Flexikoppel = Farligt?
Har hört att flexikoppel inte är något vidare bra. Läste i en tidning (härliga hund) och där stod det att flexikoppel ej är 100% säkra
& att det kan bli farligt i vissa situationer. Vet inte riktigt om det
verkligen är så? Själv är jag emot flexikoppel, och tycker igentligen
det är ganska onödigt. Köpte olika flexi koppel (kända och såkllade
bra märken) när ludde var valp och en gång när ludde drog till riktigt
ordentligt sprack hela "rullgrejen" inuti och ludde rusade iväg på
gatan. Lite läskigt och riskfullt tycker jag. Har ni flexi koppel?
Jag har inte flexi, gillar dem inte.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag har inte flexikoppel då jag inte alls tycker om dom.
På vilket sätt skulle dom isf vara farliga?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har flexikoppel men har det utlånat för tillfället. ;-)
Men jag har använt det till mina.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har flexi till Skorpan och har alltid haft…njema problema skulle jag vilja säga =)

Använde flexikoppel en gång på en labbehane vi hade, var det enda kopplet jag hitta då vi skulle ut. Han var väldigt glad och råkade tvärdra till lite i kopplet då han ville apportera en fågel som flögiväg och då gick kopplet av så av den anledningen gillar jag dom inte
_**/Mvh Anne

De kan bli mkt farliga om man tex tappar dosan, som skrämmer hunden, som i sin tur rusar iväg, kanske ut på en väg & bli påkörd.
Jag tycker att de kan vara bra på vissa hundar & med vissa förare, men oftast blir det bara fel tycker jag.
Äger ett stort till mina stora. Använder det dock MYCKET sällan. Sist var när det ösregnade i höstas & man inte orkar slabba m kopplet på långpromenaden.
Däremot tycker jag att de är toppen när man går på promenad m katten ;)

MM, precis. Och det finns andra situationer du kanske inte kan få in hunden på samma snabba sät som du får när du har vanligt koppel. Vad som helst kan hända igenligen. Du kanske
inte reagerar snabbt och hunden hinner sticka innan du hinner
få in den igen. Men till "små hundar" som tex Chihuahua som
ej har samma styrka är det nog inge fara. Men det beror ju på.
Jag har haft det till Skorpan i 7 år och det har aldrig hänt nått. jag tror att köper man ett riktigt så ska det inte gå sönder inte till en liten hund iaf. Jag skulle därimot aldrig komma på tanken att ha det till en större hund, ett 3-5 meters band som ska dra in en så stor hund om det kommer någon eller något det tror jag inte på. Men det är vad jag tycker..jag har dålig erfarenhet av flexi på stora hundar…

vi använder flexi ibland. mest när vi är ute och går i skogen när hunden vill ha lite mer frihet. det har aldrig varit några problem. och hon är en stor hund. jag har tappat det många gånger osv, men det har aldrig gått sönder.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag använder mitt flexikoppel när jag vet att det är säkert för Axl. När vi är ute sent på natten och han kan då få nosa lite mer fritt, men då vet jag att inga bilar, cyklar eller folk är i närheten. Detta är rätt sällan dock. Jag gillar egentligen inte Flexi. Skulle hellre ha honom helt lös men det går inte, så då är Flexi en nödlösning. :)

jag hatar flexikoppel..hade det ibland på vår förra hund, men jag tappade det och rullen for som en raket in mot hunden som naturligtvis blev livrädd och började springa. Som tur var bor vi inte bredvid några farliga vägar eller järnväg och hunden lyssnade på stanna så det gick bra.
Sen en annan sak, varför köper folk med en liten valp flexikoppel? Hunden får lära sej att dra och att det inte finns några begränsningar, har sett flera exempel på valpar som haft just flexikoppel och som inte kan gå "normalt" i koppel och som dessutom trasslar kring ben då även matte eller husse låter dom gå så utan gräns. Detta ofog sitter i även i vuxen ålder..
En som hade det klagade en gång för en bekant som sa: skaffa riktigt koppel och lär den gå fot, (en liten hund är detta på ca 1 år)Dom bytte till vanligt koppel och började träna., NU går den lilla hunden fot efter den gjort sina behov.
Jag kanske har fel ang. alla med valp/liten hund och att dom inte lär sej men det jag har sett både med små och stora hundraser så är hundarna INTE ett dugg lärda att gå i koppel och dessutom så hoppar dom och trasslar kring benen så något samband med flexikoppel måste det ha, eller?
själv kör jag med en 10-15 lång lina, när det behövs lite and rum för hunden…hon går lös här hemma så hon har stora spelrum ändå..

#6 mm, precis! Tycker det kan bli lite klumpigt så det blir farligt. Man kan tappa den och den flyger på hunden bakifrån och han
springer iväg av panik. Eller att den springer några meter framför
dig och han helt plötsligt ser någonting. Då är det inte allt att man hinner stoppa kopplet och sedan dra in det. Och eftersom
man måste gå efter hunden när man ska dra in kopplet eller dra
tillbaka den. Då kan man bränna sig på det snöret som går mellan hunden och dosan, har själv stora ärr på händerna :/
Men precis som Lotta säger så funkar det nog jätte bra med mindre hundar man lätt kan ta in.

Jag har varit med om flera situationer ned Flexi.
Jag kom med fart på min cykel och ägare hade fexi på sin lilla voffe, och jag såg bara allt när det var försent!
Jag körde rakt på linan!!
för hunden var mitt på vägenoch ägaren i kanten!
Linan var väl 2-3 m ut.
Jag flög av cykeln och ägaren skällde ut mig för att jag inte "såg mig för" och givetvis så blev hennes hund rädd….
Det första jag gjorde så var det att kliva upp fårn marken med 2 blodiga knän och uppskrapade händer, försökte med hundgodis locka hunden till mig, för att jag ville att att den inte skulle bli rädd…
Samtidgt ville jag be om ursäkt till hunden, även om det var en klantig matte.
Då tar ägaren hunden under men och går vidare, och skiter i hur jag mår!!! *Gaaaaah!!*
Sicken idiot….går man där det är risk att man stöter på cyklister eller bilar så ser man till att hunden går fint i kopplet bredvid en (det går även med flexi om man har en liten hund) =)

Till taxen har jag flexikoppel. Och till min 1-åriga son.. NÄÄ! Skojjar bara.
Fast det händer ju att man ser folk som går med barn i sele och koppel…
Till schäfern har jag inte flexi. Går ju inte att hålla emot ordentligt i sånna koppel om det skulle behövas
Näää inte flexi på sonen tokfia…men förr tillbaka för länge, länge sedan när jag var liten då var det vanligt att dom hade som ett sele på en i vagnen och även om man gick bredvid…snacka om att känna sig som ett litet djur *ASG*
Pfft min skitunge Adrian har sele i vagnen och hade han inte haft det så hade han varit halvvägs till Kina nu! Hade jag med när jag var liten förresten, samma sak där! :D Angående koppel på ungarna så skulle man nog önska sig ett ibland, men där går väl gränsen! ;)

Det vore ju jättebra egentligen. Man kan släppa lös de små huliganerna utan att de smiter iväg.
Men nää, där går min gräns me!
Fast i vagnen har nyblivne 1-åringen sele. Om inte så sitter han uppe på sufletten eller ligger i varukorgen under 
Precis :D
Kände det när jag hade blivit tvingad att ta med mig honom på marknad för ett tag sen, ett koppel till selen hade varit toppen! ;)
Varför inte ett flexikoppel…min äldsta barn är det 1 år i mellan, ni kan ju bara tänka er när man var ute med dom 
Man får så otrevliga blickar av sina medmänniskor 

#20 Mina "stora" killar är det 15 månader mellan. Men jag lärde dem redan i tidig ålder att gå fot på varsinn sida 
kan dom vacker tass också =D hehehe
Hehe man kan säga åt dom att testa så kanske deras barn eller barnbarn också får ha flexi…säg att det är supermodernt 
Hahaha…gå fot att inte jag tänkte på det då =)
hahaha =)
Fot Malin!!!!
ne jag e inte dresserad alls =) fast lite mutor så kanske,, =P
Hmmmm….HIT!!! *står med en hemmagjord köttbulle* =)
naee hmm jooo ohh va gott me köttbulle, ok då, kommer direkt =D
*visslar* Komsi kom =)

Jag har flexikoppel till Jack för han kan fot osv och lyssnar när jag säger till. Har av ett känt märke och det ska hålla upp till 50kg, Jack väger 18-20 och det fungerar fint. Han kommer när jag ropar och springer inte tvärs överallt.
e köttebullarna klara då? =D
Jag kör med flexikoppel, 8m tror jag. Hade först en billigprodukt, som gick snabbt sönder. De jag har nu är jag jättenöjd med. Hunden har lite mer möjlighet att gå själv..Men använder den bara i skogen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Köttebullarna är FÄRDIG!!!!!!
JAG KOMMER!!!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Kan vi försöka hålla denna tråd till prat om flexikoppel är ni snälla. Så kan ni gärna få starta en OT. tråd med köttbullar om ni vill :-)
Mvh ÅsaF medarbetare
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tycker inte heller om flexikoppel, utan trivs bäst med mitt läderkoppel till Quila. Till en liten hund kanske, men inte till en stor, inte för min del iaf… :)
Jag tycker inte om sånna koppel, man får ju ingen kontakt med dem eller så, dem bara springer långt framför mej och nosar…:S

tycker dessutom att flexikoppel är obekväma, hårda och klumpiga att hålla i
_**/Mvh Anne

Vi kör med rediga läderkoppel på promenader. Går man bara en nosrunda hemma, eller när hundarna ska rastas i stugan, blir det flexi, då äkta flexi, comfort för de är bekvaämare, och håller för stora hundar. Diock ska man helst bromsa innan de springer linann ut, för att det ska hålla bättre.
De som har en förmåga att hoppa över staketet hemma, sitter oxå i flexi ute på tomten, för att slippa jaga galen husky på byn!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Flexi bli farligt i fel händer! Bara väluppfostrade hundar borde få gå i flexi.. tyvärr blir det ju oftast den andra sorten. Har varit med om en hel del otrevligheter (som eg inte beror direkt på flexi utan snarare på ägarna).
T.ex. på en hundkurs. Jag stod ca 3m utanför ingången med min lilla bichonkille, dörren var uppspärrad och ut kommer en blandishane flygande, går rakt på Oliver (min bichon) och börjar hugga frenetiskt. Jag kunde inte göra ett skvatt då jag var helt inlindad i flexi!! 8m flexi senare kommer hundens matte ut genom dörren!! Fy f*n vad förbannad jag blev! Som tur var hade jag en kompis som lyckades greppa tag i blandisen och Oliver klarade sig med bara några skrapsår.
En annan gång mötte jag en tant med en liten tibetansk spaniel i flexi. Indra går kopplad brevid mig och säger inte ett pip. Tibben springer fram till oss (aggressiv) och tanten ropar "hon gillar inte andra hundar!" WTF?!! Lillen gick emot Indra som förskräckt backade undan och jag fick tag på den. Då blir matte arg och frågar varför jag håller fast hennes hund!! Och när jag då skäller ut henne så säger hon bara "hon lyssnar inte när jag ropar". Gaah vilka idioter det finns!!
Själv använder jag ibland flexi på Oliver men han går oftast fot och lyssnar jättebra på inkallning.
Är ju ganska skönt att slippa hålla reda på kopplet ibland.
Har nog aldrig använt det på mina flickor, men dom går oftast lösa, eller så använder jag retrieverkoppel, min absoluta favorit!

Tycker inte att folk som inte uppfostrar sina hundar ordentligt ska få ha hund öht oavsett om det är en stor eller liten ras!
Var fodervärd till en stor långhårigschäfer hane ett år och han var så pass väl uppfostrad att jag inte behövde ha koppel på han då han aldrig lämnade min sida ens om någon stod en bit ifrån och lockade på han.
Vi var ute och gick som vanligt och då vi mötte en äldre man med en bichon frise dragandes längst ut i flexikoppel så stanna jag och beordrade mina hundar att sitta, dom satte sig snällt och rörde sig inte ur fläcken. Jag bad mannen att inte släppa fram sin hund till mina då schäfern inte tyckte om alla hundar. men självklart så släpper han ju fram den icke snälla bichongen till mina hundar och den flyger på schäfern som sitter snällt och bite han kring halsen!!! Schäfern sitter snällt kvar på sin plats men plockar upp den lilla hunden som om den vore en apport och bara håller den(!), husse blir förbannad på mej för att min hund "håller på att bita ihjäl" hans lilla älskling. Jag går då fram till schäfern sträcker fram handen och säger lugnt -Loss! ,han släpper försiktigt den lilla hunden i handen på mej och sitter fortfarande kvar på sin plats.
Jag kollar igenom den lilla hunden och kan lugnt konstatera att den inte har blivit skadad alls, så då lämnar jag över den till husse. Skäller ut honom efter noter för att han var så otroligt idiotiskt korkad att han släppte fram sin hund till mina trots att jag sagt åt han att han inte fick göra det!
Han skäller på mej för att jag har en ilsken hund!!! och jag blir så upprörd så jag tar bara mina hundar och går därifrån.
Några dagar senare möter vi samma hund fast denna gång är det matte som håller i kopplet, hon har total pli på hunden och har den till att gå fot då hon möter oss. Hon stannar och frågar om det var vi gubben hennes tjafsat med härom dagen och jag bekräftar detta. Då talar hon om att gubben hade kommit hem och varit arg som ett bi och berättat vad som hänt. Hon vet att han inte har nån som hellst kontroll på hunden och låter den göra precis som den vill och hon hade skällt ut han också efter noter för att han var så otroligt dum att han släppte fram hunden utan min tillåtelse! Hon ber så hemst mkt om ursäkt för sin makes uppförande och frågar mej snällt om hundarna får träffas och leka på neutralmark, vilket dom fick då hon hade så bra koll på sin hund.
Detta är väl ändå ett bevis på att flexikoppel kan fungera om man har pli på sin hund och att en hund kan vara hur odräglig som hellst med en ägare men helt underbar tillsammans med en annan ägare.
_**/Mvh Anne
Precis. Man ska ha koll på sin hund! Och har man inte det så ska man inte släppa fram hunden till andra! :P

Man ska då rakt inte släppa fram den utan att ha tillåtelse av den andra hunden ägare oavsett hur bra koll man har på den
_**/Mvh Anne

haha.. skulle vilja se dig efter Kicki med ett flexikoppel.
Skulle nog påminna lite om när barnen flyger sina drakar *ler sött*
Har man flexikoppel på hunden så lär man var uppmärksam på vad som föregår runt om en…Jag har aldrig haft nå problem med att hålla styr på Skorpan. Sedan tycker jag att folk som släpper fram sina hundar utan att fråga om det är okey ska inte klaga om det skulle hända något heller =)