Enkel aktivering av uttråkad hund.
Ta med familjen ut.
Glöm inte leksakerna, vatten och en vattenskål.
Hitta en lämplig inhängnad.
(Tennisbana eller liknande med hårt underlag)
Se till att de inte kan skada sig på saker eller staketen, eller att det är gyttjigt så de kan halka.
Släpp dem och kasta leksakerna - så säger de till när de lekt/tränat/motionerat klart.
Sedan får man inte glömma att även lydnad och att inte göra något alls, på beställning - också är en aktivitet.
Några fler tips/bilder på hur ni aktiverar era hundar - när barn och familj är med?
Att sprida ut maten i diverse terräng så att hunden får använda nosen för att hitta den är jättebra aktivering! Det blir ju inte så mycket att göra för matte/husse, men det kan ju var skönt att bara sitta och njuta av naturen ett tag medans hunden arbetar.
Ett annat bra sätt att aktivera hunden är ju att gömma leksak när man är i tex skogen. Jättekul för hunden att sedan nosa sig fram till leksaken! Är man flera så kan man ju turas om och springa iväg och gömma sig själv också
.
På bilden nosar min papillon efter dagens frukost
.
varför hårt underlag???
Jag lägger vilt och personspår på helgerna och sen 4timmars lydnad under veckan både rally och allmän lydnad.
För att de flesta inhängnader med mjukt underlag brukar kunna göra andra användare av underlaget lite sura om hundarna eller barnen river upp gräset eller förstör krattningen av gruset.
Ingen annan orsak än det.
Om jag/vi tränar, till exempel på fältet utanför, är de kopplade, en och en i flexi och får jaga föremål eller spåra. Kräver lite mer planering.
#5 Ahaaaaa ja det är förståerligt:)
Va många bra tips på aktivering man får här! Ska absolut göras med min familj!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vad härligt 
Jag aktiverar genom att blanda in lite skoj i promenaden: Kasta ut en näve godis på ett fält, gömma leksak, hoppa upp på saker, balansera på saker, krypa under saker, problemlösning (exempelvis låta hunden gå på fel sida om ett träd så att kopplet "fastnar" mot trädet, sen får hunden tänka ut hur den ska göra för att komma rätt), jag säger plötsligt ett kommando (sitt, vacker tass m.m.) medans vi går, eller kastar plötsligt iväg en leksak låångt bort utan förvarning.
Mer planerad aktivering hos oss innebär viltspår, freestyle eller lydnadsträning mitt i centrum, eller bara vanliga träningspass 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Barnen är vuxna och utflugna, och jag är singel, så mina 4 hundar ÄR min familj :) :)
ViltSpår, söklekar där jag kastar en leksak så långt jag kan, gärna i skogen, rallylydnad, agility både på bana och i skogen, Kasta ut hela morgongivan torrfoder, apporteringsträning Samt allmän träning på nästan alla promenader. De jobbar mestadels lösa, men promenerar vi på vägen så är de kopplade.
Inomhus är det trickträning och godisletande till största delen :)
#8 Det lät bra dädär

Tyckte inte att jag varken tränar mina hundar eller aktiverar dem nämnvärt ute eller inne fast när jag läst tråden verkar det som om jag visst gör det.
Allt beskrivet ovan brukar vi göra fast jag har aldrig tänkt på det som aktivering utan det är sånt som man gör när man har hund.
Skönt då kan jag sluta ha dåligt samvete nu. 
>>>Malum domesticum<<<
#11 hahaha, men det är ju så det ska vara, rätt och naturlig inställning:)
Ett tips - istället för att enbart jaga föremål (som ofta ger än mer pigga och uppjagade vovvar) så kasta in en leksak/alternativt låt någon annan hålla hunden eller bind upp den och gå in en bit i skogen och göm en leksak och låt sedan hundan själv få spåra upp den.
Man kan också vara två . man går tilllsammans ut på ett fält eller liknande och låter ena personen hålla i hunden medan den andra går och ställer sig en bit bort, sen ropar personen som ställt sig en bit bort på hunden och personen som håller hunden släpper hunden efter att hunden har hört ropet :)
Då springer hunden till personen som står en bit ifrån. Sen möts man igen och då är det nästa persons tur att gå iväg
Funkar bäst om hunden gillar båda personerna och det är väldigt skojigt för speciellt hunden, samtidigt nyttigt, man stärker banden mellan hund och människa, hunden får springa lite och alla har kul :D