avel på färg
"Får" man, som seriös uppfödare, avla på färger som inte är godkända i rasstandarden?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Får och får.. Man får väl göra det? Men sen om man blir tagen seriöst av andra uppföddare efter osv..
Vet en uppföddare av pommar som födder upp tex blue mearle pommar.. men den är inte godkäns färg i sverige men hon är SKK reggad osv… Men sen så är ju hon till rycktet inte speciellt seriös :S
"Får" får man väl.. Men i vissa raser får man inte registrera felfärgade valpar, då räknas det ju som blandras avel och uppfödaren blir utesluten ur skk.
Annars så ses man väl bara som oseriös om man avlar på icke godkända färger
minavitas.wix.com/kennel
På Pudel får man avla på blå, creme och flerfärgade till exempel. Blå kommer fram lite då och då, eftersom det ganska ofta paras mellan vit och grå. Det händer absolut ingenting, valpen reggas som grå och kan ställas ut tills den blekt ur för mycket så domaren reagerar och då kan hunden diskvalificeras pga färgen. Creme, silverbeige och andra varianter kan uppstå lite oväntat här och där. Samma gäller för dem.
Det finns uppfödare som har som mål att få fram sunda, trevliga rasrena flerfärgade pudlar. De pudlarna kan ställas ut, man har alltid rätt till en bedömning på sin hund, men de diskas pga färgen. Om det ses som seriöst eller inte att avla fram flerfärgade pudlar är individuellt, jag personligen gillar dem inte.
Varken Svenska Pudelklubben eller SKK har något att säga om färgaveln.

#3 hehe joooo dom är ju ascoola ju,,, harlekinpudlarna.. :-D
men jag är inte så förtjust i Pudel som ras men fina tycker jag dom är..
men visst,, det kan ju bero på att dom är lite speciella..
//Linda
# 2
I vilka raser får man inte registrera felfärgade valpar förutom vita schäfervalpar?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Just schäfer jag tänkte på eftersom jag nyss lyckas lärt mig att man inte får regga vita schäfrar, sen garderade jag mig genom att säga vissa raser ifall det skulle vara fler…
minavitas.wix.com/kennel