är man inte lika intressant för hundarna 
PS. hoppas det gick bra i Tisdags!
#35 mycke bra tanke o förslag!
ja, det funkar även väldigt bra om man ska låta två hundar träffas för första gången! Man bestämmer var man ska ses, när man sedan träffas så hälsar man inte på varandra med kramar osv, man ska inte stanna… Man börjar bara gå brevid varandra ett tag. Hundarna lär känna varandra utan attt egentligen leka, och nosa direkt på varandra. Sen efteråt kan man låta dem mötas ordentligt. Det blir oftast en väldigt avslappnat och smidigt hundmöte!!! 
35# Det är inte försent alls i perfekt tid, ska vara med henne nästa vecka! jaaa……………. vad bra! ringde henne och frågade henne om det gick att träffas utanför och hon tyckte att det var en vädigt bra ide! :D
#37 Dock ska 2 hundar som träffas första gången helst inte vara kopplade, kan sluta illa.
#39 alltså om om man ska gå efter Renors tips så är det bäst att ha d i koppel eftersom man inte vill att dom ska springa efter varandra och nosa på varandra. :)
#40 Det är ju bambiii som ska träffa dem? inga andra hundar? Hon ska övervinna sin hundrädsla. Det är ju en annan sak. Men 2 främmande hundar som träffas är ju inte bra att ha i koppel.
Jag förtår vad du menar med att 2 hundar inte ska vara kopplade när de träffas, jag håller med dig! Det kan sluta illa eftersom de kan trassla in sig osv. MEN, poengen med mitt introduktionstips är att hundarna INTE ska mötas fysiskt först, det är därför de ska vara kopplade. De går bara brevid varandra och ska inte få röra vid varandra, då kan de heller inte skadas av kopplena!
När man sen låter den mötas på "riktigt" och vara fysiska med varandra så är det en bra ide att ta bort kopplena, så att de inte skadas 
#38, berätta gärna hur det gick 
Nyfiken hur det har gått för dig Bambiii 
Jag tror hon blev uppäten :-)
Hahahah ne ja blev inte uppäten…
DE VAR SÅÅÅ GOAA!!!!!!!!!!!
Min kompis och hennes mamma typ stod oc dräglade när hundarna inte skällde när jag kom in… hihi
Det började med att min kompis gick, då började de skälla,hon stängde dörren ochjag stannade kvar ute lite typ 2mn
Sen öppnade jag dörren och då så morrade hunden och jag sa
-ingen fara … schh det går bra, loke här(gav honom godisbit och han blev lycklig och hämtade leksaker för att jag skulle kasta bort de..
den lilla hunden var väääldigt osäker så jag var super försiktig jag rörde mig jätte långsamt till slut vänjde han sig och var busig ;) tillslut gicj jag därifrån och jag saknar de redan.. jag klappade suuper mycket :D
Jaa det var väldigt kul iallafall :D
#46 Vad härligt 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
47# Ah :D
#46 Fantastiskt! Modig tjej!
46 vad roligt att det gick bra för er båda :)
Jaa, verkligen kuul!
Härligt!