Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1403 ggr
JohannaEkroth
0

Kissar knappt under promenaden

R verkar inte kissa ordentligt under prommenaderna vi tar. När vi går ut, det spelar ingen roll när så kissar hn inte förrän man har gått minst halva kvartetret och då är det bara en liten liten skvätt. Han väger 23 kg. Sedan dröjer det kanske lika länge innan han kissar igen, och oftast är det bara lite. Han kan kissa mycket.

Saken är den att jag vill bryta detta mönster. Särskilt morgonkissen innan jag får äta frukost/duscha eller nattkissen sent precis innan vi lägger oss.

Jag går ut med honom någongång mellan 8,30-9,30 morgon.

Beroende på vad vi ska göra så är det en kort promix om vi ska iväg igen vid ca 11. Annars går vi en längre.

Och då är det promenad igen vid 12-13 ca. En lång.

Sedan går vi ut igen vid ca 16:30 och då blir det inte lika lång, men med lite träning och lek under promenaden.

Ca 19.30, 20:30 blir det ett mellanting mellan den långa och den lite kortare. Ibland en lång.

23:30-00:30 ca blir det nattkiss.

Behöver väl kanske tips på hur många gånger jag "borde" gå ut med honom. Hur länge han "borde" klara sig mellan promenaderna.

Oftast blir det så att han börjar tjata om att gå ut igen, så fort han vilat lite efter promenaden.

Och som sagt passar han inte på att göra ifrån sig när han kommer ut.

Jag har saker jag måste göra inne också och vill inte att han står och tjatar på mig hela tiden.

Vet inte hur jag ska ändra på mönstret, så han kissar ordentligt redan utanför ytterdörren, inte bara en pytteskvätt efter halva kvarteret.

Ute går han med nosen i backen och kan stanna upp och lukta och slicka på samma ställe i flera miuter om jag inte drar vidare honom, han kissar sällan eller aldrig på dessa ställen heller.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[[pimey]]
0

fast han är ju en hanhund och dom skvätter ju lite här och var för att markera. enda gången min hund pissar "ordentligt" är på morgonen då vi gör sista kvällsrundan kl 21 ca och då håller han sig hela natten och sen på morgon är han ju såklart jättenödig men för övrigt så skvätter han måååånga gånger under dagen då vi är ute och går eller leker.

JohannaEkroth
0

pimey - denna 7 åring skvätter även på morgonen. Ut ska han, trampar och hoppar, men första småskvätten kommer inte förrän vi gått hur långt som helst.

Hur ska jag bryta detta mönster? Gå utanför dörren och bara och gå lite där på gården och sedan gå in igen? Göra om detta moment var 10-20de minut några gånger för att se om han fattar vinken att kissa direkt när han kommit ut?

Eller har ni några tips?

Changrila
0

Fast att gå "minst halva kvarteret" låter ärligt talat inte som att ni går "hur långt som helst". När vill du att han ska kissa? Precis utanför dörren? Varför? Hundar mår bra av att röra på sig.

Jag går ut ca 4 gånger per dag. En gång på morgonen när jag vaknar, en långpromenad mitt på dagen, en rastningsrunda vid ca kl 18 (efter kvällsmaten) och en sista rastningsrunda precis innan jag lägger mig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JohannaEkroth
0

Saken är den, han tjatar när vi vaknar. Jag vill inte på ut i morgonrock runt i hela Eskistuna utan jag vill kunna gå ut runt hyreshusgården och sedan in igen, göra mig iordning med dusch, frukost och så innan det är dags att gå den läbgre promenaden.

Med kvarteret menar jag gatan som är 25 husnummer. Halva den innan han skvätter lite första gången…

Ja, ditt låter ju som det ultimata, men hur 17 lär jag in det?

Och hur får jag honom att vänta tills efter jag har ätit frukost och duschat av mig och sedan går? Han trampar i mina fotspår och är inte lugn för 5 öre tills vi går ut. Iofs har jag inte sagt åt honom att gå och lägga sig.

Rafflan
2

#4 gå runt hyres huset, kissar han inte får han hålla sig, sen går du den riktiga promenaden ca 1 timme senare :)

Dock får det inte bli så att han kissar inne, men antar att det är en vuxen hund, snart borde han lära sig att ta chansen ;)

JohannaEkroth
0

Tack, ja, han är 7 år. Glad

russin
0

Du kanske ska göra en vetkoll och se så han inte har prostatabesvär.

JohannaEkroth
0

Han kan kissa ordentligt, när han vill. Han kissade mycket vid ett tillfälle på väg mot porten, så det kanske börjar bli bättre nu. Kissa ur sig har hjanenbart gjort vid långpromenader förut.

Pilon
0

&6 när du vakna rpå morgonen och han går ut till dörren får du helt enkelt gå ch läga sig någonstans. om du vill ha honom i korgen eller soffan eller vad det nu är. Gå och duscha. och sen går ni ut, och ät fruktosten efter att ni har kommit tillbaka.

Det du gör unde rpromenaderna är att hindra honom från att pissa och  lukta var han vill. När ni kommer ut, gå inte till första stolpen utan andra stolen hemifrån och säg "så!" Visar han inget intresse Så fortsätter du runt kvarteret och stannar vid en annan stole strax innan ni ska gå in och säg "så!". Pissar han inte där heller så går ni in bara :) Och väntar till nästa gång det är tid att gå ut igen. Gör om samma sak igen :) Stanna vid en stole som du tycker passar bra och säg "så!". :) Så kan du liksom visa honom stolen med handen också, när du säger "så" för att han ska förstå vad du "så":ar om :D Stanna helst vid stolpar som sitter i korsningar och där andra hundar har pissat. Då blir det lättare för honom att förstå vad du menar. oh pissar han en gång.

Detdär med slickandet i gräset är inte bra, anser jag. Det borde man inte låta en hund hålla på med alls. Dom gör sådär oftast på ställen där en tik har pissat. Men det har egentligen ingen betydelse för pissandet.

Det enda du alltså behöver göra är alltså att göra upp en plan för hur du vill att han ska pissa.
principen är ungefär som när man ska rumsträna en hund :) När den pissar någon annan stans än där man vill att den ska pissa så tar man bort hunden därifrån och tar den tid man vill att den ska pissa och begränsar dens möjlighet at pissa någon annan stans än just där! :)

Förstår du??

Du behöver ju inte ens stanna vid en stole och säga "så". Det går till och med bra med en gräsmatta, men en hane vill oftast helst pissa på en stolpe eller träd eller liknande, som är hög :)

Pilon
0

bajsandet anser jag är en annan femma, den ska man inte tvinga fram :)