Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 5729 ggr
Rexkanin.W
8

Vilken ras?

Hej! Vi ska skaffa hund, men vi vet inte vilken ras som skulle passa oss. Vi är en familj på 2 barn och 2 vuxna och vill ha en snäll hund som gillar barn. Hunden kommer heller aldrig vara ensam i mer än ungefär en timma . Gärna en aktiv jycke också, då vi jag springer 4 km varje kväll och inte skulle tveka att köra lite agility lite då och då. Vilken ras skulle ni rekommendare oss? :)

Praefatio
2

Mellanpudel? En positiv ras, generellt barnvänlig, gillar att hänga med på allsköns äventyr. De är ofta lite spexiga och gillar att leka vilket ju passar bra i en barnfamilj. Lättlärda, smarta, behöver mental stimulans för att inte börja hitta på hyss men den biten brukar ju som sagt inte vara några större problem i en barnfamilj. Passar utmärkt för agility. Ett plus är att de är lagom stora och att de inte fäller.

Sedan så bör ni kika efter den valp i kullen, oavsett ras, som har mest "lagom" energi. I en barnfamilj vill man av uppenbara skäl inte ha en hund som är räddhågsen och osäker för det kan antingen bli en allmänt småtrist familjehund eller en aggressiv liten hund, men man vill inte heller ha en med för mycket energi som inte kan slappna av. Om barnen triggar hunden som triggar barnen som triggar hunden som… och man har en hund med alldeles för mycket energi så slutar det gärna i att det blir kaos och svårt att lugna hunden. Valpen bör redan från början ha lagom energi, vara avslappnad och bekväm men kontaktsökande för att det ska gå så bra som möjligt.

[Sniff]
1

Jag tror att ni behöver berätta lite mer om vad ni vill göra med hunden, om ni har haft hund förut och ungefär hur mycket tid ni vill lägga ner på träning och liknandeGlad

Rexkanin.W
1

#1 Ja, skulle nog kunna tänka mig en mellanpudel :) #2 Vi har haft schäfer innan, som vi tyckte passade oss. Men vi vill gärna ha en lite mindre hund. Alla i familjen motionerar, så helst en vad ska man säga, allround-hund. Så man kan köra lite apport, agility, kanske lite spårning osv. Viktigt är att den inte är vaktig av sig. Hunden kommer få tillgång till en stor tomt man kan springa av sig på hela tiden. Vi kommer ha hundvakt isåfall mellan 7-15 på dagen. Tror ni en Australian shepherd skulle passa? :)

[Sniff]
0

#3 Då tycker jag också att pudel låter braGlad En Australian shepherd behöver väldigt mycket aktivering, mer än schäfer om jag har förstått rätt.

EmelieKelly
0

Aussie tror jag inte på, vad jag har hört så behöver den väldigt mycket mer än det du skrev. Men pudel håller jag med om! Den borde ni titta närmare på :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

myra82
0

En tollare kanske? En mycket trevlig mellanhund som är rolig att jobba med.

thilda-
0

Brasiliero Terrier? :)

Tina
3

Funderar på om du läst någon fakta alls om australian shepherd när du skriver att det är viktigt att hunden inte är vaktig. Det man direkt brukar stöta på i beskrivning av rasen är att det är en vall vakt och brukshund.
"Australian Shepherd är en intelligent och arbetande hund med starka vall- och vaktinstinkter." skriver rasens moderklubb, Australian Shepherd Club of America, i sin rasbeskrivning.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Rexkanin.W
0

#8 har läst en 200 sidig bok om dem, men är så himla fast vid rasen. Får ta det senare i livet. Tänkte att de kanske skulle passa då vi har en bondgård med ungefär 50 får den skulle kunna valla. Men nu har vi nästan bestämt oss:D Vi är 99% säkra på att det kommer bli en Irländsk setter:)

vallhund
3

# 6 Tollare är retrievernas motsvarighet till BC, dvs arbetsnarkomaner.

# 9 Inte många Aussies duger till vallning, det är mycket få linjer som avlas på vallanlag, de som är det är inte lätta att få köpa om man inte har tidigare erfarenhet av arbetsavlade hundar.

Båda raserna är för vackra för sitt eget bästa, dvs det har avlats på för mycket skräp, vilket resulterat i hundar med svajig mentalitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lilla jag
0

Bichon havanais! Är en jätte bra familjehund.Skrattande

Agility: Bra hund

Barn: supper bra hund

Päls: fäler inte mycket.

Lycka till!

PS här är min yngsta Bichon havanais,(har två) Lilla Trixi

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

lilla jag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OPPS! här är bilden

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Rexkanin.W
0

#11 Vi svajar mellan bichonerna också, men då blir det ju knappast nån vallning då x) Men som sagt är vallnings-raserna sönderavlade? Blir nog ingen Setter heller, man svajar rejält mellan olika raser :) Skriver nog om precis hur drömhunden skulle vara: *Barnvänlig *Kunna följa med på dagsutflykter t.ex ridturer, skidåkning (behöver inte dra skidorna, bara kunna hänga med brevid) *Kunna följa med mig ut och springa i skogen *väga mindre än 10 kg * Inte vara vaktig *Vänlig mot andra hundar/djur *Inte fälla mycket päls *Smart *Lydig Har letat runt rätt länge och hittar ingen ras som matchar de här. Har tänkt på Bichon frise men vet inte om de är tillräckligt aktiva för och t.ex ut och springa i skogen eller hänga med på ridtur, vilket jag vill kunna använda hunden till #12 vilken sötnows! :3

Katti
1

Ler lite, då både setter och aussie är långt ifrån 10 kg Skrattande. Jag tänkte på finsk lapphund, men de är också större.

Sheltie kan vara en mycket trevlig ras som jag tror skulle passa er. Tyvärr finns det mycket skräp också, så en bra uppfödare och trevliga föräldrar till hunden är ännu viktigare än när man köper annan ras. Många dras med stora rädslor.

När det gäller "inte fälla mycket päls" så är det ett vanligt kriterie bland hundköpare. Själv har jag lite svårt att förstå det. Hundar har päls. De tappar sin päls i perioder (med undantag av trim- och klippraser, men då har man det jobbet/den kostnaden istället). Pälsiga hundar med mycket underull, som t ex lapphundarna eller sheltie, tappar inte bara pälsen "rakt ner" som korthåriga hundar gör. De lösa stråna fastnar i pälsen och sitter kvar, så borstar man varje dag (tar ett par minuter och blir en mysig stund plus naturlig genomgång av hunden!) så får man det mesta i borsten. Korthåriga hundar fäller rakt ner precis där de befinner sig för stunden, vilket faktiskt innebär mer hår på golvet!

Zvintos
2

#13: Hade det inte varit för det faktum att den ska väga under 10kg så tycker jag era kriterier stämmer in på staffordshire bullterrier. Men dessa väger som sagt mer än 10kg.

joheck
0

Dvärgschnauzer kanske!? Små aktiva hundar som inte hårar (behöver trimmas).

thilda-
2

Ska man ha hund så får man faktiskt räkna med att det blir lite päls =/

vallhund
6

Läst på ett hundforum:

11 åriga dottern hade en väninna som sovit över. Vid frukosten upptäcker väninnan ett hundhår i smöret, som hon påpekar. Dotterns reaktion: Bara ett?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rafflan
0

Någon form av pudel eller schnauzer? lhasa apso, yorkshier terrier, bichon, coton tule, maltes(?).

Raser som inte passar när det gäller storlek och fällning, men som är väldigt trevliga och bra Curly Coated Retriever, Golden retreiver, Flatcoated Retriever, Labrador Retriever, Cocker Spaniel, Springer Spaniel eller Beagel, är några av dem raser jag kan komma på :)
Med tex labbe tänker jag inte på jakt labbarna utan utställnings labbarna, samma med många av dem andra raserna, att man köper från uppfödare som inte avlar på arbets hundar som MÅSTE aktiveras massor :)

Rekomenderar INTE lagotto pga många individer med dålig mentalitet, och inte kineser då dem kan vara lite si och så i menatliteten emot andra hundar och människor.

#17 köper man en ras som inte fäller slipper man hundhår ;)

thilda-
0

#19 jag umgås med folk som har hund som " inte " fäller.. det blir ju ändå några strån här o var

Rexkanin.W
0

Ja, hörni tack för hjälpen:) Men den där 10 kg regeln är väldigt viktig. Vi kan inte köpa en hund som väger mer. Det är handbagage i flygTror ni en Bichon frise skulle passa? Och #15 jag älskar såna hundar, men mamma har en stor skräck för bullhundar sen barnsben då de inte alls var lika välsinnade som nu. jag vet ju attde flesta är hur snälla som helst, men det vet inte hon ;) Har hört av bichon ägare att de fäller minimalt, vilket passar oss. Men klarar de av att hänga med på fotbollsträningar, ridningsturer osv? Annars är de enligt mig perfa för oss :)

jollycox
0

Jag tror absolut att en bichon frise skulle passa er, om ni är beredda på pälsvård. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Rexkanin.W
0

#22 Tror du en frisör (pappa) kan trimma och klippa hunden elller ska man gå till en hundtrimmare?

Rafflan
0

#21 tror inte den orkar hänga med på längre ridturer eller när hästen travar.

Dock hänger min bichon med på gokart tävlingar, fotbolls, innebandy och liknanade utan problem :)

#22 inte om man håller den klippt, då krävs det väldigt lite pälsvård ;)

Rexkanin.W
0

#24 Jag tänkte om man kunde muskla upp hunden och börja långsamt och öka konditionen. Skulle den kunna hänga med på en joggingtur? Jag är så frågvis x)

jollycox
0

#23 Om man inte är så noga med hur den ser ut eller är villig att lära sig så kan man klippa själv. Vi skaffade en bichon frise för ca 15 år sen och den klippte pappa, bara med hjälp av att kolla på bilder. Annars brukar uppfödaren hjälpa till att klippa första gången och då kan man be denne förklara, kanske håller hen klippkurser.

#24 Bichon frise är ju alltid klippt. men du menar kanske kortklippt. Och den mesta pälsvården är ju när man badar den, då ska pälsen fönas samtidigt som man borstar den rak.

jollycox
0

#25 Man ska alltid börja långsamt och öka sakta. Ja den kan hänga med på joggingturer.
Man måste ju fråga för att få veta Glad

Rexkanin.W
0

#27 Perfekt! Det blir nog en liten Bichon! Nån som vet någon med bichon valpar eller rekommenderar någon kennel? :D

Rafflan
0

#25 ja hänga med när du joggar ska inte vara några problem :)

Jag klipper själv min egen bichon, har lärt mig genom att prova mig fram, dem första gångerna han kanske inte blev perfekt, men pälsen växer ut ;)

Dem kan även ha svårt att hänga med när ni åker skidor om det inte är plogat då den djupa snön är kul men med korta ben får man hoppa fram + att det fastnar mycket snö i pälsen ;)

Håller inte med Jollycox om pälsvården om man inte ska ha den för utställning, min som är kort klippt badas vid behov vilket blir lite oftare på hösten och våren men ganska sällan annars + att vi inte fönar och borstar efter bad, vi torkar ordentligt med handduk. Och borstar igenom pälsen ca 1 gång/vecka max. Efter han vart i skogen behöver man pilla ut endel kvistar och annat också ;)

#26 ja bichon ska ju vara klippt men ha lång päls en "klippt bichon" är enligt mig en kort klippt bichon ;)

Nej då, det är enbart om man ska ställa ut som man måste fixa så med den långa pälsen, jag badar honom när det behövs vilket inte är så ofta + att jag fönar aldrig, torkar ordentligt med handduk.

jollycox
0

#29 Vår första hade vi inte till utställning men han hade ju ändå det runda huvudet, kroppen var rätt kortklippt. Han borstades ca en gång i veckan men när han badades så fönades han torr och borstades samtidigt, det tog sin lilla tid.
Har man typ 2 cm päls på hela kroppen så säger det ju sig självt att det blir mycket mindre pälsvård.
Allt beror ju på om man vill ha dom som dom "ska" se ut eller inte.

LLLINN
0

#28 Det kan vara svårt att hitta valpar efter en bra kennel som inte är tingade redan, men jag hittade iallafall en nu: http://www.guldtassens.com/. Vet dock ingenting om hur kenneln är men de verkar ju ha ganska många valpar till salu iallafall!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Katti
1

Ja, det var värst vad mycket valpar. 15 kullar bara de två senaste åren. Jag som behöver minst ett halvår på mig för att hämta mig efter varje kull!

LLLINN
0

#32 Oj det var ju inte bra Förvånad. Såg nu att de har 23 hundar, skulle nog akta mig för den kenneln… Tar tillbaka det jag sa, valpfabrik vill man inte köpa ifrån!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Rexkanin.W
0

#33 Synd att de verkade så oseriösa, men tack för omtanken

Michaela-N
2

Nje, oseriös tror jag inte att kenneln är. De verkar väldigt måna om utställning och sånt. Knappast en valpfabrik, men jag hade aldrig köpt en valp från en kennel med många hundar. Det är helt omöjligt att ha tid för alla så alla får omtanke, kärlek och ensamtid med matte/husse. Sånt främjar inte jag, jag tycker varje hund förtjänar mycket kärlek från sin ägare.

Rafflan
0

Kan det inte vara så att dem har många av hundarna på foder?

Katti
0

De har ändå alldeles för många valpar för att ha en chans att engagera sig i varje valp tycker jag. Det tar tid att lära känna valparna så att man (förhoppningsvis) kan placera rätt hund i rätt hem. Mycket tid!

#35, man är väl inte automatiskt seriös för att man håller på med utställning? (Därmed inte sagt att de inte är seriösa, det var bara en reflektion.)

Rexkanin.W
3

Tor inte att hon hinner lägga ner tid för alla 23 hundar. Det hade varit ett heltidsjobb. Hon håller ju på med utställning men det känns ändå lite svajigt av valpfabrik. Hon kan ju som #36 sa ha några hundar på foder, men det känns ändå konstigt att ha 3 kullar på en gång :/

[Forest]
1

Ett tips är att du går in på de raser du är intreserad av och kolla uppfödare visa deras uppfödarlista :) Som nu tex http://www.bichonfrise.se/ , http://www.pudelklubben.se/ osv. Jag skulle inte köpa valp av någon uppfödare som har massor med hundar, varför jo jag tycker inte de gör annat än ställer ut avlar mm anser man ska använda sina hundar även de som ingår i sin avelsverksamhet.