Stackars hundar
Varför?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Instämmer med #1, varför?
Inga slagsmål, alla hundarna i gott hull och vana vid att utfodras på detta sätt då dom lever i "pack".
Inte mitt sätt att utfodra på, men ser inget fel i det så länge dom ser till att alla får käk och ingen blir skadad.
Tycker det ser farligt ut när vissa hundar kommer in i grinden, hundar faller när den öppnas och sedan får se "slåss" om maten. Jag blir stressad när jag ser det.
Hemskt…
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#3 På detta sättet kan man ju dock inte garantera att alla får den mat dom behöver, eller att alla åtminstonde får något.
Mvh Jenna
Hundar ska få äta sina måltider i lugn och ro, utan stress. Har man flera hundar ska man separera dom så att inga slagsmål över maten sker men också så att alla hundar får lika mycket mat.
I videon så står dessa hundar och skäller helt uppstressade och när grinden öppnas så faller hundar och kläms. Sen verkar det som att dom ranghöga äter det mesta och dom hundarna längre bak kommer inte åt maten. Hela utfodringsprocessen är hemsk att titta på. Blir också stressad av det själv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
jag kan inte titta på sånt.
Fast om någon inte får mat, så lär den falla ur i kroppen och bli mager och ingen av dessa ser mager ut. Jag tror (och hoppas) att ägaren av dessa har lite koll.
De flesta av denna typ av hounds lever alltid i pack - större eller mindre flockar beroende på ras. Alla utfodras samtidigt och så har det alltid varit och det är oerhört sällan bråk mellan dessa hundar som är utpräglade flockdjur (mer än våra inomhushundar). Tror inte rasen skulle överleva och vara föriga och dugliga jakthundar om denna metod ändå inte funkade.
Att däremot ha det som uppvisning för folk (såg det stod många utanför) är väl kanske töntigt magstarkt.
#6. ja det var faktiskt en av sakerna jag med tänker på, att man inte kan hålla koll på vilka som fått mat och inte, samtidigt så är dom ju så stressade, och ens, varför utfodra på dethär viset och så pass trångt desutom? Detta är ju adelshundar och tillhörande förmögna människor, dom har nog råd att bygga yt gården lite om dom hade velat.. Sen står dom allihopa i dendär lilla gården och vissa slutar inte skälla, vissa skäller på varandra. Dom får ingen lugn och ro. Hundar gillar inte heller att en annan hund står och skäller konstant jämte. Det enda som jag ser som helt ok är själva jakten som dom faktiskt är till för, den verkar ju gå ganska sunt till. Där skulle man inte vilja vara bytesdjuret. :-) Sen kan man fråga sig varför dom aldrig slåss ens i försvar av sin egen mat. Dom blir antagligen lite streetsmarta när dom är i en sån stor flock och förstår att om dom startar bråk är det risk för att flera hundar hoppar på. Så, dom kanske helt enkelt undviker bråk för sitt eget bästa och anpassar sig, tror jag:)
Jag satt och tittade på den några gånger.
Det jag såg var att ingen av hundarna var magra. Ingen gick åt sidan för att den inte fick mat för dom andra. Dom åt som hästar och det var en väldans konkurens, men alla såg ut att få det dom behövde. Fina i hull och välmusklade.
Vi måste ta lärdom av att andra länder inte har samma sätt med djuren som vi. Huvudsaken är att dom mår bra och behandlas väl. Alla dessa stövare jag såg på bilden såg glada och välmående ut. Ingen kuvad och skygg.
Jag tror inte att någon hund kan må bra av den sortens stress vid varje utfodring, dag ut och dag in. Visst kan dom se bra ut fysiskt, men psykiskt undrar ju jag.
Mvh Jenna
Tycker det ser väldigt stressande ut. Kan bara hålla med TS om stackars hundar, det är verkligen det.
Håller med övriga om att det ser väldigt stressande ut att utfodra hundarna på det där viset. Det blev ju inte mycket bättre av att karln stod och vevade med en piska i luften precis innan utfodringen 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nä jag vill inte veta vad som fått hundarna att faktiskt ha sån respekt för den 
Mvh Jenna
Ingen reagerar på att man har långa piskor vid hästhantering och hästdressyr (även frihetsdressyr) - det behöver inte betyda att dom används på djuren.
Däremot så kan säkerligen piskan göra ett skarpt snärtigt ljud.
Jag tyckte nog piskan var det otrevligaste, har svårt att tro att hungriga hundar med massiv konkurrens har sådan respekt för piskan om den enbart används visuellt även om vissa i högra delen av ledet fick chansen att smygstarta
Känns som ett väldigt opraktiskt sätt att fodra hundarna på, kanske är det enbart för "uppvisning" vissa dagar?
≧◔◡◔≦
Det vanligaste är att dom slänger ut maten i hundarnas "bostad"/nattbostad och så släpps hundarna in och får äta bäst dom kan.
Här verkar det vara som du säger lite uppvisning pga av allt folk runt omkring.
men så här snälla är dessa hundar mot varandra - filmat i natthärbärget på ett annat stäle. Märkväl trångt, men vänliga hundar
#16 Vadå "Ingen reagerar på att man har långa piskor vid hästhantering" ? Är väl ingen i denna tråd som uttryckt sina åsikter angående hästhantering. Nu handlade det ju faktiskt om hur denna man hanterade dessa hundar.

Stress hit och stress dit, herregud alltså take a chill-pill!
Ingen hund blev utan, alla var i gott hull, de visste reglerna och var vana vid det - VART är då stressen?! En stressad hund äter INTE, alla här åt?
Var det för att de skällde och var ivriga och sprang? Det kan jag säga att det gjorde min killes amstaff också som det "klappmongo" han var, var han stressad?
Tycker ni att varje hund ska få sin egna skål med sitt namn på och alla ska sitta fint på rad och söka kontakt innan de får sitt "varsågod", eller?
Pffht, vakna upp. Jag tyckte det var rätt grymt att se faktiskt, inget hemskt alls. Glöm då inte att detta är jakthundar, de får säkerligen käka mer än det som serveras, t ex restavfall från viltet….
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#22 Jag behöver inget piller efter som jag kan äta i lugn och ro. Och det tycker jag alla hundar ska kunna göra.

Uppenbarligen så har hundarna väl fått sig en snärt på nosen av piskan om den har vevats framför dem, och de har gått framåt?
Simpel logik faktiskt och behöver inte innebära att varje hund har blivit piskad till "respekt".
Kan ärligt säga att jag har snurrat runt med kopplet framför mig när jag har gått och om min hund har försökt gå före mig så har han fått sig en snärt… Stackarn som själv gjorde det aktiva valet att gå mot det som viftas framför honom…
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Kikade på en brittisk amatördokumentär om deras traditionella rävjakt, där aktivister gick ut på fälten med bla citronella för att sabotera rävens spår och snärtade även piskor för att få foxhoundsen att vända hem, känns som ett traditonellt verktyg alltså då även i frankrike.
≧◔◡◔≦

Öh…? Chill-pillret skulle vara för alla de som skriver här och hetsas upp över denna "brutalitet" hundarna i klippet får utstå med, vad trodde du att jag menade?
och så sätter många på sina hundar just citronella runt halsen för att "mota bort fästingar"…. en doft som ska avskräcka en hund från att jaga en räv. En instinkt som är enorm hos dessa hundar
#27 Jag funderade också på det.
Jag tror inte det nödvändigtvis skulle avskräcka hundarna, men det skulle tydligen få dom att bryta spåret.
Citronella var ju ett tag också förbjudet att ha i produkter här, men verkar numera vara tillåtet igen.
≧◔◡◔≦
Har någon här förresten sett vilda hundar (t ex den afrikanska vildhunden) äta ? Inte sitter dom på rad och väntar eller får sin mat att äta i lugn och ro - det gäller att äta eller bli utan.
Konkurrens använder sin väldigt många uppfödare av - eller vad tycker ni om matbarer för valpar som används flitigt av många ?
#29 Dom afrikanska vildhundarna har väl inte så stora flockar som 120 djur? Ska man jämföra våra tamhundar med vilda djur så kan man ju se hur många vargar det finns i en vargflock, inte är det väl 120 vargar i EN och samma flock som äter samtidigt?
Aja jag tycker det är grymt att låta alla dessa hundar äta samtidigt, det är ju inte så att det verkar finnas EN ledarhund i flockan eftersom ALLA kastar sig samtidigt på maten och försöker slita åt sig första bästa bit dom kommer åt samtidigt som någon annan hund sliter i samma köttstycke. Det är mina personliga åsikter. Visst att man kan utfodra hundar i flock, men när det blir såhär stora flockar tycker jag bara det blir konstigt.
#26 Precis det du menade.
Nu vet jag att det är helt annan kultur och allt det, men jag tycker ändå inte om det..
Tycker hundarna behandlas som boskap i filmen och jag tycker inte att hundarna ska behandlas så.
Och angående att vi användes piska på hästar så gillar jag inte det heller..
Och jo, hundarna är stressade.. Och vem säger att en hund som är stressad inte kan äta? Det finns många hundar som stressäter bara för att de är så stressade, så det beror på.
Men håller med om att de är fina i hullen och får sig tillräckligt med mat osv. Men tycker ändå att man kanske kunde dela upp gruppen i iaf tre gruppen för att minska stressen lite.
Men det är min åsikt :)

Nog fanns det en del riktigt magra hundar där, även om de flesta säkert var i bra hull.
Usch, får lite minnen från högstadie-tiden som dyker upp, när man stod i köerna till matsalen!;O Den som trängdes mest kom först och kunde välja och vraka bland den nästan orörda maten. När de lite blygare och försyntare peronerna väl var framme, så var man kanske tvungen och vänta på påfyllning, eller i värsta fall någon annan mat, då den "goda maten var slut!"
Skillnaden på min härliga högstadietid och dessa hundar är att när maten väl är slut, så är den slut, de gäller ju liv eller död för dessa, enormt mycket stress inblandad också, inte kul.. Ser inte ut att vara nog med mat för så många hundar heller…
#28 - citronella är tom giftigt även för hundar….
#29 Lo-katt, hehe men visst är konkurrens bra, men det där kan man inte kalla konkurrens :D Inte den typen av konkurrens som du menade på iaf hehe
Tittar man på vilda rovdjur så gäller det att vara snabb för att få något med. Är det inte artfränder, så är det hygenor eller gamar som är framme och ska rycka åt sej. Slagsmål och tjaffs om maten. Samma som när stövarna får sin mat.
När hundar äter, drar dom in magen så dom ser alldeles utmärglade ut. Och efteråt ser dom helt normala ut igen.
Vi har både Tax, spets och stövare. Taxen äter normalt. Spetsarna tittar på mej, men äter inte förrän jag går ut och stänger dörren. Stövarna kastar i sej maten. Den ena finnstövaren (som på filmen) får ena måttet i skålen och han kastar sej över det. Andra måttet får han utspritt på golvet så han får plocka upp det. Stövare är kända för sin gluppskhet. Och det finns där redan som små valpisar.
Jag reagerade mot piskan, men såg att han bara styrde med den.
Nu tackar jag för mej
Nej detta gillade jag inte! varför inte dela upp gruppen i 5-6 mindre grupper vid matning så kanske det inte blir så stressigt?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Att jämföra med hur det ser ut i det vilda kan väl ändå inte alltid vara en måttstock för hur vi ska hålla djur i fångenskap? Jag bara undrar…i sådana fall kan man ju hänvisa i princip vad som helst till hur det ser ut i naturen för att rättfärdiga sin djurhållning.
Gillar inte stressen, att dem klättarar på varandra, springer övber/omkull varandra, och hur dem måste i panik stress äta. Nej tycker synd om hundarna…

Vem har sagt att hundarna äter så där varje dag? Det varkar ju vara något spektakel med publik nu…
Vi matar ofta våra hundar genom att sprida ut maten och låta dem ta den från marken, bord ed, fast de bor i grupp. Nåja, nu har vi som mest 4 ihop, men ändå. Vi ser det som foderberikning.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det är ju ganska stor skillnad på 4 och 120 hundar (;
Dessutom så känner jag att bara för att det görs ibland så gör det inte det hela rätt!
ungefär som "jag snattar bara ibland från affärer" ganska dum jämförelse, men mest för att man ska förstå ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#40 tittade du på dom andra klippen från stället, det finns alltså flera som hars pelat in dethär, vid andra matningar. Och i dom andra klippen kan man då se att hundarna bråkar om maten, inte stora fighter men ändå, och vissa hundar snor maten från en annan som står och försöker svälja sin lilla bit som den lyckats få tag i hel för att ingen annan ska hinna ta den ifrån den och i försöket att svälja köttet helt och spyr upp den igen för att biten är för stor. För mig låter det helt gálet att hundar ska behöva äta såhär bara för att det ser häftigt ut för åskådare. Även om dom kanske bara gör såhär 1 gång i vecka så är det 1 gång för mycket.
Även fast majoriteten av hundarna tycks glada så är det inte moraliskt.
Om man kollar på dom andra klippen från utfodringarna ser det ut som att vissa hundar har märken i huden på sidorna, man kan undra vart dom kan ha kommit ifrån? Från när dom blev klivna på med andra hundars vassa klor och då blev rivna kanske? Från Slagsmål?
Det skulle vara intressant att veta vad dendär mannen säger, ingen som kan översätta? :)

Jag tror inte de får sår av att någon kliver på dem. Jakthundar som jagar i pack har hud som tål att springa genom snår od. Har de sår/ärr så är det troligen från bett. Har man så där många hundar ihop är det nog oundvikligt med lite gnabb.
Jag naser inte att det där är det optimala sättet att ha hund eller mata hundar på, men jag tror inte heller att hundarna lider av det.
Hellre för många hundar tillsmamans (för de ser ju uppenbart fina ut i hull od) än att ha en ensam hund i lägenhet, som få ligga själv 8-10 timmar när människorna jobbar och aldrig umgås med andra hundar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
En sak är att ha många hundar tillsammans och en annan sak att mata dom samtidigt på dethär sättet.. dom skulle fullt möjligt åtminstone kunna urföra den gemensamma matningen lite lugnare.
#44 Jag har försökt att få vår finne att varva ner när det är mat på gång. Går inte. Ingen idè att ni kommer med en massa tips och råd här. Alla andra hundarna äter städat utom han. Bara kastar sej över skålen. Mat är det bästa han vet. Därför har jag ut hälften på golvet så han får plocka lite också.
Stövare är kända för att kasta i sej maten.
Men tror väl knappast att alla 120 individer råkar vara stressade av sig själv att detta är det enda alternativet……
Mvh Jenna
Nja, men kan en stövare (som vår) kasta i sej maten, så gör nog andra det med en massa konkurens. Det här är ju också stövare
Jag har levt med två stövare, Hamiltonhanen kastade i sig mat, Finnstövartiken gjorde det inte, de levde tillsammans o var lika gammla, levde oxå med en jämngammal BC som inte kastade i sig maten.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi föder upp stövare av olika raser och hanarna är värst. Tikarna äter snyggt och städad, medan hanarna bara kastar i sej maten.
Kan kanske vara så att hanarna är mer påverkade av konkurens
Ibland tycker jag att det kan gå till överdrift. Hundarna får INTE stressas… får INTE kämpa, får INTE gnabbas …. får INTE stöka till det.
Jag tror att vi ofta romantiserar vårt förhållande till hundar … och därav att vi får div. problem. Det är inte dammråttor vi har att göra med.
Men tänk.. Om dom kastar i sig maten redan av "naturen.. Blir ju 10 gånger värre om man dessutom låter som konkurrera med 119 andra :P
Mvh Jenna
#50 Tack för din kommentar
Våra hundar är hundar. Våra katter är katter och våra kor är kor och så vidare. Vi glömmer lätt bort att behandla dom som det. Gör vi det, så blir nog lite fler djur gladare.
Sen är det inget fel att vara rädda om våra bästa vänner.
#45 är det då så smart att låta 120 stressade hundar äta ihop ?
Jag minns när vi skulle äta mat i matsalen i skolan, när det blev för högljutt i matsalen var det alltid nån lärare som lreste sig upp och sa åt alla att dämpa sig lite. Visst finns säkert individer i den matsalen som inte brydde sig om den höga ljudnivån men många tyckte det var jobbigt.
Man kan ju inte låta barn skrika och väsnas bäst dom vill bara för att barn är såna :)
#50 varför ska man stressa hundar när dom äter?
Och varför ska hundar gnabbas? :P
Är det sunt med lite bråk tänker du?
Jag tycker faktiskt att detta var collt att se! Hundarna var förväntansfulla och visste reglerna. Plus att de fick jobba för sin mat vilket sker alldeles för lite för våra hundar. Hundar är djur, vilket verkar glömmas bort tyvärr eftersom de nästan alltid får sin mat i en skål där det ända jobbet de måste göra för att få maten är att vänta på ett varsågod.
Alla hundarna tog va de behövda, var i fint hull och ingen var skygg och stannade i bakgrunden utan att få mat.
#54 Inte är det då helt osunt, det tycker jag inte.
#22 Stressade hundar kan äta pga att de är just stressade, De tror att någon annan ska ta maten från dom så de skyndar sig o äta upp!
#52 Men i dethär fallet verkar dom inte vara rädda om deras bästa vänner. Dom verkar överdriva "hundar ska behandlas som hundar" lite väl mycket, tycker du inte? Tror inte ens att dom ser hundarna som deras vänner. Hundarna för dom är mer ett redskap i jakt.
#56 Ahaaaa! Så länge som hundarna äter så spelar det ingen roll vad dom känner. Jag förstår.
Det finns ingen poäng att diskutera dethär egentligen, finns ju ingen nytta med det. Så jag ska försöka att låta bli nu ;)
Tyckte bara att det var uppseendeväckande nog att visa detta.
Vore det verkligen SÅ svårt att släppa in i alla fall 10 i taget? Lägg ut högar med foder med mellanrum, släpp ut en handfull vovvar, skicka vidare, fyll på och upprepa?
Åh, det är så onödigt. Mängden mat där räcker absolut inte till alla hundarna, och stressen är onödig.
(Jag kallar det inte djurplågeri.. Däremot lathet).
#59 Tanken är jätte bra. Men hur tror du reaktionen blir på dom hundar som inte kommer ut? Där kan man tala om stress.
Ja nu när dom är vana vid att få mat är de klart dom blir stressade av att inte få komma ut när andra får. Men hade de varit en rutin precis som detta är en rutin, hade de ju varit en annan sak.
Mvh Jenna
#60 Desutom kan man avskärma hundarna som väntar, så att dom slipper se på.
#57 Ett helt NATURLIGT beteende! Det är dom hundarna som tänker så som överlever.
#63 överlever?
Men hundstackarn ska väl inte behöva vara stressad när den äter?
#64 I det vilda alltså.. En hund som inte kämpar för sin mat och tar den snabbt innan någon annan tar den klarara sig inte, den svälter ihjäl. Detta händer ju inte för våra sällskapshundar men varför skulle detta vara en dålig stress? Det är en naturlig stress för dom.
Man kan inte tänka att, stackars hundar som måste skynda sig att äta upp osv. Dom är DJUR, HUNDAR! Inte människor… Vi bahandlar dom som små porslindockor nu för tiden. Tar man i hunden ordentligt så slår man den, låter man den kämpa för sin mat bland andra hundar så utsätter man den får hemsk och dålig stress. Aveln går ju åt helt fel håll om hundarna inte kan få vara det de var från början, just hundar, DJUR.
Men de här hundarna är ju inte vilda!?
Det är inte när dom kämpar om maten Jag tycker det är onödig stress utan när hen tar fram piskan DET tycker jag är stress som man inte behöver utsätta dom för, ja menar vrf utsätta dom för nåt som är helt onödigt
Jaa, jag vet att hundar är hundar dvs djur. Vart vill du komma med det? Har jag sagt att dom är människor?/porslinsdockor?
Man har ändå djur för sin egen skull, och med det så menar ja inte att det är en leksak..
#66 #stress är bra inte bara för djur men om du har kollat på klippet ser du väl att det där är total kalabalik :) haha jajag har funderat på dethär och kanske har inte dedär momentet någon skadlig inverkan på psykena hos hundarna, men fortfarande fighterna som uppstår och hundar som står längst ner vid grinden kan ju inte ha det speiellt bra när alla på en gång plötdligt försöker komma fram till grinden. Detdär är ju inte naturligt, det är bara total o-ordning och piskan ett snabbfix. och jag vet inte riktigt varför dom använder den över huvud taget för om man tittar noga ser man ju att hundarna inte rör maten för än mannen ger klartecken till allihop, även när dom står rakt över maten. :-)